Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Byggnad under uppförande

Vårt företag har fått en markanvisning där vi tillsammans med 4 andra fastighetsbolag kommer att uppföra hyreshus. Jag har skapat ett projekt för detta i Visma Administration och tanken är att bokföra allt på konto 1180. I anläggningsregistret har jag matat in alla uppgifter och klickat i rutan "Tillgång under uppförande". Då kommer det väl inte att ske någon automatisk avskrivning i programmet? Det här projektet kommer att pågå i många år och visst är det så att man inte får göra någon avskrivning under uppförandetiden? Hur gör man den dagen allt är klart och avskrivningen ska starta? Måste man gå in på varje enskild post då och ta bort markeringen i rutan "Tillgång under uppförande" eller finns det någon enklare sätt?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

om inget annat behöver göras så krediterar du 1180- deb 1110, typ
värdeminskning  2 % / år
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Helene Dahlberg!

Om du har markerat rutan "Tillgång under uppförande" så kommer det inte göras några avskrivningar på denna tillgången. 
Det stämmer att när den är klar så behöver du gå in på varje tillgång och ta bort markeringen för Tillgång under uppförande. Detta går inte göra någon massuppdatering på. 

//Linnea

Har det gjorts någon ändring i Visma Anläggningsregister för detta sedan denna tråd skapades?

 

Det vore bra om man kunde slå ihop flera tillgångar under uppförande till en enda färdig tillgång som man gör avskrivningar på.

 

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Thomas!

Har hört mig för och det har inte skett någon förändring programmet i Visma Anläggning sedan tråden skapades. 

 

Däremot har du (och hade redan då) möjlighet att lägga till kolumnen Under uppförande i Redigeringsläget och på så sätt snabbare avmarkera många bockar och sedan spara allt på en gång. Kanske kan det underlätta något? 

 

Har du ytterligare frågor rörande Visma Anläggning eller om du har några följdfrågor så kan du skicka ett mejl till anlaggning.spcs@visma.com så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

 

Välkommen att höra av dig! /Tinna