Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Differens i kundreskontran vid avstämning i Administration

Hej,
Jag gjorde en avstämning i Visma ( under fliken Bokföring -> Avstämning ) och där visades ingen differens. Men vid manuell avstämning av konto 1510 och kundreskontran fann jag en differens om 876,00. Differensen är nu korrigerad manuellt i huvudboken på konto 1510. När jag sedan gjorde en ny avstämning i Visma ( under fliken Bokföring -> Avstämning )  så visades det en differens om 876,00. Går det att ta bort den differensen på något sätt? Den manuella avstämningen är ju korrekt.
Med vänlig hälsning Catarina

10 SVAR 10
AnnicaL
CHAMPION

Kan det vara så att du har nån faktura eller inbetalning som inte är journalförd?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica,
jag har stämt av alla fakturor och inbetalningar och allt är korrekt bokfört. Hittade differensen och korrigerade i huvudboken. Men då blev det istället en differens vid den automatiska differensen i Visma ( Bokföring -> Avstämningar ). Där visades ingen differens initialt, det var vid manuell avstämning av konto mot kundreskontra jag upptäcker differensen.
Mvh Catarina
AnnicaL
CHAMPION

och alla transaktioner är före det datum du gör avstämning på?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica,
Ja transaktionerna är skapade i mars och april, avstämningsdatum är 180430.
AnnicaL
CHAMPION

Om du klickar på diffen i avstämningen, vad får du upp för förklaring?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Catarina!

Jag vill be dig göra en registervård i programmet, läs mer här hur du gör Registervård. Är det så att programmet hittar detta belopp och vill rätta till det så ska du låta programmet göra det. I så fall får du sedan  manuellt korrigera den manuella bokningen du gjorde. 
Fd medlem
Inte tillämpbar


Hej.

Jag har précis samma problem.
Det är något konstigt, och jag vill gärna rensa dessa om det går.

Se bifogad fil

Jag kör registervård varje månad, och det hjälper inte tyvärr.

De översta ser jag vad felet är, det är när man har gjort en inbetalning så har första kolumnen inte fått ngn text.


Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Catarina,

Den automatiska avstämningen i programmet tittar på journaler som programmet bokför åt dig. Bokför du manuellt så tas inte det med i avstämningen.
Det går inte att ta bort differensen.

Ha en fin dag!

/Annelie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur kan man jobba vidare om man nu har differensen? Det är ju lite konstigt att man kan boka manuellt på 1510 och 2440 men kan inte korrigeras...?
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Milka,

Gör du en korrigering av differensen i din bokföring så försvinner själva differensen från avstämningen, men informationsraden angående felmeddelandet ligger fortfarande kvar.

Ha en bra dag!

/Annelie