Visa fördelningen på fakturan för ROT/RUT - Administration

• 7
  • Idé
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag sitter med fakturering och skulle vilja kunna lägga upp 2 personnr på ett kundnummer i kundregistret.
Då jag har flera kunder som vill dela på rutavdraget får jag manuellt lägga in respektive partners personnummer vid faktureringen.
Då skulle jag inte missa att dela upp ruten på makarna. För många missar är inte god service till kunderna.

MVH Marion
Foto på Eira Jarve

Eira Jarve

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
  • ledsen

Publicerades för 6 år sedan

• 7
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej,

Tack för din synpunkt och beskrivning. Jag håller med att en sådan möjlighet skulle förenkla i de fall man har återkommande kunder där skattereduktionen ska fördelas. Vi får bevaka efterfrågan på detta och prioritera i förhållande till andra önskemål.

Om fler har behov av att kunna spara fler personnummer per kund gilla då tråden med +1 knappen.
Foto på tant_82

tant_82

• 396 poäng 250 badge 2x thumb
en fråga i samma ämne?
hur får man in på fakturan att skattereduktionen är fördelad på fler? Det syns ju bara beloppet totalt och då är det ju svårt för kunderna att se vad som gäller??
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Hej tant_82!

Klicka på knappen "Fördela skattereduktion" inne på fakturan. Där kan du ange ytterligare personer om det är flera som ska ha skattereduktion.

Foto på tant_82

tant_82

Ja men det syns ju inte på fakturan sen att/hur man fördelat summan!! Har i dag kopplat org.nr till fakturan så att kunden ser vilket personnummer som skattereduktionen gäller, och det går ju inte att fler en ett. i annat fall skulle jag vilja koppla de personnummer man skriver i "fördela skattereduktion" på något sätt så att det syns på fakturan!!!
Foto på Helene Struthers

Hej, tack för beskrivningen. Hur ofta fördelar ni på flera personnummer i förhållande till hur många husfakturor ni skapar? Jag tänker då om detta är mindre vanligt. Tillsvidare kan du kanske skapa textrader på fakturan med informationen, i de fall du vill vara extra tydlig.

Om fler har behov av detta får vi givetvis titta på vad det skulle innebära att specificera fördelningen på dokumentet, men det finns inte med i planerna just nu.
Foto på tant_82

tant_82

Det sker nog i ca 40% av fakturorna, men det blir allt vanligare! Det kan ju vara ett stort antal personer som ska dela på ROTavdraget. Jag har som mest haft 5 stycken som ville dela på det.....och på fakturan syns ju endast det personnummer som är kopplat till kunden!
Foto på Helene Struthers

Tack för återkopplingen, det ger mig ett bra underlag för fortsatta diskussioner.
Foto på emga

emga

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,
Jag skulle gärna vilja att pers.nr. är synligt tillsammans med texten där det framgår att det är ett ROT-avdrag. I programmet Scrollan som är ett branschprogram så är texten sådan. Och det fungerar bra för kunden, inga tveksamheter om vad som gäller.
Hälsn. Eva G.
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb
Här håller jag också med. Vi har ca 90% med 2 personer och 10% med 1 person (större byggprojekt). Jag skriver ut fördelningen manuellt på varje faktura jag gör, dels för att kunden ska kunna ändra fördelningen innan jag gör ansökan till Skatteverket och dels i rent informationssyfte, för att slippa besvara flera telefonsamtal i veckan om just detta. Skulle ju helt klart eliminera fel och förenkla hanteringen om texten kom upp automatiskt på fakturan.
Foto på emga

emga

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Personnr. vid ROT-avdrag på utskrift.

Hej,
Jag arbetar som redovisningskonsult och kommer ofta i kontakt med ROT-avdraget i SPCS Adm 500.
När jag kryssar i rutan för detta så kan jag gå in och skriva in de uppgifter som behövs för detta men...jag saknar att samtliga uppgifter står med på den utskrivna fakturan. Nu tänker jag på kundens personnr, fastighetsbeteckning och belopp står med. Går det att ordna så att även denna uppgiften finns med?
Bästa hälsningar
Eva Gabrielsson
Toarps Bil & Plåt AB
toarps.bil@bornet.net
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,442 poäng 20k badge 2x thumb
Det finns ingen möjlighet nu, men liknande önskemål har framförts i en tidigare forumtråd. Jag infogar ditt inlägg i denna tråd.
Foto på tant_82

tant_82

Du kan få med detta på fakturan om du ändrar i mallen....dock bara 1 personnummer för den kunden.
Foto på Lena

Lena

• 66 poäng
Håller med. Många gånger är det fler som vill ha rot-avdrag på samma faktura. Sedan skulle jag även vilja ha en funktion där man fyller i fastighetsbeteckningen på kunden och får den överflyttad till faktura auromatiskt, lika som personnumret gör nu..
Foto på Helene Struthers

Hej Lena, tack för din input. Önskemål om att spara fastighetsbeteckningen på kunden finns i en annan tråd här på forumet, gå gärna in här och kika: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs...
Foto på AP

AP

• 116 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Fördela rot synligt på fakturan - Administration.

Jag skulle vilja att man kan se information om fördelningen av roten på fakturan. Många av våra kunder ringer o frågar, de flesta andra system har redan detta på sina fakturor. Där kunden lätt kan få info om sin rot. 
Foto på Linda Nivdalen

Linda Nivdalen

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette ≈Personnummer vid ROT/RUT - Administration.

Hejsan. När vi fakturerar fakturor med ROT avdrag så skriver vi in både personnr och fastighetsbeteckning men, det enda som kommer ut på fakturan är fastighetsbeteckningen. Kan ni inte fixa till så att personnr kommer ut på fakturan också? Det är för att förenkla hanteringen när vi sedan söker ROT, så har vi alla uppgifter på fakturan. Tack på förhand. Mvh Linda
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej på er, 

Här kommer en statusuppdatering kring önskemålen som nämns i den här tråden. 

• I kommande version av programmet kommer personnummer, namn och fördelning visas på fakturan. Vid uppdateringen följer förändringarna med i standardmallarna Faktura Silver - standard med stöd för hus och logotyp med stöd för hus. Gäller även ordermallarna för hus. Som standard visas max två personer på fakturan och behöver man utrymme för fler än två personer gör man anpassningar för det i mallen. Har ni kopierat standardmallarna och gjort egna anpassningar behöver ni lägga till värdena på era mallar. Instruktioner för det hittar ni i programhjälpen i samband med släppet. 
  • Önskemålet att lagra fler personnummer på kunden kommer inte genomföras i kommande version. Mitt tips är att man lagrar sådana uppgifter i Kundanteckningar under den period man behöver dem. Sedan förstår jag att det vore önskvärt att få mer hjälp från programmet att fylla i återkommande uppgifter men vi kommer inte förändra det just nu. 

Kommande version är i första hand anpassad för de nya reglerna kring rot- och rutarbete men innehåller också många förbättringar i hanteringen av husfakturor i programmet generellt. Jag informerar här i tråden när den finns tillgänglig att ladda ner.  
Foto på Helene Struthers

Officiellt svar
Hej! Nu finns version 2015.0 tillgänglig för nedladdning på Min sida. Läs om alla nyheter i versionen här.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.