Differens i reskontror - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej!

Jag håller på med årsavstämningen för 2017 och under rubriken Reskontror står följande:

Saldot på kundfordringskontot (1510) är 39 441,71 kr per 2017-12-31. Summan av obetalda kundfakturor på samma dag är 39 441,62 kr. Dessa belopp ska stämma överens.

Om det är en differens mellan saldot på konto 1510 och summan av obetalda fakturor kan det bero på att du har bokfört något annat än kundfakturor och inbetalningar på konto 1510.

Det har alltså uppstått en diff på 9 öre. På konto 1510 finns inget annat än kundfakturor och inbetalningar bokfört. Var kan felet då ligga? Något tips på var jag ska leta någonstans?

Har enskild firma, Visma eEkonomi och bokför med kontantmetoden.

Hälsningar Anna
Foto på Anna

Anna

• 542 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 65,378 poäng 50k badge 2x thumb
Du bör inte leta efter 9 öre utan göra en manuell justering av bokföringens saldo med saldot för obetalda fakturor som vägledning, se upp senare med att dina kunder kanske öres-avrundar sina inbetalningar

Mikael
Foto på Anna

Anna

Okej, tack så mycket Mikael :)
Foto på Anna

Anna

Men hur gör jag denna manuella justering av bokföringens saldo på bästa sätt? Måste jag låsa upp december månad och lägga till en verifikation?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 65,378 poäng 50k badge 2x thumb
Ja
Låsa upp och rega manuellt verifikat

Mikael

Felet är inte ditt Anna. Det är en liksom många andra missar som görs av Visma e.ekonomi. Men gör som mikael säger så löser det sig.

Foto på Anna

Anna

Tack båda!