Byggmoms - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi köper tjänster av underleverantörer där sk "byggmoms" tillämpas dvs underleverantören tar inte ut moms i fakturan till oss. Det gör vi när vi fakturerar vår kund. Men underleverantörens faktura ska ändå bokföras på konto 2617 (utg moms på inköp) och på konto 2647 (ing moms omvänd skattskyldighet). I samtliga fall är momsen 25%. Problemet är att vi manuellt måste räkna fram denna moms innan vi kan bokföra den. Varför kan inte rutinerna i VISMA eEkonomi räkna fram denna moms automatiskt utifrån fakturabeloppet? Har försökt ställa in detta i företagsinställningarna, men lyckas inte. Gör jag fel eller är det en brist i programmet?
Foto på Kenneth

Kenneth

• 822 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på 3pa2

3pa2

• 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Intressant. Jobbar i Adm 500 och räknar detta manuellt.
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Kenneth,

För att skapa en faktura med omvänd skattskyldighet i eEkonomi måste du göra vissa inställningar.
Under Inställningar - Företagsinställningar, fliken Faktureringsuppgifter markerar du Fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet och på kunden i kundregistret ser du till att det finns ett momsregistreringsnummer angett och att rutan Omvänd Skattskyldighet är markerad.

När du sedan fakturerar och lägger till artiklarna du ska faktura ska kolumnen Momsfri vara markerad för de aktuella artiklarna.

OBS!
Tänk på att alltid lägga upp dina artiklar med momssats. Momsfria artiklar kan inte användas vid omvänd skattskyldighet.

Om något är oklart eller om du har fler funderingar får du gärna återkomma
Ha en fin dag
/Susan
Foto på Kenneth

Kenneth

• 822 poäng 500 badge 2x thumb
Ja, vad ska man säga om detta svar. Jag ställde en fråga som rör leverantörsfakturor och får ett svar som rör kundfakturor ????
Godag yxskaft?
Foto på 3pa2

3pa2

• 5,572 poäng 5k badge 2x thumb
Susan Som jag tolkade frågeställaren gällde detta Leverantörsfakturor
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Kenneth,

Jag ber tusen gånger om ursäkt att jag missuppfattat din fråga.

Dessvärre måste detta hanteras manuellt då det inte finns någon inställning i programmet för detta.
I tråden Omvänd skattskyldighet  finns det fler som har samma önskemål, du kan gå in och rösta på tråden eller skriva en kommentar så samlar vi alla önskemål på ett och samma ställe.

Ha en fin helg
/Susan
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,358 poäng 20k badge 2x thumb
I Adm 2000 så kan man lägga upp automatkontering till inköpskontot om man bokför enligt kontantmetoden. Eller en konteringsmall om du använder faktureringsmetoden, fast mall kan du även använda om du har kontantmetoden. Bra, framförallt om kostnadskontot är något annat än 4425. T.ex. om du är fastighetsägare och byggföretag och köper in tjänster, fast då måste du i mallen ha ett till konto...

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.