Delbetalning av vara - Administration

• 3
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

VISMA har inget sätt att lägga upp delbetalning av en såld vara. T.ex. vi säljer vara A för 100 000 kr. Den ska betalas i två omgångar. 50 000 kr i jan och 50 000 kr i feb. Artikeln ska självfallet faktureras till fullo vid försäljningstillfället, men det innebär ju två förfallodagar och det kan VISMA inte hantera. Man kan inte lägga betalning 2 på separat faktura eftersom artikelstatistiken då blir fel. Hela summan måste kopplas till den sålda artikeln. Fundera på lösning till framtiden.
Foto på madhag

madhag

• 204 poäng 100 badge 2x thumb
  • besvärad

Publicerades för 3 år sedan

• 3
Foto på KenArd

KenArd, Champion

• 48,276 poäng 20k badge 2x thumb
Hej madhag,
Kan du inte skriva en textkommentar med att fakturan delbetalas:
50,000 kr datum
50,000 kr datum

När du får betalt bokar du bort 50,000 kr (50,000 kr ligger kvar)
Sen ändrar du förfallodatum till nästa betaldatum på fakturan.

MVH

Kenneth
Foto på madhag

madhag

• 204 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,
Nej, det bli fel i likviditetsrapporten. Innan första betalningen och ev ändrat förfallodatum, så ligger väntade pengar in till 100% i jan, enligt exemplet. Mitt problem är just likviditetsrapporterna.
Tack ändå.
Mvh Madde   
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Madde, tack för ditt inlägg. Jag tar med mig detta som ett önskemål. 
Foto på Mikael

Mikael

• 610 poäng 500 badge 2x thumb

Hej,

Är det någon som har en lösning som fungerar i praktiken? Vi har sålt en vara för 40 000 och kunden vill ha en faktura på 5 000 kr varje månad i åtta månader. Hur löser jag det både praktiskt och bokföringsmässigt?

Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Mikael!

Nej det finns inget bra sätt att hantera detta i Administration. Vet inte om KenArds svar här ovan skulle fungera för er?

/Fredric 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.