Checklista årsavstämning - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!
Jag håller på att avsluta 2018 i Eekonomi och tittar i "Årsavstämning och checklistan som finns där och undrar över punkten: "Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat?"

Jag har tillägget för Deklaration/årsredovisning men var går gränsen för vad programmet gör åt mig och det jag behöver göra själv? Behöver jag göra den här manuella omförningen när jag har tillägget?

Mvh Per
Foto på PerP

PerP

• 144 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej,

Om du har tillvalet Deklaration/Årsredovisning bokför programmet årets resultat åt dig. Inte omföringen på nästkommande år.
Detta är något ni behöver göra via en manuelll verifikation.
Du kan läsa mer om hur du omför årets result här

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Nirak123k

Nirak123k

• 60 poäng
Hur är det med föregående års resultat?

Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,288 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Nirak123k,

När det kommer till att boka om föregående års resultat så måste detta alltid ske manuellt.
Vilka konton du ska använda för olika företagsformer och hur det ska se ut kan du läsa i tråden Bokföra föregående års resultat»

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på SasonOhanian

SasonOhanian

• 60 poäng
Hej, ursäkta dumheten. Jag har samma fråga som ovan och svaret gör mig bara något klokare. 

Man ska alltså inte bokföra årets resultat som den sista verifikationen om man har deklaration/årsredovisning? 

Ska man boka om föregående års resultat före eller efter man har arbetat i deklaration/årsredovisning, eller spelar det ingen roll?

mvh
Sason
Foto på My Janhall

My Janhall, Moderator

• 2,350 poäng 2k badge 2x thumb
Hej SasonOhanian, 

Du ska inte själv bokföra årets resultat om du har tillägget för Deklaration/ Årsredovisning, detta för att programmet då gör verifikationen åt dig. Vad det gäller förgående års resultat så ska detta göras efter du är klar med din deklaration och årets resultat är bokfört, om vi tar till exempel deklarationen 2018 så ska det vara klart innan du bokför förgående års resultat första dagen i år.

Hoppas du fick svar på din fråga :) 
Ha en fin dag! 
/My