Dela upp dagskassan - eEkonomi

• 0
  • 8
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej

I det nya programmet går det inte att bokföra en dagskassa i en verifikation via bankkopplingen. Varför har denna funktion tagits bort? Min tolkning är att vi enligt lag måste bokföra dagskassan i en verifikation. Om jag måste bokföra bankinsättningen för sig och kassainsättningen för sig så blir det både tveksamt lagligt sätt och det skapar även mycket extra jobb. Jag kan inte med säkerhet veta vilka konton som betalats kort eller kontant och därför blir det tveksamt om jag tillåts dela upp dagskassekvittot och göra flera verifikationer.

Lösningen jag fick på telefonsupporten var att göra tre verifikationer varav den ena är dagskassan genom en manuell verifikation med två slaskkonton som sedan matchas mot kassa och bank med egna verifikationer. Detta skapar som ni förstår mycket extra jobb och därför tycker jag inte att lösningen duger. Det var bra som de var innan där jag kunde matcha hela dagskassan direkt via bankkopplingen. Ta gärna tillbaka denna funktion.

Tack!
Foto på terapeutenAB

terapeutenAB

• 3,230 poäng 3k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 8
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Vi har skickat frågan vidare till utvecklingsavdelning som uppdaterar den här tråden när de har ett svar till dig!
Foto på Daniel

Daniel

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
Bokföra dagskassor?!.

Hej alla!

Fick rekommendationen från Vismas IT-suport att ställa ut frågan på forumet då Visma inte hade någon lösning på mitt problem:

Jag har den (unika?) försäljningsstrukturen som innebär att jag har försäljning mot kvitto varje dag, dvs dagskassor innehållande fsg både kort och kontant! Intuitivt vill jag boka detta via Bokföring>Verifikationer och göra detta manuellt, men Visma tillåter inte registrering på 1930 den vägen. Då "matchar" jag ist banköverföringen som i mitt fall sker per automatik mot Z-rapportens kort-fsg och lägger till min kontant-fsg, motkonto såklart fsg- och momskonto. Superenkelt och smidigt! Men också här sätter Visma numer stopp då det inte tillåts göra "överföring mellan konton" den här vägen. Kvar blir isf att matcha bankhändelsen rakt av och sen göra en separat bokföringsorder för kontantkassan samma dag och sedan göra en överföring mellan kontona, men det är ju fantastiskt ostrukturerat för alla som hanterar många kvitton. Är det bara jag som inte säljer primärt mot kundfaktura? Någon som har ett smart tips?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

• 3,282 poäng 3k badge 2x thumb
Jag slår ihop din fråga med denna tråd där vår utvecklingsavdelning kommer att återkomma med ett svar.

Håll ut!

/Annie
Foto på Mary73

Mary73

• 116 poäng 100 badge 2x thumb
Dagsavslut Visma Avendo eEkonomi.

Hur ska jag bokföra dagsavslut där kunderna både betalat kontant och med kort, och där vi registrerar olika artiklar samt ex arbetskostnad osv? I den uppdaterade versionen av Avendo eEkonomi kan man inte längre bokföra KASSA 1910 och Bankkonto 1930 i samma verifikation som tidigare.Jag kan inte dela upp det i 2 st händelser då jag inte kan urskilja på dagsavslutskvittot vad som är ex tillbehör, arbetskostnad osv (det ligger i totaler)
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Jag slår ihop din fråga med denna tråd där vår utvecklingsavdelning kommer att återkomma med ett svar.

/Annie
Dela upp kort och kontantbetalannde kunder efter kontantfakturor..

Hej! Som många andra i min bransch kör jag med kontantfakturor varje dag. Jag har både kunder som betalar med kort och kunder som betalar kontant. Innan har jag klistrat in dagens kortbetalning från internetbanken och på så sätt flyttat pengarna mellan 1910 och 1930. Nu med den nya versionen går inte det vilket jag tycker är jättesynd, det vill jag gärna kunna göra på ett smidigt sätt.

På supporten hade de ej tillåtelse att förklara dessa bokföringstekniska grejer så jag frågar här: Hur gör jag nu istället, något om två separata händelse eller en överföring?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Här har vi valt att samla denna fråga i samma tråd. Vår utvecklingsavdelning kommer att återkomma med ett svar.

