Buggar vid kopiering av faktura

  • 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Finner flera buggar / problem med Kopiera-knappen på fakturor.

1) När kunden bytt adress så vill jag givetvis ha den nya adressen trots att jag kopierar fakturan. Idag struntar jag i "Kopiera"-knappen när kunden bytt adress eftersom den automatiskt får med sig den gamla över till den nya fakturan. Här bör den automatiskt hämta nya fakturaadressen alternativt fråga mig om jag vill använda den nya eller gamla. 

2) När jag kopierar en faktura innehållandes artiklar som inte längre finns, ser allt jättebra ut fram tills dess att man skall skicka fakturan eller spara utkast. Då blir det en noll kr-faktura och  artikelbenämningen somblir en kommentar istället för en fakturarad. Alltså: Ser helt bekymmersfritt ut när man kopierat och editerar t.ex. antalskolumnen eller uppdaterar med 2017 års pris, ser helt OK ut när man trycker t.ex. "Spara utkast" (ingen varning) men när man ser den i listan över fakturor eller går in på den så blev plötsligt beloppet 0 kr. 

Mvh
Joakim
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
  • förtvivlad

Publicerades för 2 år sedan

  • 1
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Jag lyckas inte återskapa någon av ovan problem hos mig. 

1. Skapar jag en faktura till kund, ändrar adressen och kopierar fakturan så trillar den nya adressen dit. Men hos dig hämtas alltså den tidigare fakturadressen? Har du ändrat adressen under Försäljning - Kunder, klickat på kunden och valt Redigera, ändrat på Postadress, Postort och Postnummer? Inte lagt det under Avvikande leveransadress?

2. Detta kan jag inte heller återskapa i mitt program. Hur menar du att artiklarna inte längre finns? Har du inaktiverat dom under Försäljning - Artiklar? Det går aldrig att ta bort artiklar från eEkonomi, endast om man ännu inte haft med artikeln på en faktura. Kopierar jag en faktura där inaktiverade artiklar eller artiklar som har ett minus i lagersaldo finns kan jag ändra á-pris, antal osv. Bokför jag denna blir det ingen nollfaktura eller faktura där artikelbenämningen blir en kommentar istället för en fakturarad. Både utskriften till kund samt listan över fakturor i programmet innehåller både artiklar, totalbelopp, antal osv. 

Då jag inte lyckas återskapa det i mitt program rekommenderar jag att du kontaktar oss på 0470-706200 eller via chatten här. Då kan vi logga in med en supportkod i ditt program som möjliggör att vi kan kika på hur det ser ut i just ditt program. 

/Moa
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
hej Moa!

1. Detta har hänt många ggr. Ja jag ändrar i kundregistret, aldrig använt mig utav avvikande leveransadress. Säljer tjänster. kan du se i någon changelog om detta ändrats nyligen? Skrev du ut fakturan och kollade eller höll du bara musen över kundobjektet i redigeringsläget av kopian när du verifierade att min buggrapport inte stämde?
Om det inte ändrats senaste tre månaderna så kvarstår buggen, jag har slutat använda kopiera då det ofta blir fel. 

2. Jag kanske var ganska så otydlig här. Säg att artikeln heter 500 och kostar 500 kr, då brukar jag vid årlig höjning döpa om art.nr till t.ex. 520 och höja pris till 520 kr. På så vis "finns inte" artikel 500 längre och då blir det som jag beskrev dvs systemet tillåter kopiering, raderna ser bra ut men det blir nollfakturor när systemet försöker spara artikelnr 500 till databasen. (Testa t.ex. "Spara utkast" och titta i listan eller på fakturan så blir artikelbenämningen en kommentarsrad utan pris eller antalskolumn.

Behöver inte hjälp av er kundtjänst, är fullt kapabel till att göra workarounds.
Tänkte bara rapportera vad jag anser är buggar med undantag för om ni åtgärdat 1) nyligen. 
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!

1. Jag skrev ut fakturan, ja. Så i dagsläget ska det inte vara något som spökar när man väljer att bokföra fakturan. Dock testade jag att skapa fakturan och spara den i utkast. Går in och ändrar adressen i kundregistret. Sedan plockar upp fakturan i utkast och bokför den, då dyker den gamla adressen upp. Kan det vara så du har gjort?

2. Då är jag med dig! Detta lyckas jag delvis återskapa. Försöker jag bokföra fakturan så får jag ett felmeddelande som säger; "En artikel med detta artikelnummer finns inte." Detta kan jag inte gå förbi utan jag måste ändra till det nya artikelnumret. Om jag istället väljer Spara utkast så blir det som du nämner, fakturabeloppet blir 0kr och artikelraden har ersatts av en textrad. Detta dyker upp först när jag kollar under Försäljning - Kundfakturor - Utkast. Det ser givetvis lurigt ut och det rapporterar jag vidare. 

Återkom gärna om du vet hur du gjort under punkt 1, sparat fakturan i utkast eller bokfört den. 

Jag skickar detta vidare till vår utvecklingsavdelning, så kikar vi vidare på det!

Tack för input, det uppskattas!

/Moa
Foto på experience

experience

  • 3,226 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Moa!

1) Jag gjorde bådeoch, dock via spara utkast först, sedan försökte jag spara.
Så som du skriver, handlar väl denna bugg främst om "spara utkast" + mitt scenario
Foto på Lockon

Lockon

  • 60 poäng
Jag har liknande problem.
Kunden bad mig kreditera en faktura och sen skicka till ny adress (annat org.nr).
1. Jag la upp en ny kund.
2. Jag kopierade tidigare faktura.
3. Alla poster kom med och beloppet stämmer.
4. Jag ändrar kund som fakturan skall skickas till.
5. Vissa belopp ändras utan någon som helst logik.
6. Totalen på fakturan stämmer inte med den kopierade fakturan.

Detta anser jag är en bugg / ett problem.

/Michel
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,686 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lockon!

Det låter som om du har stött på ett problem vi hade tidigare. Du kan läsa mer om det i forumtråden "Priset på en artikel ändras när du kopierar en kundfaktura/order och byter kund - eEkonomi"
Ovanstående fel ska vara löst, återkom gärna om du upplever att problemet kvarstår för dig!

Ha en fin dag!
/Jenny

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.