Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Byta konton för kassa, bankgiro, plusgiro etc.

Jag har precis tagit över ekonomin i en större förening och kommer så att säga in mitt i räkenskapsåret. När jag granskar bokföringen kan jag konstatera att man använder 10-konton för att bokföra tillgångar såsom kassa, bankgiro, plusgiro osv. Jag har tidigare alltid använt 19-konton för detta ändamål och har för avsikt att fortsätta göra det även i denna ekonomi. Finns det någon logisk förklaring till varför man tidigare använt sig av 10XX-konton (1020 postgiro, 1040 checkkonto) och hur gör jag för att fortsättningsvis ändra till 19XX-konton (ex. 1910 kassa, 1920 plusgiro etc.)? 

Hoppas jag har uttryckt mig begripligt 🙂

Sebastian
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja tidigare kontoplaner BAS 8X - före EU-BAS KONTOPLANEN HADE DEN NUMRERING DU PÅTALAR.
Byt kontoplan i ditt program eller skapa ny kund med rätt kontoplan och lägg in manuellt.

Försök inte ändra i en felaktig kontoplansmall

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Jag har rätt kontoplan i programmet som aldrig tidigare använts i föreningen. Jag har endast importerat SIE-fil för att få in alla siffror och verifikationer som hittills är gjorda i år. Kan jag lösa det genom att föra över värdet på aktuella 10-konton till motsvarande 19-konton och fortsättningsvis bokföra mot 19-konto?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Och använda 20xx konto istället för 29xx eget kapital
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för din hjälp!