Adressfältet på fakturan hamnar fel i eEkonomi

• 11
  • Problem
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har fönsterkuvert. Det verkar som att fakturaadressen har förskjutits upp på pdf dokumentet så att det inte syns i kuvertet. Jag har jämfört med tidigare fakturor.
Har ni ändrat något i layouten på fakturarapporten?
Detta är lite akut att fixa...
Foto på P

P

• 190 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 7 år sedan

• 11
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,114 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Lördagen den 22/9 uppdaterade vi Visma Avendo eEkonomi. Då förbättrade vi utskrifterna till kuvert storlek H2.

Har du kontrollerat att du har tryckt ner fakturan ordentligt i kuvertet? Har du gjort någon egen anpassning i dina skrivarinställningar?

Om du arbetar i operativsystemet mac så kan utskriften hamna för långt upp på ditt papper. Kontrollera dina utskriftsinställningar för att få korrekt adressfält.
Foto på P

P

• 190 poäng 100 badge 2x thumb
Nej, jag får inte adressfältet att synas i kuvertet.
Har ni bytt från H3 till H2 ??
Det innebär att mina kunder som kör scanning på fakturor inte kommer att fungera. De kräver samma position som tidigare.
Jag har en bunt med förtryckta kuvert med min logga som nu inte fungerar :(

mvh
Pär
Foto på Anna Svensson

Hej igen Pär!

Det låter inte alls bra. Vi har tidigare haft adressfälten för långt ner enligt H2, och fått synpunkter på detta, efter uppdateringen har vi höjt adressfältet ca 3-5mm.
Om du jämför gamla fakturor med nya, ser du en större förändring än 3mm?
Jag skulle vilja att du ringde till mina kollegor på supporten, telefonnummer 0470-70 62 00, så hjälper vi dig på bästa sätt.
Foto på mickeekf

mickeekf

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
På mitt fönsterkuvert så passar det perfekt nu
Foto på pierre

pierre

• 1,304 poäng 1k badge 2x thumb
Jag har samma problem. Efter senaste uppdateringen kommer adressen för långt upp och syns inte i fönsterkuverten!

Vore bra om ni åtgärdar detta omgående

Mvh Pierre
Foto på Anna Svensson

Hej Pierre!

Förändringen vi gjorde ska flytta adressen 3-5mm uppåt. Däremot kan det beroende på skrivare flyttas ännu mer. Detta är en inställning i utskriftsdialogen som heter olika beroende på vilken skrivare man har.
Fakturan räknas som en bild, så det är inställningar för det du ska kolla.
Om du inte löser det, får jag tyvärr precis som i Pärs fall hänvisa dig att ringa till supporten på 0470-70 62 00.
Foto på Anna Svensson

Till er båda vill jag meddela att vår utvecklingsavdelning kollar på detta just nu.
Foto på mickeekf

mickeekf

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
Hej

Har samma problem efter uppdateringen. Adressfältet samt faktura nummer delen och uppgifterna om förfallodatum mm har hamnat så högt upp att adressfältet inte längre syns i fönsterkuvertet.

Det är stort mellanrum sedan till faktureringsdelen med artikel nr mm. Man borde kunna trycka ihop detta så att det fungerar igen. Ringde supporten men dom hänvisade hit då det ej gick att lösa med skrivar inställningarna.

Micke
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Idag har vi gjort ytterligare en justering i programmet så nu hoppas vi att det ska fungera med placeringen av adressen till fönsterkuvert.

Testa och hör gärna av er om det fungerar nu eller inte.
Foto på pellelimpan

pellelimpan

• 102 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Fakturautskriften stämmer inte i ett vanligt C5-kuvert - eEkonomi.
Foto på Anna Svensson

Hej!

Jag lägger ditt inlägg till en tidigare tråd rörande detta och skickar det vidare till vår utvecklingsavdelning! Vi uppdaterar den här nya tråden när vi har mer information.
/Anna
Foto på Johan Green

Johan Green, Projektledare - Visma eEkonomi

• 3,570 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!
Vi har sedan tidigare justerat detta för att det ska passa enligt den standard som finns. Är det något du anser förändrats i samband med senaste uppdateringen förra veckan?

Mvh
Johan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,296 poäng 20k badge 2x thumb
Jag körde ut 3 fakturor idag på papper och dom fungerade i kuverten
Foto på pellelimpan

pellelimpan

Jag är helt ny användare och upptäckte detta vid en testutskrift. Passar inte i ett vanligt C5-kuvert med H2-fönster. Är det skillnad på utkast och skarpa fakturor?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Kontrollera att du skrivet ut den med rutan "FIT" och inte "actuel size" är i kryssad
Med den senare kommer adressen för högt upp
Foto på pellelimpan

pellelimpan

Stämmer ändå inte.
Foto på Lazerboy

Lazerboy

• 284 poäng 250 badge 2x thumb
Utskriftsinställning adress ?.

Är det bara jag som skulle vilja ha adressen på de utskrivna fakturorna, något till höger ? Som det är nu upplever jag att om fakturan rör sig lite i fönsterkuvertet så "försvinner" början på adressraderna från själva fönstret.

