Dålig matchning mot leverantörsfakturor - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 dagar sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Förmågan att matcha leverantörsfakturor som finns inlagda i eEkonomi har blivit mycket sämre. Tidigare (något år sedan) så var den mycket bättre på att förstå att en utbetalning på mitt transaktionskonto (bankkoppling), svarar mot en inlagd faktura i programmet. 

Nu får man hela tiden leta upp den. 

Det får vissa följdproblem, ibland föreslår ni istället något konto som använts - antar jag - vid en liknande utbetalning tidigare, och då missar jag ibland att fakturan var inlagd, och så blir det dubbelarbete med att ta bort och lägga in verifikation igen.
Foto på urban

urban

  • 610 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej urban,

För att ta det här vidare till utveckling av tjänsten så har jag lite följdfrågor till dig.
Är det samma bank som du har bankkoppling mot nu som tidigare.

Kriterierna från vår sida ska ej ha ändrats utan när en automatisk koppling ska ske så är det tre saker programmet tittar på:
1. OCR (finns inget OCR går den direkt vidare till nästa steg)
2. Belopp
3. Datum (+/- 5 dagar) 

Anger du OCR när du betalar dina leverantörsfakturor?

Du får gärna förklara lite tydligare hur det har ändrats för dig idag från tidigare.

Återkom med mer info så tar vi det vidare.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Passar på att skjuta in en fråga till Visma rörande vad programmet tittar på:

 - tittas det enbart på just OCR-nummer eller kollas även meddelandetext om det är det som använts istället för OCR-nummer?
(Redigerad)
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Khedron!

"Meddelande" räknas i dagsläget som referens istället ja, men det ska fungera på kundfakturor.
På leverantörsfakturor är det fortf. bara ocr som gäller. Där tittar den inte på meddelande/referens.
Ha det gott :)

/Sofia
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 16,034 poäng 10k badge 2x thumb
Någon teknisk orsak (begränsning) som gör att det inte kollas på levfakturor?
Eller med andra ord: någon idé att jag lägger ett utvecklingsförslag/idé? :-)

(Förresten, tack för svar!)
(Redigerad)
Foto på urban

urban

  • 610 poäng 500 badge 2x thumb
Hej jag får in kontohändelser från SEB. Det är samma bank som tidigare. Jag anger OCR ibland. Vad som har ändrats är att den tidigare lyckades föreslå en matchning - om en leveratörsfaktura fanns inlagd. Kanske den bara gick på belopp för att föreslå en matchning? Jag vet inte om en lyckad matchning på över ett år nu. Kan ju vara en slump. Men känns som att ni gjort något, som försämrat detta. Det känns som att om fakturan finns så borde ni lyckas med detta. Best effort tänker jag.
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

  • 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Urban!

Det är fortfarande samma matchningskriterier som Cecilia har skrivit ovan.
För att fakturorna ska kunna matchas krävs:

Kriterierna från vår sida ska ej ha ändrats utan när en automatisk koppling ska ske så är det tre saker programmet tittar på:
1. OCR (finns inget OCR går den direkt vidare till nästa steg)
2. Belopp
3. Datum (+/- 5 dagar) 

Det är svårt att reda ut varför just din faktura inte matchades, men du får gärna skriva hur beloppet på fakturan ser ut, vad den har för faktura- och förfallodatum och även exakt vad som står på bankhändelsen. 

Ha det gott!

/Sofia 
Foto på Stefan Norberg

Stefan Norberg

  • 720 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!
Det verkar ha hänt något med denna funktion eftersom jag nu får matchningar där belopp inte stämmer. Detta leder till att ungefär 30% av alla våra inkommande Swish-inbetalningar (vi använder Swish för e-handel) har börjat matchas som delinbetalningar av fakturor.

Så här ser referensen ut från bankintegrationen (SHB):

"Namn Berit Bengtsson
7458471adf724818a6b260c915bbf86 <-- id för Swish e-handel.
Utökad referens (Det jag angett som referenstext för köpet)"

Belopp 29 kr.

Resultatet av detta är att den matchas som en delbetalning på 29 kr mot faktura 4584 som är på 3100 kr.

För mig är det helt klart ett felaktigt beteende. Hoppas ni håller med!

Ett önskemål är att man förbättrar denna funktion så att det inte matchar där beloppet inte stämmer, eller åtminstone låter mig som kund bestämma huruvida jag vill matcha belopp som inte stämmer med en inställning.




(Redigerad)