Digital inlämning av årsredovisning till Bolagsverket

• 23
  • Idé
  • Uppdaterades för 3 veckor sedan
  • Planerade
Bolagsverket lanserar en ny tjänst i mars 2018 - digital inlämning av årsredovisning.
Inlämning sker genom att det boksluts- / årsredovisnings-program företaget använder kan skicka data i XBRL-format till Bolagsverket.

Idéen: att Visma bygger in stöd för digital inlämning enligt ovan i Visa eEkonomi Årsredovisning. Allra helst så att det är på plats när tjänsten öppnar hos Bolagsverket. I andra hand så fort som möjligt.

Fråga: Vad är är Vismas just nu planerade tidpunkt för att ha denna funktionalitet klar?

Syftet med önskemålet är att Visma som leverantör skall fortsätta stödja mig som kund i att ta ytterligare ett steg i digitalisering av ekonomihanteringen och därigenom minska mitt företags administrativa tidsåtgång och andra kostnader.

Jag har plockat med Visma Bokslut som relaterat område till inlägget för det är den enda plats i forumet där jag kunde se att frågan varit uppe tidigare.

Jag har även skickat in denna fråga/idé via chat men lägger in det i forumet också så att jag har gjort det på "rätt ätt". (Hoppas dock att denna tråd besvaras inom 3 månader... :-))

Se även https://www.bolagsverket.se/om/oss/samverkan/digital-ingivning
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 16,034 poäng 10k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 23
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Fick svar från Supporten idag och svaret är att det (i eEkonomi) inte är aktuellt under 2018.
Så återstår min följdfråga: när kommer funktionen finnas? Januari 2019?
-----------------

Från: Visma Spcs Kontakt 
Ämne: Re: [Ticket#2018022010003851] Digital inlämning Bolagsverket

Datum: 20 februari 2018 10:15:52 CET

Hej!
Du var i kontakt med oss för ett tag sedan angående möjligheten att lämna in årsredovisningen via Bolagsverkets nya digitala inlämningstjänst (https://www.bolagsverket.se/om/oss/samverkan/digital-ingivning-).
Det kommer under 2018 inte att vara möjligt att skapa en kompatibel fil för detta ändamål i eEkonomis deklaration-och årsredovisningsmodul.

Observera att detta mail ej går att besvara.

Om du har ytterligare frågor i detta ärende får du gärna återkomma till oss på supportavdelningen via chatt eller telefon.

Om du vill ha hjälp direkt hittar du vår supporthjälp och chatt på vismaspcs.se. Kika gärna in på vårt forum där du kan ta del av andra användares frågor och svar!

(Redigerad)
Foto på Gudrun Hjertberg

Gudrun Hjertberg, Produktansvarig - Visma Bokslut, Visma Koncern

• 1,140 poäng 1k badge 2x thumb

Hej!

Vad roligt att ni vill kunna lämna in årsredovisningen digitalt via våra program. Visma kommer att ge möjlighet till digital inlämning av årsredovisning men ingen tidplan är fastställd ännu. Vi bevakar och följer utvecklingen av Bolagsverkets process och en avtalsansökan är inskickad och bekräftad från Bolagsverket. Vi tittar just nu på vad som skulle krävas i våra program för att kunna erbjuda digital inlämning. Vi får återkomma i forumtråden när vi kan erbjuda denna tjänst.

Foto på Fredrik

Fredrik

• 2,646 poäng 2k badge 2x thumb
Vad är det som tar sådan tid för Visma och varför kan ni inte ge tydligare besked i frågan? Nästan alla större konkurrenter till er säger att de kommer ha stöd för detta redan nu i mars då tjänsten öppnar eller kort därefter. 

Detta verkar denna gång bli något som faktiskt kommer att efterfrågas av kunder och det kommer vara ett problem för oss som byrå om ni inte erbjuder detta. Ska vi behöva byta programleverantör?
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,140 poäng 10k badge 2x thumb
Tack för svar Gudrun. Kan jag som kund anta att ditt svar högst troligen gäller även Visma eEkonomi Årsredovining, även om du inte är ansvarig för den produkten? Eller kan jag ha hopp kvar där? :-)
Foto på Gudrun Hjertberg

Gudrun Hjertberg, Produktansvarig - Visma Bokslut, Visma Koncern

• 1,140 poäng 1k badge 2x thumb

När det gäller  Deklaration/Årsredovisning  så undersöker vi även där vad som skulle krävas  för att  erbjuda digital inlämning. Jag har ingen konkret tidplan utan får återkomma i denna tråd.

Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,140 poäng 10k badge 2x thumb
Tack!
Foto på Agneta

Agneta

• 172 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Digital inlämning årsredovisning - Bokslut.

