Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sivlai
MEDLEM

Deltidssjukskriven och semester?

En anställd har varit sjukskriven på heltid ett tag och jobbar sedan någon månad tillbaka 25% alla dagar i veckan. Kommer nu i juni att vara bortrest två veckor och alltså inte arbeta alls utan vill ta semester. Hur löser jag det? Noterar jag bara semesteruttag dessa dagar utan sjukskrivning och så får han friskskriva sig den tiden? För jag tänker att annars kanske f-kassan reagerar, om han får full lön, för så blir det ju i praktiken om han tar semester!

5 SVAR 5
annsofie
MEDLEM

Kollade upp detta förra sommaren. Den anställde kan ta semester samtidigt som hen är sjukskriven. Det dras hela semesterdagar. F-kassan ser att semestern är inarbetad förra året
annsofie
MEDLEM

Tillägg. Du betalar alltså ingen sjuklön. Bara semesterlön
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du lägger in sjukskrivningen hela månaden i snabbvalet sjuk som vanligt med den procentsats han är sjukskriven. Sen väljer du snabbvalet semester och lägger in de två veckor han är borta. Visma räknar då  att semesteravdraget är lägre pga sjukskrivningen och drar en hel semesterdag och betalar ut semesterlön för en hel dag.

Mvh

Jenny

sivlai
MEDLEM

Tack alla för svar!
MW____
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sjukskriven tar semester - Visma Lön.

Har en anställd som efter blivit halvtidssjukskriven och under semestern ska hon ta ut semester. Hur hanterar man detta att ta ut semester under sjukskrivning?