Bokföra försäkringsskada

• 1
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
Vi har ett byggföretag och behöver använda oss utav vår ansvarsförsäkring. Vi
har själva ordnat skadan hos kunden och ska få ersättning från försäkringsbolaget.
De ersätter däremot inte moms. Hur ska detta då faktureras/ bokföras?

Vi har ju köpt in material och noterat ing moms från leverantörsfakturan. Hur
gör man för att det inte ska uppstå en diff?

På fakturan finns arbetskostnad 5200 kr exkl moms, material 1392 kr exkl moms
samt avdrag för självrisk 4400 kr.

Vi använder Visma administration 500.

Tacksam för hjälp!
/Therése
Foto på Therese

Therese

• 134 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 1
  • 3
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Hej hej!

Vi kikar vidare på detta och återkommer till dig så fort vi har ett svar.

Håll ut! :)

/Annie
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

• 3,320 poäng 3k badge 2x thumb
Hej Therése!

Vi börjar med inköpet. Det skall bokas som vanligt, med moms och allt. T.ex. debet 4010 för varuvärdet och 2641 för momsen. Den här ingående momsen är avdragsgill som vilken annan avdragsgill ingående moms som helst.

Så till fakturan till försäkringsbolaget. Arbete och material skall krediteras konto 3994, försäkringsersättningar, vilket klassas som momsfri omsättning. Avdraget för självrisken skall debiteras konto 6320, självrisker vid skada. Ingen moms skall tas med på fakturan. När det sedan är dags för momsdeklaratonen skall det belopp som krediterats konto 3994 redovisas i ruta 42, övrig försäljning mm. Avdraget för självrisken skall inte tas med i momsdeklarationen över huvud taget.

Glöm inte att kontera försäkringsersättningen på konto 3994 och självrisken på konto 6320 redan i fakturan till försäkringsbolaget, detta för att momsrapporten skall bli rätt. Skulle du missa det så går det även bra med en manuell ombokning innan momsrapporten tas ut.

Det var ju tur att inte skadan var så stor!

Hälsningar Pär
Foto på Therese

Therese

• 134 poäng 100 badge 2x thumb
Tack så mycket för bra och tydligt svar!
Jag la upp dessa två nya konton i kontoplanen och ordnade till fakturan. Hör av mig igen om det blir frågor i samband med momsdeklarationen.

Trevlig sommar! /Therése
Foto på GustavT

GustavT

• 286 poäng 250 badge 2x thumb
Jag har en liknande situation men ska dela självrisken med ett annat företag som va med på jobbet, hur ska jag fakturera och bokföra det, det är väl ingen moms på självrisken? Använder Eekonomi.
Foto på Pär Gustavsson

Pär Gustavsson, Champion

• 3,320 poäng 3k badge 2x thumb
Hej GustavT!
Nej, självrisk är ingen momspliktig försäljning. Du ska alltså fakturera beloppet utan moms. Lämpligt intäktskonto är 3999, övriga rörelseintäkter. I momsrapporten ska det hamna i ruta 42, övrig försäljning mm.

Pär Gustavsson

Foto på GustavT

GustavT

• 286 poäng 250 badge 2x thumb
Hamnar det automatiskt i ruta 42 om jag bokför det på 3999, jag gör momsrapporten i programmet, har aldrig ändrat något själv.
(Redigerad)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,220 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Det är momskoden som styr var på momsdeklarationen beloppet hamnar, kontrollera att kontot har rätt momskod. 
Momskoden på kontot ser du under Inställningar - Kontoplan
/Anna
Foto på ELK

ELK

• 82 poäng 75 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra försäkringsskada.

Jag ska bokföra en försäkringsskada. Men vet inte på vilka konton dom ska bokförs på.
Försäkringsskada 75311,60kr
Avdrag försäkringsskada -75311,60kr
Självrisk 22200kr.

Jag använder administration 200.

Mvh
Linda
Foto på paulina03

paulina03

• 3,500 poäng 3k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra försäkringsskada.

Vi har en faktura på glasskada hur ska jag bokföra den?
Delsumma 3276,80 moms 819,20 totalbelopp 4096. Betalt med kort 1966 kr. ??
Foto på paulina03

paulina03

Jag hade varit tacksam om du vill skriva exakt hur jag ska göra! Förstår inte det med att ta upp moms sedan.
Foto på Anna Svensson

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

I Visma eEkonomi får du sköta en del manuellt.

När du fakturerar försäkringsbolaget får du skapa en egen artikelkontering under Inställningar - Artikelkontering som går mot 0% moms och till exempel konto 3911.
Denna artikelkontering knyter du sedan till artikeln du ska fakturera.

Därefter får du göra omkonteringen under Bokföring - Verifikationer.

Om det är så att du istället har fått en faktura för självrisk och arbete så kan du läsa mer om detta i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/upplands-motor

/Anna
Foto på paulina03

paulina03

Det verkar enkelt att göra som du skrev men när jag gör så får jag besked att momsen inte stämmer eftersom den är på hela skadesumman . Jag betalat självrisk 1147 kr + momsen 819.20 . Kan jag strunta i varningen?
Foto på Anna Svensson

• 92,164 poäng 50k badge 2x thumb
Ja det kan du göra. 
/Anna
Foto på paulina03

paulina03

Tack!