I mars 2018 ska Bolagsverket presentera lösning för digital inlämning av årsredovisningar. Jag har hört något om rapportering i XBRL-format, som jag inte vet vad det är  ;-)  Hur ligger VISMA till inför den förändringen?
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Community Manager

• 19,944 poäng 10k badge 2x thumb
Hej på er! 

Jag har en kort uppdatering till er gällande möjligheten att lämna in årsredovisningen digitalt via våra program. 

Visma Bokslut
Vi jobbar på erbjuda digital inlämning av årsredovisningen. Omfattningen av funktionen var större än vad vi hade kunnat förutse, så planerad release är i början av april. 

Visma Advisor Period & År 
Näst på tur ut efter Visma Bokslut. Ambition om att ha funktionen färdig i slutet av våren. 

Deklaration/Årsredovisning i eEkonomi

Vi kommer att erbjuda möjligheten till digital inlämning av årsredovisningen under 2019.
(Redigerad)
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Tråkigt för de som är ”drabbade” redan i år men.. bra med besked i alla fall. Tack!
Foto på Kjell Granberg

Kjell Granberg

• 858 poäng 500 badge 2x thumb
Inte bara tråkigt, mycket dåligt att inte ha detta klar för eEkonomi för detta års inlämning digitalt till Bolagsverket för de flertalet som har kalenderår som redovisningsperiod.
Att denna möjlighet skulle komma nu har ju varit klart en längre tid och Visma och andra leverantörer har fått alla möjligheter att förbereda sig med provmiljöer och teknikunderlag från Bolagsverket. Detta gör att mitt förtroende till Visma som min leverantör naggas ordentligt.

Kjell Granberg
Foto på Andreas Eriksson

Andreas Eriksson

• 542 poäng 500 badge 2x thumb
Jag trodde det var självklart att denna funktion skulle vara klar så snart den elektroniska inlämningen öppnades.
Extra konstigt blir det eftersom det under Information om tillval för Deklaration/Årsredovisning för aktiebolag står: "Du får hjälp att sammanställa uppgifter till deklarationen och årsredovisningen, som du sen skickar elektroniskt till Skatteverket och Bolagsverket. " Detta har åtminstone lurat mig...
Foto på Kjell Granberg

Kjell Granberg

Idag den 26 mars 2018 kan de som valt en programleverantör som vill ligga i framkant lämna in sin årsredovisning till Bolagsverket digitalt. När kan jag som använder eEkonomi göra detta för att spara på miljö och energi?
Foto på Lisa Henriks

Hej Kjelle! 
Som jag skrev i tidigare svar så kommer vi inte kunna erbjuda digital inlämning av årsredovisning i eEkonomi under 2018. 
Foto på Lisa Henriks

Andreas Eriksson - jag håller med dig om att den texten inte stämmer överens med funktionerna som finns. Jag ser till att den blir uppdaterad så att inte fler blir lurade om att det går att lämna in årsredovisningen elektroniskt. Tack för att du säger till! 
Foto på Sven

Sven

• 622 poäng 500 badge 2x thumb

Detta är rent ut sagt dåligt! Vi har redan gjort vår planering utifrån att digital inlämning ska fungera. Vi tittar nu på nya leverantörer

Foto på Jonny V

Jonny V

• 4,548 poäng 4k badge 2x thumb
haha visma har tom. fått ett statement av bolagsverket att det inte ligger i framkant.
Foto på Kjell Granberg

Kjell Granberg

Lisa!

Kan man ta ditt redigerade svar som ett löfte att det ska fungera att lämna in 2018 år bokslut (kalenderår) digitalt till bolagsverket?

Mvh
Kjell Granberg
Foto på Lisa Henriks

Nej det finns inget löfte om att du kommer kunna lämna in 2018 års bokslut digitalt. 
Vi har för avsikt att ha en funktion för det på plats under 2019, men när under året det sker är för tidigt att säga i dagsläget. 
Foto på Kjell Granberg

Kjell Granberg

Här är information från Bolagsverket om digital inlämning av årsredovisning.

https://youtu.be/DKAILKxkny0
Foto på FrFo11

FrFo11

• 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Jag använder årsredovisning online för en del bolag och de har implementerat det direkt!
Förstår inte varför Visma inte kan göra det?
En vinst på 200 Mkr och en marginal runt 30%!

Det är på gränsen till oförskämt att inte göra det för oss som bidrar till dessa vinster
Foto på Lisa Henriks

Jag har dessvärre en tråkig uppdatering att komma med gällande Visma Bokslut. 
Lösningen för att få till en digital inlämning av årsredovisningen har visat sig mer komplex att utveckla än vad vi tidigare förutsett så vi kommer leverera en lösning senare under året.
Det innebär att inlämning av årsredovisningar för räkenskapsår som slutar 171231 inte kommer ha stöd för digital inlämning. 

