Hur får man med OCR och fakturanummer på fakturorna - eEkonomi

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • (Redigerad)
Hej! Har nyss skaffat visma avendo och ska göra en faktura. När jag förhandsgranskar den så syns ju texten "fakturanummer" uppe i hörnet, men nått nummer står ju inte, hur får jag in det? lika med OCR... Tack på förhand :)
Foto på Fendt83

Fendt83

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Fendt83

Fendt83

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Eller syns det först vid utskrift??
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Fakturanummer och OCR kommer automatiskt då du väljer Bokför och skriv ut eller Bokför och skicka via e-post.
Foto på Ingrid L

Ingrid L

• 212 poäng 100 badge 2x thumb
Ja men hur ser jag det? Väljer jag skicka med e-post så ser jag ju inget ocr-nummer? Och jag kan inte "granska" en skickad/bokförd faktura som den ser ut för min kund om jag nu inte missat något ställe som den funktionen finns på?
Foto på Hej

Hej

• 60 poäng
Har exakt samma problem: hur kan man TA BORT ocr-nummer från fakturan? Kunderna blir bara irriterade när detta kommer automatiskt trots att jag inte aktiverat ocer med min bank.
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,246 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Hej,
Som jag uppfattar det är inte ocr-nummret tvingade som när man betalar sin räkningar. Jag har flera kunder som betalar mina fakturor utan att ange ocr-nummret men stålarna kommer in på kontot i alla fall. Jag vet inte hur det går till,något elektriskt antar jag;)

MVH

Kenneth
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,382 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Hej! :)
Det går att dölja OCR på fakturan genom att bocka ur Visa OCR på fakturautskrift under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter.
Foto på Bert

Bert

• 72 poäng
Men hur får jag fakturanummer istället för OCR?

Mvh
bert
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Bert,

Fakturanummer kommer när du Bokfört fakturan.
Om du inte vill ha med OCR på fakturan går du in under Inställningar Företagsinställningar - fliken Övriga uppgifter - längst ner på höger sida hittar du Utskriftsinställningar - ta bort markering i rutan Visa OCR på fakturautskrift - då kommer OCR inte med nästa gång du skapar en faktura.

Ha en fin dag
/Susan
Foto på Sebastian

Sebastian

• 70 poäng
Hej, för oss som inte har ocr kopplingen med banken utan att kunderna märker sina betalningar med fakturanummer. Kommer faktura nummer upp på fakturan när man väl skickar den? Jag har förstått att den endast får sitt nummer när den väl skickas till kund. Jag har nämligen inte någon ocr koppling utan har en text där jag uppmanar kunden att märka betalningen med fakturanummer. Tack på förhand
(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,288 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Sebastian,

Om jag väljer att ta bort markeringen i rutan Visa OCR på fakturautskrift som Susan skriver genereras inget OCR för kunden att ange.
Istället visas fakturanumret en gång till precis där OCR annars hamnar men det står nu istället Meddelande (sen fakturanumret) Anges vid betalning.

Fakturanumret skapas inte förrän du väljer att skriva ut/bokföra din faktura men du behöver alltså då inte själv skriva ett meddelande till kunden att ange fakturanumret utan det skrivs längst ned på fakturan ändå.

Se bild:

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 47,992 poäng 20k badge 2x thumb

Får in betalning på mitt Euro konto från en kund där kunden anger OCR-nummer på betalningen.
MEN jag anger inte OCR på mina fakturor

Allt fungerar men jag är nyfiken på hur detta kan ske

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,226 poäng 50k badge 2x thumb
Hmm.. vad är det för nummer kunden skriver? Är det fakturanumret då eller hittar de bara på en sifferkombination?Jag tänker att det kanske har att göra med banken som kunden betalar från.
Tänker att det enklaste är att kontrollera med banken hur det fungerar när kunden betalar dina fakturor med ett OCR-nummer även om du inte använder det.
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

• 47,992 poäng 20k badge 2x thumb
numret är fakturanumret med extra siffror
faktura 111198, och på inbetalning ocr 11119880

Företaget är ett större företag (omsättning SEK 3,5 miljarder)
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,226 poäng 50k badge 2x thumb
Hej igen!
Jag har tyvärr inget svar, jag har dubbelkollat och det skickas inte med något OCR-nummer i bakgrunden, inte heller om du skickar via AutoInvoice.
För att gå vidare skulle jag nog kontrollera med banken eller din kund.
/Anna
(Redigerad)