Dåligt urval av filter vid sök - Administration

• 13
  • Idé
  • Uppdaterades för 9 månader sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,
Jag jobbar i många olika eksystem och Visma "klår" de flesta:-). Men på en punkt brister det och det gäller sökfunktionen i diverse olika moduler. Om jag t ex ska leta efter en levfaktura så finns det bara ett litet urval av filter. Jag vill t ex ibland sortera på levfaktnr och ibland på belopp för att underlätta om man letar efter en specifik faktura. I samtliga andra system som jag jobbar i så kan man enkelt klicka på kolumnrubriken och på så vis få dem i båda fallande och stigande ordning. Detta är något som jag verkligen önskar att ni förbättrar.
Mvh
Therese
Foto på Therese

Therese

• 712 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 13
Foto på Skebobruk

Skebobruk

• 4,248 poäng 4k badge 2x thumb
Jättebra idé.
Foto på sharkgordon

sharkgordon

• 2,238 poäng 2k badge 2x thumb
Jättebra förslag! 
Foto på Helge Lind

Helge Lind

• 1,692 poäng 1k badge 2x thumb
Håller med, det är ofta som jag måste leta efter en leverantörs faktura genom dennes fakturanummer. går in på leverantören och spårning, i denna flik vill jag kunna söka på fakturanummer
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

• 3,002 poäng 3k badge 2x thumb
Hej på er,

Jag uppskattar verkligen att ni kommer med konkreta exempel på hur ni skulle vilja att sökfunktionen skulle se ut och att ni är flera som hakar på! Sökfunktionen i Administration i stort är ett hett ämne som man kan läsa om på flera håll i forumet, bland annat i denna tråd: Bättre sökmöjligheter- Administration.

Som ni ser i den länkade tråden så har vi som ett steg i detta arbete skickat ut en undersökning till personer som engagerat sig i frågan.Genom både undersökningen och kommentarerna här i forumet har vi fått bra input som vi kan arbeta vidare på. Att förbättra sökfunktionen och ordningen i programmet ligger alltså i vår plan framåt.
Foto på Helge Lind

Helge Lind

Jag hanterar ca 6000 lev.fa pr år i adm 2000 problemet är när jag får en påminnelse på en obetald fa. då måste man snabbt kunna söka på lev. fakturanummer för att se om jag har fått fakturan och om den isf är betald. Det är går under utskrifter med urval, men är väldigt krångligt, tar lång tid och känns inte särskilt tillförlitligt.
Önskar att flikarna under leverantör spårning hade haft samma valmöjligheter som under utbetalning med inhemska utländska krediter osv fast för betalda, obetalda eller alla osv så man kan få en total överblick och naturligtvis söka på leverantörens fakturanummer, datum, belopp osv. Det är faktiskt undermåligt som det är nu, men jag gillar att ni jobbar på det :)
Foto på strasm

strasm

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
Har ett liknande problem. Våra kunder har för det mesta en massa olika märkningar, typ ett namn och en nummerserie. För det första så finns det inte någon bra plats att skriva detta på. Den hamnar då på första raden som en överskrift. Detta gör också att det inte går att söka på denna. Alltså en ruta som har gott om plats för märkning, och sedan att det går att söka på den, hade varit en mycket stor hjälp för oss. Annars håller jag med flera andra, finns uppgifterna inlagda i systemet så borde det inte vara så svårt att kunna söka på dem... För att vara lite kritisk så tycker jag allmänt att sök/skriv ut funktionerna är otroligt klumpiga. Med dagens teknik borde det gå att få fram ett mycket enklare sätt som också gör att du kan söka på i princip allt.
Foto på Therese

Therese

Hej, jag har precis samma förfarande som du, Helge. Helt hopplöst när man har flera tusen fakturor från en och samma lev. Tycker även som du, Strasm, att sök är väldigt klumpigt. Bra att Visma tar tag i det
Foto på Joanna Norlander

