Differens bokföring vs arbetsgivardeklaration - Lön 300/600

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 veckor sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Lön 600 skapar bokföringsunderlag där beloppet för arbetsgivaravgift beräknas. När arbetsgivardeklarationen skapas av systemet anges där ett belopp för arbetsgivaravgift.

Dessvärre är dessa belopp inte exakt lika. Det är alltid en liten öresdifferens på några ören eller ett par kronor.
I januari fick jag på bokföringsunderlaget xxx 865,45 medan arbetsgivardeklarationen visar xxx 864,00. En skillnad på 1,45 som måste hanteras manuellt.

Kan ni inte fixa så det sker en avrundning till hela kronor och till samma belopp oavsett vilken lista man kör ut.
Foto på Robert

Robert

• 1,460 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

• 0
  • 2
Foto på Assistent

Assistent

• 2,974 poäng 2k badge 2x thumb
Summorna mellan lön och bokföring stämmer inte, jag brukar boka bort mot avrundning.

Och i o m att vi nu redovisar AGI så kommer differenserna röra sig om något störres summor. Detta beror på avrundnings regel, är inte säker på om det kommer att justeras i lön. Och jag kan inte reglen fullt ut, jag har bara bollat de högre diffarna med support och förstått att dom är  så att säga "rimliga".
Foto på Laila

Laila

• 12,668 poäng 10k badge 2x thumb
Diffarna ska bokas mot öresavrundning. Bokföringsunderlaget visar det korrekt uträknade beloppet, men hos skv avrundas beloppet, oftast till företagarens fördel.
Foto på Robert

Robert

• 1,460 poäng 1k badge 2x thumb
Det är just den här differensen jag retar mig på att den ska behöva boka om manuellt.
I ett annat välrenommerat lönesystem uppstår inte denna differens – de har löst problemet.
Foto på Assistent

Assistent

• 2,974 poäng 2k badge 2x thumb
Det hade ju varit skönt, men det går fint att boka bort diffen när man bokar in betalningen till Skatteverket.
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,162 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Robert Hellberg,

Precis som Assistent och Laila har skrivit tidigare i tråden så redovisar ditt bokföringsunderlag från lönekörningen de exakta beloppen per anställd.
Däremot när det kommer till AGI som ska till Skatteverket så redovisas den utan öresavrundning vilket då resulterar i en differens.

Detta tar vi upp i den skrivna hjälpen Hur hanteras öresavrundningen i Arbetsgivardeklaration på individnivå (AGI)?»
Där kan läsa mer under bokföringsunderlag för arbetsgivardeklaration på individnivå.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på Lotta

Lotta

• 3,108 poäng 3k badge 2x thumb
Är det så att arbetsgivaravgiften på individnivå rundas av till hela kronor per anställd? Vi har differens mellan bokföring på konto 2731 och AGI redovisat till SKV på cirka 800-900 kr varje månad. Vi skickar cirka samma antal lönespecifikationer 800-900 st.
Foto på Lotta

Lotta

Det skulle uppskattas om VISMA ville svara på detta?
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 2,884 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Lotta,

Såhär sker avrundningen i AGI-filen enligt Skatteverkets uppställning. 

Det belopp som redovisas i AGI:n är på individnivå alla fältkoders summerade värde multiplicerat med respektive arbetsgivaravgift. 

Exempel: 
Pelle har normal arbetsgivaravgift och i fältkod 011 på AGI:n beloppet 21987 kr. 
Värdet i fältkod 011 (21987 kr) * 31,42% = 6908,3154 och sedan kapas örena rakt av så det blir 6908 kr
Hade Pelle även haft belopp i andra fältkoder t.ex. 012 så hade även detta värde blivit i hela kronor eftersom AGI:n alltid kapar örena (avrundar varken upp eller ner)för varje fältkod och räknar sedan arbetsgivaravgift på det redovisade beloppet. 

Känns som om den differens du har är rimlig med hänsyn till hur många lönespecifikationer som du faktiskt har. 

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga och att du får en fin dag!

/Kristina 
Foto på Lotta

Lotta

Tack för svar. Man kan ju tycka att bokföringsunderlaget och filen som skapas ska räkna på samma sätt. Känns inte bra att boka om 800-900 kronor som öresutjämning.
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 2,884 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Lotta,

Vi har i dagarna släppt en ny version av Lön 300/600 där förändringar är gjorda vad gäller avrundning av arbetsgivaravgiften på lönekörningens bokföringsunderlag. Du kan läsa mer i versionsnyheterna

/Kristina