Problem i lönemodulen när anställd passerar 1000 kr och har ett ingångsvärde - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 10 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Vi gick över till tillägget Lön i Visma Eekonomi under pågående inkomstår. 

Vi har (ytterligare) ett problem nu när en timanställd passerat 1000-kronors gränsen.

Scenario:
  1. T o m juni har hon fått en bruttolön på 190,40 genom Visma Eekonomi tillägg Lön.
  2. 2018-07-01 lägger vi in en "lönespec" med ingångsvärde på de 714,00 hon fått i lön genom ett annat system tidigare under året.
  3. Idag skapar vi en lönespec för juli för henne, med en lön på 152,32 kronor.
  4. Och sedan skapar vi en (än så länge preliminär) skattedeklaration i Visma Eekonomi.
  • Då har hon fått 1056,72 kronor i ackumulerat bruttolön under året.
  • Lönespecen visar ackumulerad bruttolön 1056,72. OK
  • Arbetsgivardeklarationen (preliminär) i Visma Eekonomi visar hennes bidrag på 152 kronor i ruta 81 (Lön och förmåner inkl SINK), samt i ruta 87 (Summa underlag för skatteavdrag). OK
  • Samma arbetsgivardeklaration visar inget bidrag för henne i ruta 78 (Summa arbetsgivaravgift). *NOK*

Jag har suttit en lång stund med chattsupport, som kom fram till att det finns en bug som gör att arbetsgivaravgiften inte triggas förrän hon fått utbetalt mer än 1000 kr bruttolön genom *Visma Eekonomi* under året. Ingångsvärdet används alltså inte.

Chattsupporten sa att "det kommer att bli rätt i slutändan". Jag sa att "Jag behöver att någon förklarar för mig hur jag skall göra min skattedeklaration just nu". Chattsupporten sa att "Det finns inget jag kan göra åt denna funktion". Etc.

Det räcker inte för mig. Jag sitter fast. Jag vet inte vad jag skall göra var någonstans för att det inte skall bli ännu konstigare framöver.
  • Jag behöver en, om än manuell och pragmatisk, beskrivning hur jag går vidare just nu.
  • Skall jag, t ex, trycka Bokför på den preliminära (och felaktiga) arbetsgivardeklarationen och låtsas att den gäller tills min anställda tjänar över 1000 kr via Vismas system i år?
  • Skall jag invänta att buggen är löst?
  • Skall jag sluta använda lönemodulen och göra löner och arbetsgivardeklarationer manuellt, för att inte hamna i en ännu klurigare situation?
  • Eller vad?
Var vänliga och förstå att min huvudproffession inte på något vis är bokföring eller att klura ut workarounds på buggar i Vismas system. Svara mig gärna som ni (respektfullt) svarar till ett barn ang vad det skall göra.

Annika
Foto på Annika

Annika

• 558 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,162 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Annika,

Bara för att vara helt med på hur du menade så har jag nu också provat att göra exakt likadant som dig både i mitt Visma eEkonomi och lönemodulen  och testade även faktiskt i vårt löneprogram Visma Lön 600 bara för att se hur det hanterade samma scenario.

Svaret du fick på chatten var delvis felaktigt då detta inte är en bugg i eEkonomi lön utan jag skulle nog snarare kalla det en begränsning.

Programmet tar med värdet från ingångsvärdena på den ackumulerade bruttolönen för i år, men tar ej hänsyn till lönekörningen utav typen Ingångsvärden när det kommer till arbetsgivardeklarationen.
Anledningen till detta är då programmet inte vet om denna bruttolön har skapats utav lönearter som påverkar arbetsgivaravgiften och man får inte möjligheten att välja det heller så som man kan göra i Visma Lön 600.

Därför kommer då programmet först beräkna värden på arbetsgivardeklarationen rätt när den anställde har fått faktiskt utbetald lön från lönemodulen i eEkonomi som överskrider 1000 kr.
Det är endast första året då en anställd har ett ingångsvärde som detta inte fungerar utan det kommer sen justera sig och fungera så som det ska.

Jag hade nog rekommenderat dig att du kan titta/förhandsgranska de preliminära arbetsgivardeklarationer som programmet ger dig men du kommer sen i slutändan ändå få bokföra dem manuellt och beräkna ut beloppet manuellt.

Dina löner för de anställda kommer inte påverkas utav detta så du borde inte behöva sluta använda lönemodulen för hantering av era lönebesked.

Återkom om detta svaret inte var tillräckligt.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Annika

Annika

• 558 poäng 500 badge 2x thumb
Jag får tacka för att du tog dig tiden att gå igenom problemet ordentligt.

Att / om det finns en sort av bruttolön som inte skall ingå i underlaget för arbetsgivardeklaration är mer än vad jag vet eller hade tänkt fördjupa mig i. Förvirrande dock att det finns mer än 25 olika varianter av ingångsvärden att välja på, och att de ändå inte är tillräckligt specificerade för att kunna användas till att göra arbetsgivardeklarationen. Som icke-bokföringsexpert är det lätt att tycka att ni valde fel varianter av möjliga ingångsvärden i sådana fall.

Skillnaden mellan vad som är en bug och en programbegränsning verkar vara mest retorik och det låter inte som att vi kommer att ha samsyn här. För mig vore det kanske en programbegränsning om det dök om en informationsruta när man börjar använda Lönemodulen som förklarar att det finns begränsningar i modulen som gör att man inte kan dra full nytta av den förrän under sitt andra år.

Dock har jag hittat ett sätt att komma vidare för nu. Jag fick makulera lönebeskedet för min timanställda och förklara för henne att hon pga en programbegränsning får nästa lön när hon arbetat ihop tillräckligt med timmar för att komma över en gräns i vårt ekonomisystem.
(Redigerad)