Ta bort anställda ur Register, Anställd - Lön 300/600

• 8
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Jag ser ingen vinst med att ha före detta anställda som slutat för flera år sedan i registret. Därför vill jag rensa bort dem men det verkar inte vara möjligt,
Varför?
Foto på Romo

Romo

• 160 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 6 år sedan

• 8
Foto på Malin Sköld

Malin Sköld, Fd Produktansvarig Visma Lön

• 9,962 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Tack för ditt önskemål. Det går idag inte att radera anställda ifrån programmet om de har varit med på en lönekörning. Du kan i listläget i anställningsregistret välja att inte visa anställda som har slutat genom att boka ur rutan Visa anställda som har slutat.

Om det är fler som önskar möjlighet att radera gamla anställda får ni gärna gilla denna idén.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Jag lyfter tråden och gillar!

//Tina

Foto på mex

mex

• 320 poäng 250 badge 2x thumb
Jag ser också att man kan rensa bort gamla anställda, likaså kunna rensa gamla lönekörningar. Man har ju ändå säk.kopior vid behov. I Visma Administartion kan man ju rensa gamla fakturor etc
Foto på inger andersson

inger andersson

• 82 poäng 75 badge 2x thumb

Vore bra om man kunde ta bort anställda som slutat, för att återanvända anställningsnummer.

Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Noterar att man nu kan inaktivera anställda i e-Ekonomi. Läste ett inlägg i den tråden om att f d anställda ska raderas enligt PUL. Är det någon som vet hur det ligger till med detta?

//Tina

Foto på hillevi

hillevi

• 130 poäng 100 badge 2x thumb

Lärde mig på en kurs att enligt datainspektionslagen ska man inte ha kvar personer i register om de inte längre är relevant

Foto på hillevi

hillevi

PUL personuppgiftslagen var det. Inte datainspektionslagen

Foto på hillevi

hillevi

Kontrollinstans är Datainspektionen

Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,802 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Det pågår just nu en utredning om när och hur länge anställda ska och får sparas för att uppfylla de krav som de nya EU-direktiven gällande hantering av personuppgifter ställer. Vi kommer naturligtvis att säkerställa att ni har ett löneprogram som gör att ni kan följa lagkrav som finns gällande hantering av personuppgifter.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

Hej,

Eftersom det redan nu finns en gräns för hur länge man får spara anställda och det är högst osannolikt att de nya direktiven säger att man får spara dem i alla evighet, så vore det bra om detta kunde få en snabb lösning.

//Tina

Foto på Carita

Carita

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
Vad händer i detta ärende? 7 månader sedan senaste kommentaren och som det påpekats tidigare så får man inte ha kvar personuppgifter på gamla anställda som inte längre är aktuella.
Foto på mex

mex

• 320 poäng 250 badge 2x thumb
Håller med, det vore bra om det finns möjlighet att rensa ej aktuella anställda längre i programmet. Likaså kan jag känna att gamla lönekörningar (åtminstone äldre än 7 år) går att rensa bort i programmet, eller finns det möjlighet redan nu kanske? Man kan ju bara läsa in gammal säk.kopia vid behov av äldre uppgifter...
Foto på Joakim Loden

Hej.

Den nya lagstiftningen träder i kraft i maj 2018 och då kommer vi säkerställa att programmet har alla möjligheter för att man ska kunna följa den lagstiftning som då träder i kraft. Vi håller på att löpande utvärdera vilka förändringar som kommer krävas i löneprogrammet och de tilläggstjänster som finns samt hur dessa ska utformas för att vara så enkla som möjligt för användaren.
Foto på Carita

Carita

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
Ja den nya lagstiftningen gäller inte än, men den gamla som gäller för fullt säger ju att man inte får spara uppgifterna längre än absolut nödvändigt för ändamålet. Och för en person som slutade sin anställning t.ex. 2010 så bryter man mot PUL om man sparar personuppgifterna än idag. Hur ser ni på det problemet?
Foto på Eva E

Eva E

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Hej arbetar både i Visam lön 300 och i en konkurrens löneprogram. Konkurrentens löneprogram där skapas ett nytt år varje 1/1 och då kan jag ta bort anställda som inte arbetade under föregående år. det man får tänka på är att t.ex anställd arbetade 2015 skrev ut kontrolluppgift januari 2016 kan tas bort när jag skapat 2017.
Foto på Anna-Lena

Anna-Lena

• 530 poäng 500 badge 2x thumb
Jobbar just nu med en reviderad IT-policy med GDPR i åtanke. Hur går ett arbete på Visma för att vi kunder ska efterleva den kommande lagen?
Foto på Joakim Loden

Hej.

Som jag tidigare nämnt i tråden så arbetar vi för närvarande också med att reda ut exakt vilka förändringar som behöver göras i våra produkter och tjänster samt hur dessa förändringar ska implementeras på bästa sätt för våra kunder.

Vi kommer naturligtvis se till att vi är helt förenliga med den nya lagen när den träder i kraft.
Foto på mirkku

mirkku

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
och bara om några dagar är det maj 2018 .. Vad händer på Visma? har ni hittat ngn lösning ?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,186 poäng 50k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Ser att vi missat att uppdatera denna tråden.
Sedan en tid tillbaka finns version 2018.2 av Visma Lön där du kan till exempel ta bort kontonummer från lönespecifikationer.

Här kan du läsa mer om vad som gäller i ditt program: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/gdpr-se.htm
Här kan du läsa om rensa uppgifter som löneadministratör: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/sakerhet/gallring-gdpr-lon
Foto på Carina

Carina

• 306 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Ta bort före detta anställda eller gamla lönekörningar - Lön.

Kan fortfarande inte ta bort gamla anställda från registret, inte heller ta bort gamla lönekörningar. Har någon ny version ännu kommit som gör detta möjligt?
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej! 

Här kommer ytterligare en liten uppdatering. 

I dagsläget har vi tagit ett beslut om att inte ge möjlighet att radera en anställd helt och hållet. Det är många delar i programmet som är kopplade till varandra, som skulle göra det lite klurigt att bara radera en anställd rakt av. Däremot är det numera möjligt att radera vissa fält, precis som min kollega Anna skriver ovan. I vår skrivna hjälp kan ni läsa om vilka fält som är möjliga att radera. Välj "Arbeta enligt GDPR i Visma Lön 600" och sedan "Ta bort registrerade personuppgifter".

Läs gärna också i länken Anna som gav tidigare, om att rensa uppgifter som löneadministratör, där finns en rekommendation:
Ostridig lönefordran - 10 år pga preskription. Löneunderlag bör sparas 10 år. Detta är alltså den generella rekommendationen för löneunderlag och man bör notera att den är 3 år längre än eventuella krav i Bokföringslagen.
Om det skulle bli någon förändring angående detta så kommer vi att uppdatera tråden.

Ha det gott! 
Foto på Marie-Louise

Marie-Louise

• 456 poäng 250 badge 2x thumb
I vår skrivna hjälp "Sidan kan inte hittas"
Foto på Carolina

Carolina

• 84 poäng 75 badge 2x thumb
Samma här
Foto på Sabina Eklöf

Sabina Eklöf, Moderator

• 594 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! 

Ni hittar sidan för den skrivna hjälpen ni söker här.

/Sabina