Deklaration Enskild Firm - Visma eEkonomi Bokföring

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,
Jag ska deklarera for min enskilda firma for forsta gangen. Ar helt ny och kan inget om det har. Jag har tjansten Visma eEkonomi Bokforing och undrar var jag kan hitta den information jag behover for att kunna fylla i Skatteverket's bilaga NE. Jag har last att jag ska anvanda mig av årsbokslut och balansrapport. Stammer det? Var hittar jag den informationen?

Mvh,
Melissa
Foto på Fourmore Innovation

Fourmore Innovation

• 1,226 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på matts

matts

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Jag ska dekl 1a g om 1 år. Har Ensk firma å eekonomi bokföring. Boken Bokföring och bokslut i ensk firma. A Broberg beskriver detta rätt väl.
Foto på Adelina Aliu

Adelina Aliu, Moderator

• 3,830 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

När man ska sammanställa ett årsbokslut så går man efter bland annat huvudbok, verifikationslista och balans- och resultaträkning.

Dessa utskrifter hittar du under Bokföring - Utskrifter.

I eEkonomi så finns det även en deklarationsmodul där man kan deklarera. Modulen är tillgänglig om man har hela eEkonomi, alltså både fakturering- och bokföringsdelen.
Skulle du vilja veta mer om deklarationsmodulen som finns i eEkonomi är du välkommen att ringa in till oss på supporten på 0470 - 70 62 00.

/Adelina
Foto på Fourmore Innovation

Fourmore Innovation

• 1,226 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Adelina, tack for hjalpen. Nagra fragor som kommit upp nar jag fyller i Skatteverkets bilaga NE.

1) Jag har haft intakter enligt VAT Reverse charge och darfor inte betalat eller tagit betalt for moms. Trots detta visas inga momsfria intakter fran min resultatrakning fran Visma. Stammer det?

2) Var for jag in "Övriga rörelsekostnader" pa Skatteverket's hemsida? Ser ingen plats for det sa nar jag summerar i slutet skiljer mitt beraknade resultat fran Visma och det som visas pa Skatteverket's hemsida med summan som ar "Övriga rörelsekostnader".

3) Det  star att inga nummer man fyller i ska vara negativa, men eftersom jag inte anvander minus tecken blir inte summan fel da? Summan for eget kapital som visas pa Skatteverket (B10) stammer inte med Balansrakningen fran Visma. 

4) Var fyller jag i "Insättningar el uttag under året"? Enligt balansrakningen fran Visma blir "Insättningar el uttag under året" plus "Årets resultat" = "Summa eget kapital" men eftersom jag inte fyllt i "Insättningar el uttag under året" pa Skatteverket's hemsida stammer inte siffrorna overens.

Uppskattar verkligen hjalpen! Ar helt ny pa det har.
Mvh,
Melissa
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

• 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Precis som Adelina ovan nämner har vi ett deklarationstillägg till fulla versionen av eEkonomi. Här samlas dina bokförda uppgifter och du kan smidigt och enkelt skapa och lämna in din deklaration. 

Vad gäller dina frågor rekommenderar jag dig att kolla med Skatteverket

/Hanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.