Deklaration 2019 Visma eEkonomi

• 1
  • Problem
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Löst
  • (Redigerad)
Har deklarerat för året 2018. 
När jag laddar ner de ifyllda deklarationsblanketterna i Deklarationsmodulen ser INK2R ut så här:

När jag fört över blanketter.sru och info.sru via Skatteverkets filöverföringstjänst ser INK2R ut så här hos Skatteverket:

Vad är det nu som är fel?
Foto på monova

monova

• 1,640 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

• 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 70,246 poäng 50k badge 2x thumb
Jämför med balansräkningen i bokföringen så ser du vilket av alternativen som är rätt och kan analysera vidare eller få hjälp , skatteskulden ska du jämföra i balansräkningen
Mikael
Foto på monova

monova

Tack! 
Men jag tycker att det är så hopplöst att behöva kontrollera och dubbelkontrollera så gott som allt jag gör i Visma eftersom jag inte vågar lita på programmet. Speciellt runt årsskiften. Trodde att den deklaration jag ser i Visma är den som också överförs till Skatteverket.  
Foto på monova

monova

Tilläggsinfo: Det är det jag ser i Visma Deklaration som är rätt. Och siffrorna blir fel (omsvängda) vid överföringen till Skatteverket.

mikael pettersson

Då kommer du att få svar av någon på visma som berättar varför kodningen inte fungerar vid inläsning av sru-filen till skv (ger spelvänt rapportredultat för ruta 2.48 och 2.49)

Mikael
Foto på monova

monova

Efter ytterligare kontroller INK2R: Beloppet under 2.9 i Visma Deklaration ligger under 2.10 hos Skatteverket efter filöverföringen!
Foto på Peter Samuelsson

Peter Samuelsson, Product owner - Visma Skatt, Enskild Firma. Business analyst - Taxation

• 4,350 poäng 4k badge 2x thumb
Vi håller på att kontrollera var problemet ligger.

Utifrån första kontrollen så verkar Skatteverket använda en gammal kopplingstabell mellan SRU-kod och fältkod när de "omvandlar" blanketter.sru till INK2R. 

Väntar på svar från ansvariga för Mina sidor på Skatteverket.
Foto på monova

monova

OK, tack för infon och inväntar svar från er.

Men en undran, gör inte Visma någon test mot Skatteverket gällande detta innan deklarationen öppnar på SKV? Borde ni inte ha upptäckt detta? Ni länkar ju ändå till denna inlämningstjänst i programmet.
Foto på Peter Samuelsson

Peter Samuelsson, Product owner - Visma Skatt, Enskild Firma. Business analyst - Taxation

Jag har nu fått ett första svar från SKV och de utreder ärendet med hög prioritet.

Ang frågan så testar vi noga så att rätt sk SRU-koder finns för resp fält och blankett. Testtjänsten för filöverföring (blanketter.sru och info.sru) testas också.

Vad som händer "internt" inom Skatteverkets system kan vi inte kontrollera.
I detta fall har en korrekt "blanketter.sru" skickats in via filöverföringstjänsten. 
På vilket sätt SKV sedan internt konverterar dessa SRU-filer till PDF:er kan vi varken påverka eller kontrollera.

Återkommer så snart jag erhålligt något svar.
(Redigerad)

mikael pettersson

Bra jobbat Peter :)

Mikael
Foto på Peter Samuelsson

Skatteverkets verksamhetsutvecklare har nu meddelat att det är fel i deras system som visar upp blanketten.

"Vi har kommit fram till att det är fel i den blankett som visas upp på Mina sidor, där hamnar beloppen i fel fält. Vi ska rätta till den så fort som möjligt. Uppgifterna är riktiga i bakomliggande system."

Så detta är inget fel som finns i deklarationsmodulen till Visma eEkonomi. Värdena som visas där är korrekta.
Foto på monova

monova

Idag visas rätt hos Skatteverket vad gäller omkastade belopp (2.48 och 2.49). DOCK så visas fortfarande felet vad gäller belopp 2.9 hamnar på 2.10. Tycker att det är konstigt att detta inte rättades samtidigt, så jag undrar om även detta anmäldes till SKV?
Foto på Peter Samuelsson

Har tyvärr inget bra svar på det. Jag tar en ny runda med SKV.
Känns som SKV använder en gammal mall som motsvarar hur blanketten såg ut i period 2017-P3.
Foto på Peter Samuelsson

Nytt besked från Skatteverket.
Nu ska även 2.9/2.10 vara fixade. Alla kopplingar som gäller INK2R ska också vara genomgångna.

=> Kolla gärna så att SKV rättat
(Redigerad)
Foto på monova

monova

Ok tack för svaret. Nu känns det något lugnare.
/Mona