Joanna Norlander, Fd Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering

Hej Therese och Helge Lind,

Ni har säkert redan hittat sökfunktionen,men jag vill ändå lyfta den för att det inte ska bli några missförstånd om nya användare läser vår konversation. Redan idag finns det en sökfunktion som man hittar i alla listor i programmet:

Via denna funktion kan man göra ett urval på exempelvis fakturanummer och programmet kommer då hitta den i listan. Jag förstår dock på inläggen här i forumet att det finns en hel del kvar att önska även av denna funktion och att det skulle kunna finnas smidigare lösningar, så det har jag med mig!
Foto på Joanna Norlander

Hej strasm,

På kunderna och kundfakturorna har du en ruta för Referenskod:

Skulle du kunna använda den för att märka fakturorna eller använder du den till något annat idag? Vill du ha översikt över referenskoderna i fakturalistan kan du även lägga till en kolumn för detta genom att högerklicka i listan och välja Kolumninställningar.
Foto på strasm

strasm

• 154 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Vi använder inte Referenskod för att vi kan inte se att den följer med på offerter, order och fakturor (på utskrifterna då alltså) ... Kanske en inställning? Annars är den bättre än inget... Tråkigt att det bara är en rad...
Foto på Joanna Norlander

Hej igen strasm,

Det ska gå att lösa via en enklare malländring:
1. Gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar- Mallar
2. Markera raden för den dokumentmall du vill justera och klicka på listpilen i kolumnen Mallar.
3. Leta upp mallen du använder, klicka på Kopiera och döp om mallen.
4. Skapa en ny textruta genom att klicka på Text i listan till vänster och markera sedan området som du vill placera textrutan på.
5. Lägg in markerade uppgifter under Objektlista till höger för att informationen i fältet Referenskod ska skrivas ut på mallen:

6. När du känner dig klar med mallen så väljer du Spara uppe till vänster, stänger ned malleditorn och klickar sedan på Plocka nere till höger i rutan för att välja det nya mallen.

Hoppas att det här kan hjälpa dig en bit på vägen!
Foto på Helge Lind

Helge Lind

Det naturliga är att utveckla den utfällda listrutan med fler alternativ och använda sök i samma bild. I detta fall är det för få alternativ. Det är snabbt och logiskt istället för sökfunktionen som du visar på och som inte ger de urval man vill ha i vissa moduler :)
Foto på Joanna Norlander

Hej igen Helge,

Jag är helt med på vad du menar! Vi har fått mycket feedback och förslag på hur man skulle kunna utveckla sökfunktionerna, så vi tar all input och arbetar vidare. Jag kan inte ge en tidsplan på när vi kan ha en ny sökfunktion på plats, så därför ville jag bara tipsa om den sökfunktion som finns idag för användare som kan ha missat den:)
Foto på Therese

Therese

Hej,
Helge, som du skriver så går det ju att välja under urval, men varför finns det inte ngn rull-list för de olika alternativen? Nu måste man gå in och anteckna t ex fakturanr och sedan gå tillbaka för att lägga in det. Hörni Visma, ni måste hänga med i teknikens framfart;-)
Foto på Joanna Norlander

Hej Therese,

Det är absolut ett intressant förslag, jag tar med mig även det till de diskussioner vi kommer ha framåt:)
Foto på Therese

Therese

Hej, det är dags att uppdatera denna fråga tycker jag. Hur går det med sorteringsmöjligheterna? Jag är verkligen förvånad att detta inte finns år 2017. Jag kan inte erinra mig att jag någonsin (nutid) har jobbat i ngt system som har så outvecklade och komplicerade sorteringsmöjligheter som Visma. Rull-listor och enkla klick på rubriker är ett måste i dagens program anser jag.
Foto på Susanne Friman

Susanne Friman, Produktansvarig - Visma Administration, Visma Förening, Visma Fakturering, Visma Webbfakturering, Visma Tid, Visma Compact

• 2,430 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Therese,

Vi arbetar just nu med en stor uppdatering där vi byter databas till Microsoft SQL Server. Versionen är planerad att släppas i slutet av sommaren och den ger oss större möjligheter att i 
framtiden implementera funktionalitet som efterfrågas och den tar programmet till nya nivåer.

