Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jonima
MEDLEM

Diff i momskontroll på levfaktura

Diff i momskontroll Visma 2000, Momskontroll visar diff vid en lev faktura. Klickar mig vidare för se fakturan och moms är registrerad men den verkar inte ta hänsyn till detta. Notera att det är en leverantörsfaktura så momsen är inte felstansad eller så. Varför har programmet inte tagit hänsyn just till dennna levfaktura? Hur åtgärdar man

6 SVAR 6
Davor P1
CHAMPION

Vilket konto har "drabbats av" resterande belopp?

Har detta konto rätt momskod?

//Davor P
Jonima
MEDLEM

Tittar jag på verifikatet för leverantörsfakturan är allt helt rätt dvs 
2440, 2641,4010 men vid rapporten väljer den att just inte räkna med denna lev fakturas moms????
Davor P1
CHAMPION

rätt datum?

Ibland kan det smyga sig in en liten slamkrypare på datumet. Dock brukar programmet varna innan, men det kan hända att man missar detta.

Annars be supporten kolla på det.
Jonima
MEDLEM

Men datumet är korrekt. har dubbelkollat även det Annars hade det vara ljuvligt
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Jonima!

Om du går till Bokföring - Kontoplan och kotntrollerar på konto 2611 och 4010 så att momsrapportkoden är korrekt. Oftast så är det bara den ingående momsen som ska vara med på momsrapporten, och inte inköpet. Men det beror på vad det är för typ av inköp. Så kontrollera så att momsrapporten koden är för den rutan den ska hamna i på momsrapporten, och ska kontot inte alls vara med på momsrapporten ska det vara tomt i momsrapportkod. 

Du kan läsa mer i vår skrivna hjälp om vad du gör om momsrapporten blir fel .

//Linnea

Fd medlem
Inte tillämpbar

Som ett litet inlägg i det hela:

Jag fick fel i momskollen förra månaden då ett par artiklar fick ett eget liv. I artiklarna finns ju konteringskoder och på fem fakturor (av uppåt etthundra) byttes kontot inne i konteringskoden ut (på två artikelnummer) till ett konto med omvänd skattskyldighet. Sedan lades 25% moms på ändå, men på ett momskonto vi aldrig använder (2613). Det var alltså lite "random" att programmet fick för sig att på några få fakturor på enbart två artiklar (ena artikelnumret "drabbades" bara en gång) göra fel. På alla andra fakturor med samma artikelnummer så fungerade det. Tyckte inte att det var nån idé att anmäla felet för det finns ju ingen rimlighet i det som hände.

//L