Deklarationshantering i Advisor

  • 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Genomförda
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi som är redovisningsbyråer och ska hantera massor av deklarationer har ett problem om vi använder Advisor...Funktionen att kunna hantera status och se vilka som är inskickade och inte finns inte i Advisor!!! För oss är detta ett katastrofproblem då vi hanterar flera hundra deklaranter om året!! Hur löser ni andra detta??
Foto på JC

JC

  • 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

  • 3
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Under början av 2014 kommer vi släppa en ny version av tilläggsprogrammet Connect. I det programmet kommer du kunna skicka in alla dina anstånd på en gång.

Vad det gäller inlämningen av deklarationer får detta göras från Skatt Proffs. I Skatt Proffs går det att lämna in många deklarationer på en gång. Där kan man även på ett enkelt sätt se vilka deklarationer som lämnats in och vilka som inte är inlämnade ännu. Om du behöver mer hjälp med detta, kontakta gärna vår support så hjälper de dig. Om du vill sätta ytterligare status på ditt deklarationsuppdrag får du göra detta i bevakningslistan i Visma Advisor. Vi kollar på lösningar för att kunna uppdatera dessa bevakningslistor på ett mer automatiskt sätt, men riktigt när vi lyckats lösa det kan jag i dagsläget inte svara på.

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Magnus T

Magnus T

  • 998 poäng 500 badge 2x thumb

Hej.

Jag har skapat en bevakningslista för deklarationer i Advisor. Så långt går det bra men sen kommer problemet att inte delägarnas deklarationer i ett AB är kopplade till ABt:s kundnummer utan att man måste lägga upp dessa som separata kunder?

Det gör ju att jag även måste lägga upp uppdrag på varenda delägare vilket blir omständigt och ytterst onödigt. Det är ju ganska givet att delägaren hör ihop med bolaget?

Det blir även svårt att få en översikt i bevakningslistan då jag får en massa kunder (med namn jag knappt känner igen) som inte alls är kunder på det sättet. 

Jag har inget uppdrag eller avtal per delägare, jag vill inte ha någon tid på delägaren och jag vill inte resursplanera på delägaren, utan uppdraget att göra delägarnas deklarationer ingår i "kunden".

Så tror jag ju att de flesta har det, och då borde det vara mycket enklare om man kunde lägga in namn och personnummer på delägare under ABt:s kundnummer.

Med vänlig hälsning

Magnus

Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Anställd

  • 800 poäng 500 badge 2x thumb
Hej Magnus!
Jag kan hålla med dig om att det vore bra att kunna jobba med huvud- och "underkund". Vi har detta som ett önskemål i Visma Advisors utvecklingslista. Det finns dock inte planerat att göras just nu, men förhoppningsvis kan vi få med det framöver. 

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Magnus T

Magnus T

  • 998 poäng 500 badge 2x thumb

Man kan ju även tänka sig ett handelsbolag - det består ju i min värld inte av 3 kunder utan av en, eller en skogsfastighet (enskild firma) med 2 delägare - också en kund, men mer än en deklaration. Låter ju bra att det finns med i utvecklingslistan! :)

Med vänlig hälsning

Magnus

Foto på Nina T

Nina T

  • 1,308 poäng 1k badge 2x thumb
Jag vill gärna också pusha för den här frågan med huvudkund och underkunder på priolistan utveckling hos er. Vore smidigt att ha på plats inför vårens deklarationsomgång.
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
Vad det gäller huvud-/underkund, moder-/dotterbolag ligger detta planerat att göras senare under 2016. 

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren
Foto på Mathias Vahlgren

Mathias Vahlgren, Produktansvarig - Visma Advisor och Visma Byråstöd

  • 6,370 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
I senaste versionen har vi gjort det möjligt för er att jobba med de olika deklarationsperioderna i den bevakningslista som ni vill ha för att bevaka inlämningen av era kunders deklarationer. För att aktivera dessa bevakningsperioder går ni till Underhåll - Uppdrag - går in på det uppdraget där ni vill använda deklarationsperioderna som urval i bevakningslistan och kryssar i "Använd beskattningsperioder i bevakningslistor". 

När detta är gjort kommer ni kunna göra urval enligt de svenska beskattningsperioderna, det vill säga P1, P2, P3, P4 och P4 Ink. Kunden blir automatiskt ihopkopplad till rätt period beroende på vilket bokslutsdatum samt vilken företagstyp som är inställt på kunden.

När ni kryssat i detta får ni också en inställning på uppdraget på kunden, där ni kan ställa in vilket "Signeringsätt" som används (Manuellt eller Elektroniskt) samt "Inlämning via" (SRU eller Pappersblankett). Dessa kolumner går välja in i bevakningslistan, då ser ni direkt vilket signeringssätt samt vilken inlämning som görs för respektive kund. Ni kan även göra filtreringar i respektive kolumn för att få så bra överblick som möjligt. 

Med vänliga hälsningar

Mathias Vahlgren

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.