Vill du veta mer och följa hur det går? Gå in på Vi byter databas i Visma Administration/Fakturering/Förening » 

Efter att versionen är färdigställd kommer vi att fokusera på kundönskemålen där bl a urval och sökfunktionen ligger högt upp.

Mvh
Susanne 
Foto på Alireza

Alireza

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Slutet på sommaren börjar närma sig och vi är fler som söker denna funktionalitet :) Börjar databasen komma på plats så vi kan få de funktioner vi efterfrågar? 

Vi har Visma eEkonomi och vi önskar kunna lägga till egna statusar på offerter och ordrar. T.ex. att det fanns ett antal förvalda statusar och X antal egna val som man kan döpa själv :) 

Sedan skulle vi även kunna vilja filtrera fram offerter / ordrar baserat på etiketter så man kan få en filtrerad vy på olika typer av artiklar / tjänster. 
(Redigerad)
Foto på Therese

Therese

Hej,

Tack för trevligt svar. Uppdateringar gillar vi:-)
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Content Producer - Administrationsfamiljen

• 30,906 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Jag vill uppdatera i denna tråden att från version 2018.5 har vi gjort om hanteringen för sök. Nu kan du enkelt söka i listläget i de flesta register, läs mer i tråden Nya sökmöjligheter i kolumnerna »
(Redigerad)
Foto på Jan Wester

Jan Wester

• 1,740 poäng 1k badge 2x thumb
Hej! 
Jag önskar verkligen att man kan sortera på belopp i sökfunktionen! 

Och viktigast av allt - att man kan sortera och söka på webordernr och ordernr. Det är hopplöst att registrera inbetalningar från kortbetalningar i webben som bara anger webordernr som referens. 

Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

• 1,502 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Jan! 

Du kan numera söka direkt i kolumnerna, och därmed även söka på belopp i exempelvis kolumnen "Totalt kr" om det hjälper dig. Går dock inte att sortera på belopp.

Det går också att göra sökningar i kolumnerna för Ordernr och Webbshop BestNr, dock inte sortering.  

Tar vidare dina önskemål om utökade sök- och sorteringsmöjligheter inför framtiden. 

Med vänlig hälsning, Jesper
(Redigerad)
Foto på Jan Wester

Jan Wester

• 1,740 poäng 1k badge 2x thumb
Hej! Alltså har vi samma program? Jag har visma 1000. Hittar verkligen inga sökfält överst i kolumnerna. Så här står det i hjälpen "Överst i de flesta kolumner i programmets listlägen finns en urvalsrad som du kan använda för att söka i de" 
Och det jag är i allra mest behov av är att kunna söka på webordernr när jag är i miljön inbetalningar. Eller hur gör andra för att matcha swishinbetalningar och kortbetalningar där kunden annars enklast anger webordernr, (för någon faktura med nr har ju inte hunnits skapas då kunden betalar). Det blir jobbigt att matcha inbetalningar mot skapade fakturor när man inte kan söka på webordernr. 
Foto på Jesper Lodén

Jesper Lodén, Moderator

• 1,502 poäng 1k badge 2x thumb
Hej! 

Vilken version arbetar du i av ditt program? Du ser det längst ner till höger i programmet. Funktionalitet för att söka i kolumnerna i listläge tillkom i version 2018.5 och den senaste versionen är 2018.7.   

Det är inte möjligt att söka på Webbshop Bestnr i Inbetalningar så där får jag ta det vidare inför framtida förbättringar i programmet. 

Med vänlig hälsning, Jesper

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.