Bokföra annonsering på Facebook - eEkonomi

• 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag annonserar på Facebook dagligen men har svårt att veta hur jag ska bokföra annonserna?

Jag läste några tidigare trådar angående detta men jag förstod ändå inte helt hur jag skulle bokföra. Eftersom annonserna som jag har på Facebook betalas med mina egna pengar så vet jag inte riktigt hur bokföring ska gå till? Om jag förstod det korrekt så betalar man även sina annonser till Irland?

Jag Bifogar en länk från Facebook som kan vara till hjälp för er! Skulle verkligen uppskatta om ni kunde demonstrera med ett bokföringsexempel! 

Tack på förhand!
Mvh Anton. 

https://www.facebook.com/help/334256633321462
Foto på anton niemi

anton niemi

• 1,640 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

• 0
  • 4
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Content Producer - Administrationsfamiljen

• 30,906 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan!

Eftersom du betalar annonserna med egna pengar och annonseringen ses om inköp av tjänst inom EU ska du bokföra enligt följande:

Konto 2018 1000 Kredit
Konto 5911 1000 Debet
Konto 2614 250 Kredit
Konto 2645 250 Debet

Det finns inget konto för inköp av tjänst inom EU, så det bästa är att du skapar ett konto, exempelvis 5911 (då 5910 är Annonsering) och detta konto 5911 döper du till Annonsering EU och sätter  momskod 21 (Inköp av tjänst från annat EG-land).
Foto på Andreas

Andreas

• 6,750 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen Mita!

Så som jag fyllt i nedan (bild) är alltså då korrekt?

Varför är det ingen moms kod kopplad till kontonummer 5900 (gruppkonto) eller 5910 (Annonsering)?
Foto på Mita Jonsson

Hejsan!

Det ser rätt ut som du har skapat konto 5911. 

Vanligtvis har man inte momskoder på kostnadskonton, utan momskoderna finns på intäktskontona, kontoklass 30, eftersom man här redovisar omsättning och moms. När det gäller inköp redovisar du bara momsen, inte inköpsbeloppet. Undantag är till exempel inköp från EU eller inköp med omvänd skattskyldighet inom byggbranschen.
Foto på Andreas

Andreas

Hej igen!

När jag läser namnet på konto 2614 så lyder det "beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, 25%".

Skall det inte stå "... från annat EG-land, 25%"?

Eller spelar det ingen roll?

Tack på förhand!

~Andreas
Foto på Mita Jonsson

Hejsan!

Reglerna om tjänstemoms är samma i alla länder utom Sverige. När det gäller moms i samband med varor, så hanteras det olika beroende på om det är köp inom EU eller inte.
Foto på Andreas

Andreas

Hej igen!

Tackar så mycket.

I ditt exempel har Du skrivit att beloppet var 1000 kr och momsen är 25% (250 kr).
Då utgår jag från att 1000 kr är det belopp som är betalt och vad annonseringen kostade.

Så summan för den verifikationen uppgår då till 1250 kr i både debet och kredit. Det är så det skall bli för att vara korrekt?

Tack på förhand!

~Andreas
Foto på Mita Jonsson

Utöver kostnaden behöver du redovisa både ingående moms och utgående moms, eftersom det gäller inköp av tjänst inom EU. Balansen på verifikationen blir 1250 kr, men du betalar bara 1000 kr. 

I tråden Kontera köp av Google Adwords, har Joakim förklarat lite mer varför omslutningen blir större.
Foto på McNus

McNus

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur gör man för att bokföra kostnader för reklam på facebook samt adwords?.

Hur gör man för att bokföra kostnader för reklam på facebook samt adwords?
Foto på Tommy

Tommy

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Hej 

om jag har annonserat på facebook hur bokför jag detta?
Jag har betalat 160:- och det är utan moms. För jag kan inte bokföra moms när jag inte har betalt någon moms. 
Foto på Mita Jonsson

Hej Tommy!

I länken som Anton har lagt i sin fråga här så länkar han till Facebooks hjälp. Under Moms (VAT) och frågan "Kommer jag att debiteras moms på mina inköp av Facebook-annonser? står det att 

"Om din företagsadress ligger inom EU, men utanför Irland, och du köper Facebook-annonser i affärssyfte, kommer inte vi att lägga på moms på dina inköp av Facebook-annonser. Normalt kommer du dock att vara förpliktad att deklarera moms enligt lämplig momssats i det land där du bedriver verksamhet. Facebook har inte möjlighet att informera om skatter, så vi ber dig att kontakta skattemyndigheten i ditt land för mer information om momsdeklaration."

Så du kan bokföra som jag föreslagit ovan här.
Foto på Tartia

Tartia

• 216 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Facebook annons bokföring enskild firma - eEkonomi.

Hej!
Blir knäpp för jag fattar verkligen ingenting!! 
Ska bokföra facebook annons. Detta är ett köp av tjänst inom EU (irland) och jag kommit så här längt:

Matcha
Övrigt uttag
Egen kvotering

Och sen då??

Tack på förhand från en extrem nybörjare!!
Foto på Tartia

Tartia

• 216 poäng 100 badge 2x thumb
Jag förstår verkligen inte... Vilket konto ska man använda?
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb
Du matchar alltså din utbetalning, precis som du säger, via ett Övrigt uttag - Egen kontering. Väl där konterar du enligt Mitas förslag i tråden ovan, d v s (om vi ponerar att inköpet var på 1 000 kr):

Konto 5911 - 1000 (D)
Konto 2614 - 250 (K)
Konto 2645 - 250 (D)

Konto 5911 måste dock först skapas i din kontoplan då det inte finns något färdigt konto för det. Det gör du under Inställningar -  Kontoplan - Nytt konto. Välj momskod 21 på det, och döp det till exempelvis Annonsering EU.

/Karl
Foto på TiscEk

TiscEk

• 712 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Jag har gjort precis som ni skriver här men får ändå avvikelse. Hur ska jag göra?

Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej TiscEk!

Jag tror att du har gjort rätt. Jag antar att du har en tidigare verifikation där du bokfört momsen för inköpet och sedan i denna verifikation, A38, bara bytt konto från 5910 till 5911.

Man kan säga att programmet saknar momsen i A38, men har du bokfört den i en tidigare verifikation så är det antagligen korrekt. Programmet ser i det läget inte sambandet mellan dom olika verifikationerna. 

Orsaken till att en verifikation fångas upp av momskontrollen behöver inte vara ett fel som måste rättas. Vissa avvikelser kan alltså vara riktiga. 

Återkom om du har fler funderingar!

Ha en bra dag!

/Moa
Foto på TiscEk

TiscEk

• 712 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Moa! så du tror att jag inte behöver göra något?

Med vänlig hälsning Tina
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen!

Det beror på hur dom tidigare verifikationerna ser ut.

Jag tänker att i den verifikationen du skickade med ovan har du gjort en korrigering av ursprungsverifikationen. Jag antar att du använt 5910 i ursprungsverifikationen men sedan velat byta till 5911 och gjort detta genom att skapa en korrigeringsverifikation - A38 där du helt enkelt bytt konto, krediterat 5910 och istället debiterat 5911.  Alltså, har du tidigare verifikationer där momsen redan finns uppbokad är det inte säkert att du måste korrigera verifikationen men programmet ser inte sambandet mellan ursprungsverifikationen och korrigeringsverifikationen.

Om du inte får ihop det, återkom gärna med fler skärmdumpar på de tidigare verifikationerna så vi kan se sambandet.

Ha en fortsatt fin dag!

/Moa

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.