Byråstödet säkerhetskopia stoppar pga namn på filer

• 2
  • Problem
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
Byråstödet fullföljer inte säkerhetskopiering pga namn på olika filer, har nu stannat flera gånger. Då måste jag gå till filen och ändra namnet på den. Jag startar om säkerhetskopian och eftersom jag har många kunder tar det mellan en och en och en halv timme innan säkerhetskopian stannar igen. Säkerhetskopieringen fullföljs aldrig på detta vis. Ochjag har nu hållit på i två dagar med detta utan att kunna göra någon säkerhetskopia.
Foto på Katarina B Elf

Katarina B Elf

• 824 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 10 månader sedan

• 2
Foto på Bj

Bj

• 4,828 poäng 4k badge 2x thumb
Samma problem. Alltid undrat varför.
Foto på Rolf Dahlberg

Rolf Dahlberg

• 1,738 poäng 1k badge 2x thumb
Den buggen råkade vi ut för när vi skulle byta till Advisor. Rapporterad till Visma dec 2017.
Foto på Katarina B Elf

Katarina B Elf

Tog fyra dagar att göra säkerhetskopia, startade, fick felstatus på fil, startade om fick ny felstatus på fil. Fyra filer ändrade jag namn på dem sedan funkade det, men att detta ska behöva ta 4 dagar.
Foto på Bj

Bj

Har Visma slutat svara på frågorna här i forumet?
Foto på Katarina B Elf

Katarina B Elf

Ja inte ett ljud från dom, förr fick man svar med en gång, deras support är också slö numera, tycker det är tråkigt och irriterande.
Foto på Bj

Bj

Håller med. Tyvärr verkar det som att den byrå vi slagits ihop med nu byter Visma mot andra program. Så nu blir det till att lära sig på nytt...

Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Employee

• 9,864 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Katarina, Bj och Rolf,

Problemet uppstår när filer/dokument är skapade via en Mac och har ett filnamn som innehåller något tecken utöver a-z eller 0-9. Finns t ex ett ! eller % i filnamnet så kommer meddelandet som du beskriver Katerina. Detta skapar såklart problem och är något som behöver lösas på vår sida.

Hoppas ni är igång och att ni åtminstone efter den 1/8 kan få lite semester. Ha en fin måndag.

/Victor
Foto på Bj

Bj

Tack för svar. Undrar dock om det stämmer. Vi har inga Mac och i den mapp som senast blev stoppad hade följande pdf filer:
Anställningsavtal 2017-09-04
Läkarintyg 2018-01-08
Läkarintyg 2018-02-22
Sjukanmalan_20171208_102204

Minns inte vilken av filerna som stoppade säkerhetskopieringen, men det var ngn av dem.

Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Employee

• 9,864 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Bj,

Utifrån det du skriver här; är förmodligen då någon av de tre översta PDF:erna skapade på en Mac och det stoppar på att Ä finns i filnamnet. Det är alltså urprungskällan som spelar roll här och inte om du arbetar på PC eller Mac.

/Victor
Foto på Bj

Bj

Ok. Skall bli spännande att höra vem som har en MAc på kontoret. :)