Göra egna nyckeltal - Bokslut

• 0
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Kan någon tala om för mig hur jag själv kan göra en formel till ett nyckeltal? Finns det något ställe där jag kan se hur formeln för tex Soliditet är gjord? Jag behöver ha en formel för att räkna ut Kassalikviditeten men lyckas inte.
Foto på Anja

Anja

• 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 4
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

I Visma Bokslut finns det en del fasta nyckeltal som är upplagda.

Under Start - Grunduppgifter årsredovisning kan du skapa Fält och Värde som du sen kan använda på liknande sätt som nyckeltal.

Det finns däremot ingen möjlighet att lägga in egna formler utan du skriver in beloppen direkt i kolumnen Värde.
Foto på Anja

Anja

• 110 poäng 100 badge 2x thumb
Det är det jag vill komma ifrån, för om man skriver in ett belopp eller värde direkt i kolumnen Värde så måste man gå in och ändra där om det görs en ändring i årsredovisningen som ändrar nyckeltalet. Det är väldigt lätt att glömma bort att ändra det då

Jag vill ha en formel precis som tex Soliditet, ändrar jag något i årsredovisningen så ändras även nyckeltalet.

Jag har sett de fasta nyckeltalen men de är inte tillräckliga, kan ni inte lägga in lite fler där då? :-)
Foto på Anna Svensson

Jag gör så att jag ändrar frågan till en idé så får vår utvecklingsavdelning kika på detta.

Om fler vill kunna skapa egna nyckeltal eller har önskemål på andra nyckeltal får man gärna trycka på +1 eller lämna en kommentar i denna tråden!
Foto på Gunilla

Gunilla

• 224 poäng 100 badge 2x thumb
Skriver tex #Rörelsemarginal# i fält-kolumnen och en siffra i värde-kolumnen, men siffran följer inte med. I den ekonomiska översikten ska ju detta värde sedan hämta värdet jag har lagt in, men det kommer inte med.
Vad gör jag för fel?

Håller helt och hållet med Anja!
Foto på Anna Svensson

Hej!

Under Start - Grunduppgifter årsredovisningen skriver du Rörelsemarginal utan #

Sen i själva årsredovisningen skriver du #Rörelsemarginal# och då ska beloppet hämtas.

.

Hojta till om du inte får till det.

/Anna
Foto på Jan Edlund

Jan Edlund

• 520 poäng 500 badge 2x thumb
Här är formeln för Kassalikviditet:
(#B!1500..1999#/#B2400..2999#)*100
som du kan lägga in i flerårsöversikten.

Mvh
Jan Edlund /Vismalärare och konsult
Foto på Anna Svensson

Tack Jan!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.