Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Diff i kassan, hur bokför man?

Hej!

Jag ska bokföra 8 kassor, dock så är det så att vi har haft 14 babs och dessa har använts på alla olika kassor så att bokföra kassa per kassa blir väldigt svårt. Vet inte om det är ok men jag kommer att bokföra alla kassor tillsammans och plussa ihop all försäljning och babsar.

Hur som till problemet, vi har fått in 433 kr för lite på banken än vad som är reggat i kassan. Hur gör jag nu? antar att detta blir någon slags av ej avdragsgill kostnad? Eller minskar jag försäljningen med 433 kr samt momsen? lite osäker på hur jag ska gå tillväga.. eller bokför jag kassan så som den är på 3051 försäljning och sedan drar bort 433 på ej avdragsgill kostnad?  fast då blir det ju fel med momsen?

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning
Hedvig
5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

Bokför försäljningen (kassan som den är) inklusive moms enligt kassarapporterna.

Differensen (babsdiffen) på 433 debiterar du konto 3710 Ofördelade intäktsreduceringar.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Beloppet synes ej betydande;
ditt eget förslag är bra, redovisa all försäljning och boka upp utgående momsen.
bokför diffen debet 6992, det blir inget momsfel då - d v s yrka inget momsavdrag i de 433 kr du bokför på 6992.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla!

Måste fråga är det alltid differenser på kassan. Om diffen uppgår till ca 400 kr per dag kan du inte släppa det hela. Annars gör som Mikael säger.
Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770 33 99 25 

Hej!

Nej vi har egentligen inte försäljning utan vi är ett kommunikationsbolag som hade ett event för en kund där vi sålda mat och dricka. Tack för hjälpen:)