Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

S G___
MEDLEM

Datorer och TV

Hej!

Har fått en faktura för inköp av bl a en TV, 3 st datorer med tillbehör (tangentbord,mus väska..), datorprogram.

Hela fakturan är på 100 000 ink, moms.
Hur bokför jag detta?
Kan man lägga detta som förbrukningsinventarier (även datorprogram och datakommunikation) och ta kostnaden direkt för allt eller hur delar jag upp detta?
Tänker ev med avskrivningar och med momsen?

S G

7 SVAR 7
Lena Ekonomi
MEDLEM

Ja bokför direkt hela kostnaden ex moms som förbrukningsinventarier då livslängden numera är kort på sådant.

Låter som en bra plan. Jag gör så. Tack för snabbt svar 🙂

/S G
Lena Ekonomi
MEDLEM

Kan ju ändå vara bra att göra en lista på allt man kostnadsför direkt ang förbrukningsinventarier så man vet vad man har och inte....
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inventarier av mindre värde

Inventarier av mindre värde får du dra av året de skaffas till näringsverksamheten. Med mindre värde menas att anskaffningsvärdet exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp, det vill säga för inköp till ett värde 22 400 kronor för inkomstår 2017 och 22 750 kronor för inkomstår 2018.

Om det finns ett naturligt samband mellan flera inventarier, ska de anses vara av mindre värde bara om det sammanlagda anskaffningsvärdet understiger ett halvt prisbasbelopp. Detsamma gäller i det fall förvärv av olika inventarier kan anses ingå som ett led i en större inventarieanskaffning. Till exempel blir hårddisk, bildskärm, skrivare, tangentbord och mus ett inventarium i detta avseende.

Enligt Skatteverkets uppfattning är det inventariets totala anskaffningsvärde som avgör om det är av mindre värde. Detta gäller även för inventarier som ägs gemensamt. En maskin som förvärvas gemensamt av två personer för 25 000 kronor får därför inte dras av omedelbart, utan varje ägare gör värdeminskningsavdrag på sin del.

Inventarier med ekonomisk livslängd på högst tre år

Det är du som i första hand ska visa att livslängden är högst tre år. Observera att tre år inte är någon avskrivningstid, utan endast en bedömningstid.




Ovanstående saxat från skatteverket som info

Mikael
Lena Ekonomi
MEDLEM

Vi köpte in för ung samma summa och vår revisor sa att vi skulle kostnadsföra direkt då datorer tex kan anses hålla kortare tid. Är du osäker kolla med din revisor.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra att förankra hos skatteverket

Mikael
S G___
MEDLEM

Allt var specat för sig på leverantörsfakturan så jag kostnadsförde varje post för sig. 
Tv.n håller för förhoppningsvis mer än tre år med :o).