Deklaration på individnivå, förhandsgranskning av filen - Lön

• 1
  • 4
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

När jag gör deklaration på individnivå skapas en AGI-fil i formatet XML. När jag klickar på dokumentet öppnas det i en flik i Explorer och ser jättekonstigt ut. Ska man inte kunna öppna dokumentet och få upp informationen som när man gör en "vanlig" deklaration?
Jag har laddat ner den nya versionen och provat uppdatera programmet.

MVH
Mikaela
Foto på NM_F

NM_F

• 196 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

• 1
  • 4
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 13,560 poäng 10k badge 2x thumb
Med reservation för att jag inte använder/kan Visma Lön - och inte heller om AGI-fomatet för den delen men...
Utifrån att AGI-filen är tänkt att användas för inskick till Skatteverket låter det rimligt att den är i XML-format.

Vidare så är normalt XML-filer som standard kopplade till att öppnas i webbläsaren. Att det är så är av historiska skäl - och har sin grund i hur HTML (vanliga webbsidor) och XML relaterar till varandra som standarder - än att göra det begripligt för en vanlig användare. 

Med andra ord, min gissning är att nej, det är inte meningen att du skall kunna klicka på den filen och få upp information som en vanlig deklaration. Den innehåller säkert exakt samma information men informationen är strukturerat på ett sätt som gör det lättare för datorer/program/system att läsa den än en människa.

Kanske inte svaret du var ute efter men lite bakgrund till varför det är som det är. 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,226 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

I den första versionen vid hanteringen av arbetsgivardeklaration på individnivå fick vi begränsa så att det tyvärr inte finns något förhandsgranska-läge. Vi jobbar självklart för att detta ska komma framöver för att göra avstämningen enklare.

Tips: 
När du ska ladda upp filen på Skatteverket.se ska du INTE välja valet "Deklarera via fil" utan istället längre ner på sidan välja rätt period under Aktuella redovisningsperioder. Du har då möjlighet att ladda upp filen, kontrollera värden och göra eventuella justeringar eller kompletteringar.

Kika gärna på filmen: https://www.youtube.com/watch?v=FzTL6sqtlb8&index=42&list=PL7ACA31790DF042DB&t där vi visar både hur du gör i löneprogrammet men också hur det just nu ser ut på Skatteverkets demosida. (De planerar att göra om sidan efter önskemål för att göra det mindre förvirrande vart filen enklast laddas upp).

I denna forumtråden har jag lagt ett formulär om du vill hjälpa mig att förbättra information och flöden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/till-loneadministratoren-arbetsgivardeklaration-pa-indi...
/Anna
Foto på Lenasekonomi

Lenasekonomi

• 1,820 poäng 1k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Arb giv avg på individnivå - Lön.

Tycker det är intressant att jag förväntas godkänna att fil skapas och skickas till skv när jag inte får upp en enda siffra som kommer att skickas iväg?? Man har inte en susning om ifall det stämmer förrän man skickat in filen (och än har det aldrig stämt för mig). Ska det vara likadant när alla ska in med aga på individnivå??
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,226 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
I version 2019.01 som du kan hämta på vismaspcs.se/support/ladda-ner finns möjlighet att förhandsgranska arbetsgivardeklarationen innan du skickar in den.

/Anna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.