Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Karax_
MEDLEM

Byte från Enskild Firma till eEkonomi - Hur får jag ingångsvärden att balansera?

Hej!

Jag har tänkt byta från Visma Enskild Firma till eEkonomi och håller på att fylla i ingångsvärden i eEkonomi hämtade från balansrapporten i Enskild Firma för 2017 års bokföring. Värdena från slutet av 2017 är följande:
  • Obetalda fakturor till kunder = 21875 kr
  • Girokonto = 4205 kr
  • Eget kapital = 25280 kr
  • Momsskuld = 800 kr.
Och kontona som jag efter lite läsning tolkar det som jag ska använda är:
  • Obetalda fakturor till kunder - 1510 Kundfordringar
  • Girokonto - 1930 Företagskonto/checkkonto/affärskonto
  • Eget kapital - 2010 Eget kapital, delägare 1
  • Momsskuld - 2650 Redovisningskonto för moms
När jag fyllt i värdena under Ing. balanser så får jag på Kontosaldo 52160 kr och när jag trycker på Spara så får jag meddelandet: " Det går inte att spara eftersom de ingående balanserna inte balanserar. Kontosaldot ska vara 0,00"

Vad är det som jag matat in fel? Ska egna kapitalet fyllas i som ett negativt belopp (vilket ju för med sig att saldot blir 0)? Varför gör man i så fall på det sättet?

Har jag valt rätt konton för de olika värdena?

Vad gäller förresten för resultatet för 2017, ska även detta föras in i Ing. balanser? Jag hade en förlust, vad ska jag i så fall balansera upp detta negativa belopp med för att saldot ska bli 0?

Vänliga hälsningar
Joakim
2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej Joakim

Om du lägger in de obetalda kundfakturorna i eEkonomi via reskontrabokföring kan du använda konto 1510 för kundfordringsbeloppet, annars föreslås 1518 Ej reskontraförda kundfordringar. Sen bokför du inbetalningarna D1930 K1518.

Det egna kapitalet ska alltid vara negativt för att balansera de positiva talen från tillgångarna. 

Du har valt rätt konton förutom att jag är undrande till Girokonto - är det ett Plusgirokonto du har ska kontot vara 1920. 1930 gäller om det är ett företagskonto i bank. 

Resultatet för 2017 skulle kunna vara bokat på 2099 men eftersom den första bokningen på 2018 skulle vara att flytta detta saldo till 2010 kan du lika gärna lägga hela beloppet Eget kapital på 2010 direkt. 

Hälsningar
Annica
Karax_
MEDLEM

Tack så mycket för svaret!

Jag inser att jag har en del att lära mig angående olika kontonummer, som ju är väldigt förenklat i Visma Enskild Firma. Men då förstår jag i alla fall att det var det egna kapitalet som skulle sättas som negativt för att balansen skulle stämma.

Gällande Girokonto, så är det det kontot jag använt konsekvent i Visma Enskild Firma för in och utbetalningar. I Enskild Firma har man ju alternativen Bankkonto, Girokonto och Kassa att välja mellan när man bokför. Jag har fått kommentaren nyligen att jag borde ha använt Bankkonto istället för Giro, men jag har sedan även fått veta att detta inte ska spela någon större roll så länge jag hållit sig konsekvent till ett och samma konto i programmet.

/Joakim