Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BenkeB
NY MEDLEM

Decimalkomma - Skatt/Skatt Proffs

Jag påbörjade just arbetet med årets deklaration. Upptäckte då att decimalkommat ersatts med decimalpunkt, åtminstone i Aktiehanteraren (Skatt 2013.7).

Nu är det så att jag har svenskt tangentbord med komma i den numeriska delen. Då vore det bra om jag kunde ändra inställningen till decimalkomma. Går det?
  • Skatt
7 SVAR 7
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Detta låter som en inställning i datorn, jag kan inte återskapa problemet här hos mig i mitt program.

Kontrollera gärna att du har inställningen Sverige/Svenska under Kontrollpanelen - Nationella inställningar och språkinställningar.

Återkom gärna om det inte löser sig för dig så får vi kika vidare på det!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
BenkeB
NY MEDLEM

Datorn är inställd på svenskt tangentbord. Trycker jag på komma så blir det komma, trycker jag på punkt så blir det punkt.Detta gäller i alla program inklusive SPCS Skatt.

Prova att lägga upp ett aktieköp med "Per st" = 1,25 resp 1.25. Notera utfallet.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej igen!

Jag har testat i både version 2013.11 och 2013.7 av Visma Skatt.
Om jag skriver 1,25 blir det 1,25. Däremot om jag skriver 1.25 blir det 125.
Detta tar jag med mig till utvecklingsavdelningen.

Däremot om du använder kommatecknet som du har på ditt numeriska tangentbord så ska det bli ett kommatecken och alltså 1,25.

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
BenkeB
NY MEDLEM

Om jag skriver 1,25 blir det 125. Detta oberoende av val av komma-tangent.
Om jag skriver 1.25 blir det 1.25.
Om jag köper 1,000 aktier à 10 kr så får jag:
Antal = 1,000
Per st = 10.00
Belopp = 10,000.00

Alltså (minns att jag började med att fråga efter programinställning)
1) Din kopia av programmet är inställd på svensk standard för numerisk framställning, min på amerikansk.
2) Det där med 1,25 som blir 125 är ett misslyckat försök att tolka tusenavskiljare.
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det finns ingen inställning i Visma Skatt för detta.

Jag fick det att fungera med kommatecknet på mitt numeriska tangentbord om jag i Nationella inställningar och språkinställningar har valt amerikanska men också valt komma-tecken som decimalavgränsare, det gör du under knappen Additional settings/Ytterligare inställningar när du är i kontrollpanelens nationella inställningar.

Programmet följer Windowsstandard och Sverige/Svenska så jag rekommenderar ändå att du ändrar till Sverige/Svenska.


Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
BenkeB
NY MEDLEM

Minsann, holy macaroni som vi brukar säga!
Självklart har jag hela tiden haft Svenska som inställning.
MEN du fick mig att dubbelkolla under "Ytterligare inställningar". Där var det amerikansk standard! Man undrar i sanning hur det har gått till!!
En liten klick på "Återställ" så var det klart.

Tackar allrahjärtligast i alla fall!

Skönt att höra att det löste sig!
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~