Differens reskontra, årsavstämning - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Sammanslagen

Den här konversationen har slagits ihop med en annan. Se huvudkonversationen: Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

Jag håller på med min årsavstämning, men fastnar på reskontra... Det står såhär:

Saldot på kundfordringskontot (1510) är 4 550,00 kr per 2018-12-31. Summan av obetalda kundfakturor på samma dag är 18 950,00 kr. Dessa belopp ska stämma överens

Om det är en differens mellan saldot på konto 1510 och summan av obetalda fakturor kan det bero på att du har bokfört något annat än kundfakturor och inbetalningar på konto 1510.

Öppna och kontrollera Kontoanalysen om det finns några verifikationer som har annan dokumenttyp än Kundfaktura eller Inbetalning. Om det finns det är det troligt att det är det som orsakar differensen.

Jag bokför enligt kontantmetoden.. Har det här att göra med att jag väntade på att få RUT-utbetalning för fakturorna som skickades/betalades i december?

Hur gör jag för att komma till rätta med detta?

Tack på förhand :)
Foto på Lugnets Allfix

Lugnets Allfix

• 314 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,882 poäng 50k badge 2x thumb
Ja det kan stämma, kolla hur mycket rut du har att fordra.

Mikael
Foto på Lugnets Allfix

Lugnets Allfix

En del av summan är RUT, en liten del är för två fakturor som betalades sent... 
Nu är frågan hur jag gör för att rätta till detta?
Foto på Lugnets Allfix

Lugnets Allfix

Ser att en del av dokumenttyperna står som inbetalning istället för kundfaktura... Kan man ändra detta på något vis?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 80,882 poäng 50k badge 2x thumb
Börja med att summera dina fordringar faktiska fordringar så du vet vad som är det rätta beloppet, därefter kkan du analysera felet

Mikael
Foto på Lugnets Allfix

Lugnets Allfix

Problemet kvarstår, dock nu med mer koll, vet dock inte hur jag ska lösa det! 

Av flera anledningar startade jag om min bokföring och när jag då lagt in alla kundfakturor igen så har jag missat att ändra fakturadatumet på två av fakturorna, och det är dom som gör att summan inte stämmer på 1510 och obetalda fakturor... 

De fyra första posterna är dessa fakturorna först från kund som delinbetalning och sedan slutbetalning när rut är utbetalat... 

Hur får jag bort dessa från 1510? D 14400, men vart?

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.