Håll ut!

/Annie
Foto på jontemyra

jontemyra

• 60 poäng
Antar att det enklaste än så länge som det ser ut nu är att bokföra dagsavslutet med en manuell verifikation.

Typ så här: Debet Kredit
Kortbetalningar (Använd konto 1580) 12 250
Kontanter (Använd ett slaskkonto (typ 2020) 6 250
Behandling 1 (3011) 5 000
Behandling 2 (3012) 5 000
Produkt 1 (3013) 2 500
Produkt 2 (3014) 2 500
Utgående moms (2611) 3 750

Gå in i bankhändelser, kassakonto, ny händelse.
Pengar in 6250:-

När pengarna från kortbetalningen kommit in på kontot 12 250:-
Boka bort 1580 Fordring kortbetalning till 1930 i bankhändelser, bankkonto, matcha, övrig insättning, egen kontering.

Mycket enklare i förra versionen men detta är enda sättet verkar det som.
Eller är det nån som har ett annat förslag??

Mvh

Jonas
Foto på Daniel

Daniel

Jag gör ngt liknande som jontemyra

Jag Matchar händelsen kortbetalning mot 1680 Andra Kortfristiga Fordringar, sen går jag till "Ny kassahändelse" och skapar en händelse för min kontantförsäljning, bokför på 30XX samt 26XX, samt "nettar" ut 1680.

T ex 1/7 fsg 1000 kr KORT, 1000 kr KONTANT

Händelse 1: Matchar automatiskt bankhändelse insättning 1000 kr
1930 D 1000:-
1680 Kr 1000:-

Händelse 2: Registrerar försäljningen/momsen via Ny kassahändelse
1910 1000:-
1680 D 1000:-
30XX Kr 1600:-
26XX Kr 400:-

Sen blir det en tredje händelse när kontanterna sätts in på bankkontot, men så var det även i förra versionen av Avendo eEkonomi

Onekligen inte lika smidigt som tidigare..
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Det har varit mycket frågor kring hanteringen av dagskassan och vi har jobbat på att få med det i versionen så snart som möjligt. Så från och med i eftermiddags (5/7) så fungerar det att lägga in dagskassa igen så att i ovanstående fall som Daniel föreslagit fungerar att lägga på en och samma verifikation.

Tack för all respons och jag hoppas att ni återkommer om det uppstår fler frågor kring detta!
Foto på FotZon

FotZon

• 106 poäng 100 badge 2x thumb
Jag är otroligt besviken på dig och på Visma, om det nu varit så många frågor kring detta, hur ni då kan lämna en så viktig del/funktion med så bristfälliga instruktioner som det ovan skrivna. Jag tycker att jag inte är den mest trögfattade men jag får inte ut någonting av exemplen ovan.

//FotZon
Foto på Daniel

Daniel

Vem är du besviken på? Och vad är det du inte förstår? Visma har ju tagit till sig feedback och ändrat i Avendo eEkonomi till det bättre (även om det har buggat en hel del förra veckan!!)
Foto på Linda Svahn

Linda Svahn, Produktansvarig - Visma eEkonomi

• 6,824 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Förlåt om det var otydligt beskrivet hur den fungerar. Funktionen hur dagskassan kan hanteras fungerar nu som den gjorde innan versionen 29/6. Så vi har inte gjort någon förändring utan mer rättat till det som vi missat. Jag vet att du nu fått hjälp av supporten och har du fler frågor så är det bara att återkomma.

Fortsatt trevlig sommar!
Foto på crazykidzse

crazykidzse

• 1,106 poäng 1k badge 2x thumb
Jag säljer ju på kommission och bokför då kommissionen på konto 3011 när man då bokför dagskassan krediterar jag 3011 kontot men om någon tar ut pengar ska jag då debitera det kontot eller ska jag ha ett enskilt konto för det?
De dagar då kommissions uttaget är större än försäljningen så blir ju den dagen minus på kvittot ska jag då bokföra försäljningen som vanligt och inte ta med kommissionen och sedan göra kommissionen som ett övrigt uttag?
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

Jag bryter ut den här följdfrågan så att jag kan slå ihop den med din tidigare tråd istället gällande kommission.

/Annie Referera till det nya ämnet här: Sälja på kommission och hantera dagskassan.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.