Byte till Mac

• 0
  • 25
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
Jag har Visma Enskild Firma och har bytt dator till Mac från PC. Hur gör jag?
Foto på tomas70

tomas70

• 320 poäng 250 badge 2x thumb
  • glad och nyfiken

Publicerades för 7 år sedan

• 0
  • 25
Foto på Frasse

Frasse

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
VARFÖR kan inte Visma SPCS satsa på att göra en fullt fungerande version till Mac?!
Jag har nu i snart två års tid haft en virtuell Windowskonfiguration på min Mac, i Fusion 5. Det har fungerat sporadiskt. Ständiga problem med utskrifter, usb- kontakter internet m.m. Nu sitter jag på landet och skulle skriva en faktura. Vad händer? Jo, det går inte att hitta usb och därmed inte heller internet och då kan jag inte heller arbeta i Mitt Företag. Det här kommer att leda till att jag antingen får börja med ett annat bokföringsprogram ELLER köpa en liten PC som jag enbart kör bokföring på, vilket känns väldigt otympligt. Man vill ju ha allt samlat på samma ställe.
/Frasse
Foto på anv123

anv123

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
enskild firma via PC eller MAC.

Vi har använt oss av Enskild Firma och arbetat på PC men kommer nu att byta till MAC, fungerar det via MAC och går det att starta lika via en säkerhetskopia utförd från PC ́n?
Foto på Frasse

Frasse

Nej det går ju inte med Mac tyvärr. Man måste t.ex. installera Windows virtuellt på Mac:en och köra därifrån. Det gjorde jag men det har blivit så krångligt så jag överväger att skaffa en liten enkel billig PC som jag endast har SPCS på...
Foto på Christian

Christian

När man kör VMware fusion så kan man skapa en virituell miljö genom att migrera sin existerande PC. Ren krasst kan man ta ur hårddisken, lägga den i en extern hårddsik kabinet med valfri anslutning (USB, TB).
Eller göra en ny installation från en installations skiva.
Det blir då en stor fil där hela Windows partitionen ligger. Den går att flytta om man skulle behöva.
Jag har min på en extern hårddisk så siffrorna stannar på kontoret när jag är ute på jobb.
Alternativ 2 är ju att köra BootCamp. Då installeras Windows med BootCamp assistenten under verkstygs program. När man startar om Macen sedan så håller man nere alt under start tonen, så kan man välja om man vill starta Windows eller Mac OS X. Man har åtkomst till Mac filerna under Windows men kan inte skriva.