Bugg vid skapande av betalningsbekräftelse utifrån order - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Upptäckte precis en bugg i Visma eEkonomi och processen att ha en kund som har betalningsvillkoret "kontant" eller "kortbetalning" angett. Enl. instruktion ska ju en faktura då generera en betalningsbekräftelse istället för en faktura. Dock sker inte detta när man väljer att fakturera en order. Fick göra om allt och gå direkt till att skapa ny faktura för att det till slut skulle funka. Så det är något där i systemet som inte hänger med genom flödet via order.
Foto på VAS

VAS

  • 420 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,786 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

Jag har nu provat hos mig att både skapa en fristående faktura med betalningsvillkor kontant respektive kortbetalning.
Provade även att först skapa en order på kunder med dessa inställningar som jag sen gjorde en faktura från.
I båda de fallen kunden hade inställningen kontant blev det båda gångerna en faktura med benämning kontantfaktura.
Likadant när jag gjorde en direkt faktura eller en faktura från en order på en kund med inställningen betalningsvillkor kort så blev de båda en betalningsbekräftelse.

I vilket av fallen blev det fel hos dig?
Enligt vilken instruktion ska det i båda dessa fall bli en betalningsbekärftelse?

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på VAS

VAS

  • 420 poäng 250 badge 2x thumb
Hej och tack!

Det är betalningsvillkor ”kort” som det ska bli en betalningsbekräftelse av men för mig blirdet bara en sån när jag går direkt till faktura, inte via order till faktura. Samma kundprofil användes med samma inställningar.
När jag går via order blir det en vanlig faktura när jag väljer att fakturera ordern.

Instruktionen fick jag av er här i forume tidigare.
Foto på Fanny Örnberg

Fanny Örnberg, Moderator

  • 3,864 poäng 3k badge 2x thumb
Hej,

Jag har precis som Cecilia provat detta i mitt program och lyckas inte återskapa ditt problem. När jag har en kund som har betalningsvillkor kontant och sedan fakturerar utifrån ordern så får jag en kontantfaktura, när jag gör likadant med betalningsvillkor kortbetalning får jag en betalningsbekräftelse. 

Om du skapar en order, fakturerar den samt skriver ut den,då står det alltså att det är en faktura och inte en betalningsbekräftelse? Gjorde du inställningen om betalningsvillkor på kunden under Försäljning - Kunder eller gör du det genom att på en Ny kundfaktura trycka på kundnamnet för att ändra inställningen? Som Cecilia skriver får du gärna visa enligt vilken instruktion som det ska bli en betalningsbekräftelse, kanske kan du länka den forumtråden? Ett tips är att testa att rensa webbläsaren och cacheminnet för att se om det kan hjälpa. Du kan läsa om hur du rensar webbläsaren här. Du kan även testa att logga in i eEkonomi i en annan webbläsare för att se om det blir samma fel där.

Återkom gärna i forumtråden med lite mer information så kikar vi vidare på det!

/Fanny
Foto på VAS

VAS

  • 420 poäng 250 badge 2x thumb
Hej och tack!

Ja det är precis så du beskriver jag också gör. Jag har under försäljning/kunder satt upp min kund och där angett kortbetalning. Skapar jag en faktura direkt utan att först gå via order så funkar det. Däremot om jag gör en order och väljer att fakturerar står det faktura på den och ”belopp att betala” istället för ”betalt belopp”.
Kunden har varit densamma hela tiden.

Kör Mozilla firefox som webbläsare.

Nedan följer den information jag fått om detta. Den stämmer ju överens med som ni beskriver också.

”I Visma eEkonomi kan du skapa fakturor till kunder som betalar direkt, till exempel vid kortbetalning, iZettle eller Swish. När du lägger upp kunden väljer du Betalningsvillkor: Kortbetalning nere till höger.

Du skapar sen fakturan som vanligt via Försäljning - Kundfakturor och Ny faktura. När du skriver ut eller skickar den blir den bokförd på samma sätt som en vanlig faktura. Rubriken på utskriften blir Betalningsbekräftelse istället för Faktura och det står Betalt istället för att Att betala framför totalbeloppet.

Fakturan hamnar inte under Obetalda fakturor utan lägger sig direkt på Alla fakturor. Det skapas även en extra verifikation med beskrivningen Förväntad inbetalning från betalkort för faktura XX. Den gör en ombokning av hela fakturans belopp från konto 1510 Kundfordringar till konto 1580 Fordringar för kontokort och kuponger. På så sätt bokas det inte upp någon fordran på kunden.

När du ser att pengarna kommit in på kontot går du in på Kassa- och bankhändelser. Du skapar bankhändelsen manuellt eller letar upp den i listan om du har ett aktivt banksamarbete. Klicka på Matcha och välj att matcha mot bokföringshändelsen Inbetalning från betalkort. På raden under letar du upp den förväntade inbetalningen på rätt faktura och bokför denna. Verifikationen som skapas bokar bort fordran från konto 1580 och pengarna kommer in på bankkontot. ”
Foto på VAS

VAS

  • 420 poäng 250 badge 2x thumb
Tänker att jag skulle kunna prova att radera kunden och lägga upp den på nytt, ifall buggen ligger i kundprofilen? Men eftersom det är en kund jag fakturerat gissar jag att jag inte kan radera?
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 8,786 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Nej, precis då du har fakturerat till kunden förut så kan du ej radera den, men du kan avidentifiera kunden vilket gör den inaktiv.
Inne under Försäljning - Kunder och när du har valt att redigera din kund hittar du Avidentifiera längst ned i vänstra hörnet.
Sen kan du lägga upp kunden på nytt och se om det blir annorlunda när du nu skapar en faktura utifrån en order. Om kunden nu har inställningen kortbetalning  så ska det stå betalningsbekräftelse istället för faktura.

Gör det inte det vill jag att du återkommer för då vill vi nog ringa dig och se hur det ser ut hos dig.
Har du möjlighet att prova med en annan webbläsare så gör gärna det med.

Hoppas att det fungerar.

Ha en fin dag!
/Cecilia