Eller har jag konstiga fönsterkuvert ? :)
Foto på terena

terena

• 186 poäng 100 badge 2x thumb
Har samma problem
Foto på Johan Green

Johan Green, Projektledare - Visma eEkonomi

• 3,570 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!
Vad jag vet ska inget ha ändrats de senaste versionerna. Vi utgår från en standard som heter H2 när vi testar våra utskrifter. Det är inte omöjligt att vi skulle kunna justera detta någon mm åt något håll, men vi är lite restriktiva nu då det verkar som att det fungerar för de flesta.

Hör gärna av dig om du har några ytterligare frågor.

Mvh
Johan
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

Jag har upptäckt att det är lite variation på vart adressen kommer.
Klart bättre nu, men den vill ibland vandra uppåt-vänster.
Foto på Ulla Stenberg

Ulla Stenberg

• 922 poäng 500 badge 2x thumb
Adressen hamnar utanför fönstret på kuvertet - eEkonomi.

När jag skriver ut en faktura och lägger i en helt vanligt C5 H2 kuvert hamnar nästan hela adressfältet utanför fönstret på kuvertet. Man får verkligen jobba för att mottagarnamn och adress  ska hamna läsligt i rutan. Kolla upp det snarast, det finns mycket luft runt adressfältet så det borde vara enkelt att åtgärda för det här måste vara ett direkt fel i pdf-utskriften och inget som vi eller våra skrivare kan påverka.

Note: This topic was created from a reply on the Konstigt utseende på fakturan vid utskrift - eEkonomi topic.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

Det har betydelse vilken webb-läsare man använder har jag upptäckt. Med Crome blir det bättre

Men med Crome blir det också mera "knappklickningar" än dom 5 st man behöver i IE för att skriva ut en faktura
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Jag har kontrollerat detta med vår utvecklingsavdelning nu och det är ingen förändring gjord i programmet kring utskriften.

Det kan bero på vilken webbläsare du har, precis som Pacsac är inne på. Det kan även bero på vilken PDF-version eller typ du använder. Det finns ibland möjligheter att göra inställningar i dessa program som kan påverka att texten inte riktigt hamnar där man vill.
Foto på Valle

Valle

• 186 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!
Hos mig skiljer det sig ca 5 mm mellan utskrifter från Chrome och IE. I IE hamnar adressfältet perfekt medan det i Chrome hamnar utanför vilket gör att man måste justera brevet för att få med allt. Irriterande de jag helst använder Chrome. Skulle man inte i inställningarna för e-ekonomi kunna ha en funktion som gör det möjligt att välja webbläsare?
Foto på 6472

6472

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fönsterkuvert - eEkonomi.

Adressfältet på fakturan passar inte in i ett standard fönsterkuvert. Istället måste jag kopiera in fakturan i Acrobat för att korrigera det så att det passar in. Går det inte att ställa in så att det passar?
Foto på Jani

Jani

• 70 poäng
Jag använder E5 H2 (155 x 220mm) för att C5 H2 var alldeles för stora för fakturorna. Fakturan kunde röra sig i kuvertet minst 10mm både vågrätt och lodrätt . Så E5 H2 var superbra när jag använde Visma Eget Aktiebolag, men nu när jag gick över till eEkonomi så hamnar adressen längst upp till vänster i fönstret och vänder jag på kuvertet och knackar lite så försvinner namnet lite grann. Man ser fortfarande, men en mindre justering nedåt och till höger vore grymt. Kan ni inte bara kopiera adressfältspositionen från Eget aktiebolag?
Foto på bgrid

bgrid

• 378 poäng 250 badge 2x thumb
Det skulle vara snyggare om man tog bort ramen som hamnar runt adressfältet. Ni kanske kan lägga detta som ett användarval, precis som man kan kryssa i och ur om man vill ha QR kod eller OCR nummer på fakturan.
Foto på Andreas L

Andreas L

• 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Skulle också vilja ha bort ramen runt adressen (men behålla övriga ramar). Ramen runt adressfältet gör att placeringen ser ännu värre ut än den är.
Foto på Lazerboy

Lazerboy

• 284 poäng 250 badge 2x thumb
Gå in i Företagsinställningar - övriga uppgifter - kryssa ur "faktura med ram" så blir det ingen ram runt adressen.... Ingen ram i övrigt heller men det är inget jag saknar, det blir för plottrigt.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb

Hej,

Är det bara jag som tycker att adressen borde vara centrerad på ett sätt som gör att den hamnar i fönstret på H2 kuvert oavsett om det är C4 eller C5 och oavsett vad man har för "inställningar". De inställningar man har har man ju förmodligen för att de passar i andra sammanhang.

Som vanligt gäller ju detta kuvert-problem inte bara e-Ekonomi utan även Admin och där spelar ju inte ens web-läsaren någon roll...

//Tina

Foto på a6las

a6las

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har hittat en low-tech lösning på problemet. Gör vecket på pappret ca en centimeter längre ner från mitten av pappret så passar det perfekt i kuvertet...

//Pierre
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb
Funkar inte för oss som oftast kör C4. Dessutom passar det inte i sidled heller...
Foto på empame

empame

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Justera fakturalayouten efter fönsterkuvert - eEkonomi.

Hej, kan jag på något sett justera kundnamn och adress så det passar i kuvertens fönster?
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

Vill bara tillägga att hos mig fungerar det utmärkt i C5 H2 kuvert, men det är idag bra en av tio fakturor jag skriver ut.

(Kör med IE 11 och AcrobatX ifall det har betydelse)

(Redigerad)

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.