Anteckning på kund som visas vid registrering av offert/order/fakturor - Administration

• 54
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Adm 2000. Finns det någon "komihåg-ruta" i Kundregistret för varje kund som man kan fylla i. som sedan kommer upp när man ska fakturera och hämtar upp kunden. Med info, som gäller för just den kunden.

jag såg att det fanns i löneprogrammet att man kunde lägga in info som sedan kom upp när man plockade upp en anställd och skulle göra lön.

har efterfrågat det förut och tänkte att om det nu finns i löneprogrammet så kanske det finns i adm. programmet.
Foto på Therese

Therese

• 600 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 år sedan

• 54
Foto på Thomas

Thomas

• 3,236 poäng 3k badge 2x thumb
Några nämner funktioner med att ta med kundnoteringar till order och faktura.
Jag skulle hellre se att man vi någon knapp i order eller fakturavyn kan se innehållet i detta kommentarsfält på ett snabbt vis.
Önskar också att utrymmet blir lite större för fältet.
I dagsläget använder vi det som en väldigt bantad CRM funktion, så jag vill bara kunna se, men inte få informationen kopplad till kunddokumenten.

Vi skulle också behöva en påminnelsefunktion på kunder. I dagsläget använder vi kreditgräns för att få någon påminnelse alls, men det är ju lite otydligt vad man ska bli påmind om, ifall det inte direkt är kreditgränsen.
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihopa,

I versionen som kommer nu innan sommaren finns möjlighet att se kundanteckningarna i registreringsbilden för avtal/offert/order och kundfakturor. :)

I version 2014.0 finns en sidopanel till höger i arbetsbilden som visar Kreditgräns, Fordran och Anteckningar för den kund som man plockat upp på dokumentet. Sidopanelen kan man välja att låsa fast i högerkanten (fullt synlig) och göra bredare/smalare efter tycke. Vill man inte ha den synlig och låst i arbetsbilden t.ex om man har en mindre skärm, finns möjlighet att fälla in den med häftstiftsikonen.

I min bild ovan har jag tryckt på Ändra-knappen i sidopanelen så att jag kan redigera texten. Vi läste här i tråden att det finns en risk med att texten är redigerbar, ifall man råkar radera anteckningar av misstag. Av den anledningen är anteckningarna Read-only tills att man själv trycker på Ändra-knappen.

www.vismaspcs.se/adminnyheter finns en liten film om detta. Där får ni även info om alla andra nyheter i versionen.

Tack för ert engagemang i den här frågan och all input i diskussionen.
Foto på Botkyrkalas

Botkyrkalas

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Bra! Kanon, tack för att ni lyssnar!
Foto på pling20

pling20

• 282 poäng 250 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Tydlig märkning på kunden - Administration.

Kan man göra någon märkning på kunden om det tex finns skulder alt. konkursvarning? Tex rött =får ej handla, gult= har obetalda skulder blått=skickad på inkasso grönt= "ok kund"
Foto på Helene Struthers

Hej! Kolla gärna mitt svar ovan om vad som kommer i nästa version av programmet. Kanske det kan vara till hjälp för att administrera sådana koder eller noteringar på kunden.
Foto på Laserkristallen

Laserkristallen

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Markera kund.

Hej! Jag vill kunna markera en kund så att det syns i listan över kunder. Vill använda det som en påminnelse att det är något som ska göras, t.ex. dags för ny faktura eller dags att kontakta kunden för något särskilt.
Foto på Helene Struthers

Hej laserkristallen, 

Tack för ditt inlägg i diskussionen. Det hade kanske hjälpt om fältet Anteckningar eller Anm1/Anm2 gick att välja in som kolumner i kundlistan? Jag gillar även tanken med att färgmarkera kunderna i listan, som en annan användare skrev här i tråden tidigare. :-)

I version 2015.1 finns ju annars möjlighet att skapa egna noteringar/påminnelser som visas på ett angivet datum i sidopanelen under Notifieringar. Har du testat det? 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.