Dataskyddslagen from maj 2018 - Mitt lönebesked

• 0
  • 5
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hur vet jag att "Mitt lönebesked" kommer att stödja den nya lagen?
Finns det något som bekräfta det och som vi kan spara till vår dokumentation av vårt arbete mot lagen.

För att kunna nyttja era tjänster så som t.ex. "Mitt lönebesked" för kunden räkning (via en redovisningsbyrå som är direktkund hos er) behöver vi registrera slutkunden hos er först.
Behöver inte vi som en redovisningsbyrå få ett skriftligt  samtycke från våra kunder först. 
Hur ställer ni er till detta gentemot den nya lagen?

Mvh Violetta 
Foto på Violetta

Violetta

• 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 5
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

• 9,914 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Violetta,

Detta är en väldigt viktig fråga för oss på Visma Spcs och något vi arbetar väldigt mycket med. Du som kund kommer börja se väldigt mycket mer av oss avseende GDPR med start inom några veckor. Här nedanför kan du läsa vad vår expert Chris säger avseende din fråga.
---------------
Vi ser över alla våra produkter för att våra kunder ska ha ett bra stöd också efter 25 maj 2018. Så svaret är att "Ja, Mitt lönebesked kommer att stödja den nya lagen".

När det gäller er registrering av kundens användare i systemet så utför ni ju den på kundens uppdrag, efter deras instruktion. Det är också det enda som är tillåtet för ett personuppgiftsbiträde, vilket ni är i förhållande till er kund, som ju är personuppgiftsansvarig. Vi är biträde till kunden om de köpt programmet från oss. Vi är underbiträde till er om de köpt programmet som en tjänst hos er. Vi gör inte heller något med datat för egen räkning utan binds av det personuppgiftsbiträdesavtal som ingår i tjänsteavtalet.

Den personuppgiftsansvariga däremot har ett antal skyldigheter, bl a att se till att informera de som registreras och att ha en rättslig grund för behandlingen av deras personuppgifter. I normalfallet är tid/lön något som man gör inom ramen för anställningsavtalet vilket då blir den rättsliga grunden.

Samtycke som rättslig grund fungerar ytterst sällan mellan anställd och arbetsgivare eftersom det måste vara frivilligt. Maktförhållandet gör att man knappast kan påstå att en anställd har något alternativ till att säga "ja".

(chris Jangelöv, Personuppgiftsombud)
-----------------
Hoppas detta är svar på din fråga.

/Victor
(Redigerad)
Foto på Anna-Lena

Anna-Lena

• 246 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Dataskyddslagen - Mitt Lönebesked.

Hej, enligt Er så är appen Visma Min Lön okej för GDPR men den loggas numera in med mail och lösenord. Kommer den att komma med inlogg via bank-id appen? Stödjer den GDPR som träder i kraft i maj 2018. Mvh Anna
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,000 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Just nu finns inget beslut på BankID utan vi jobbar med att GDPR-säkra alla våra produkter, även Mitt Lönebesked. I dagsläget kan du använda tvåstegsverifiering för inloggningen.
Läs mer här: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/sakerhet/vanliga-fragor-om-gdpr
/Anna
Foto på Jocke_B

Jocke_B

• 986 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur är funktionen Mitt lönebesked gdpr säkrat?.

Hej!
Jag kan läsa en massa trådar om att ni arbetade för att erbjuda en tjänst som är GDPR säkrad men jag kan inte hitta hur er applikation tillgodoser detta. Vilken typ av kryptering. Dessa frågor behöver jag som dataskyddsombud känna till för ytterst är det ändå jag som är ansvarig även om ni tillhandahåller en funktion som ni säger överensstämmer med gällande regler
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Jocke_B!

Vi håller på att undersöka detta med vår GDPR-ansvarig och återkopplar ytterligare vi har mer svar. 

Ha en bra dag!

/Sofia 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.