Jag uppdaterar mitt tidigare svar så att det står rätt och riktigt där också. 
Foto på Sven

Sven

Ok. Vi har väntat in denna lösning. Nu får vi då skicka pappersversioner och samtidigt byta leverantör av våra byrålösningar. Ledsen men det här duger inte. Detta är den viktigaste digitala lösningen på länge och inget annat än ett ordentligt misslyckande av Visma. Tråkigt.
Foto på Sven

Sven

Tycker också vi har rätt till rabatt på priset för byråpaketet, när en självklar funktionalitet saknas.
Foto på Andreas Eriksson

Andreas Eriksson

Lite roligt blir det att se Vismas ointresse av att fixa detta i eEkonomi när man samtidigt läser Rolf Dahlgrens (tidigare CEO Visma SPCS) blogginlägg från 2012:

https://www.visma.se/blogg/regeringen-motarbetar-det-papperslosa-kontoret

Jag tror att det finns en del ord från det inlägget som skulle kunna återanvändas...
Foto på Jonny V

Jonny V

• 4,548 poäng 4k badge 2x thumb
Visma skiter fulla fan i vad användarna vill och förhoppningsvis så kommer de tillbaka på ett eller annats sätt.

Vismas framgångssaga är ju inte direkt en framgångssaga av organisk tillväxt pga nöjda kunder.
Större delen är förvärv andra små företag som de köper upp för att få in teknisk kompetens och tekniska lösning som Visma inte lyckas skapa själv men när de har haft fingrarna i smeten en stund så brukar de lyckas förstöra även den fullt fungerade lösningen.

Är ert nästa steg att sälja papper, penna, skrivmaskiner, kalkylatorer, kuvert och samarbeta med postnord ?
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Enligt Bolagsverket egen sida om digital inlämning är det i rådande stund tre (!) leverantörer som har färdiga lösningar.

http://www.bolagsverket.se/pb/etjanster/lamna-in-arsredovisning/programvaror-och-leverantorer 

Med tanke på hur många ekonomisystem det finns så - om det stämmer- säger det kanske mer om branschens tröghet i sin helhet än något om Visma specifikt. Eller att det kanske helt enkelt varit för mycket nyheter/ändringar på för kort tid för branschen att hänga med.

Inte för att det gör mig gladare som kund men det för mig ser det åtminstone ut som gräset inte är grönare på andra sidan staketet. :-)

(Redigerad)
Foto på Andreas Eriksson

Andreas Eriksson

Att inte allt är på plats första dagen kan jag ha förståelse för, även om jag tror både filformat och datum varit kända ganska länge.
Frågan är snarare hur många andra leverantörer som redan i april går ut och säger att detta inte ens kommer att implementeras under året?
Visma har ju faktiskt inte ens sagt att en lösning överhuvudtaget kommer att levereras.
Som utvecklare har jag svårt att se att en lösning borde ta mer än 2-3 veckor att ta fram, så det verkar kanske snarare som om det är intresset som saknas...
Foto på Andreas Eriksson

Andreas Eriksson

Förtydligande:

Den digitala inlämningen är egentligen av underordnad betydelse för mig. Om jag en gång om året får skriva ut en bunt papper och skicka dessa per post är inte hela världen eftersom jag bara har en årsredovisning att göra.
Det jag kan tycka är tråkigt är svårigheten att få igenom förbättringar och nya funktioner.

Jag har bara kört eEkonomi i knappt ett år (sedan jag startade eget) men det jag märkt är att det på forumet finns gott om användare som gärna hjälper varandra och som kommer med fantastiska idéer för att göra bokföringen/programmen enklare.
De gånger jag behövt hjälp av supporten för att jag klantat till det eller inte förstått programmet har jag också fått jättebra hjälp.

För mig som egenföretagare utan mer än grundläggande bokföringskunskaper (däremot har jag det senaste året blivit fruktansvärt bra på att googla) vill jag ha ett bokföringsprogram som löser min bokföring så enkelt som möjligt.
Min förhoppning var att eEkonomi, lönemodulen och deklaration/årsredovisning skulle göra detta. Jag förstår att dessa kanske inte är den kompletta lösningen för stora bolag, men trodde att de skulle lösa alla bokföringsuppgifter jag ställs inför.

Det finns ett antal trådar jag följer, t ex möjligheten till nettolöneavdrag för tjänstebil, möjlighet att lägga till fler lönearter i lönemodulen, möjlighet att lämna in årsredovisningen digitalt osv. Jag har också själv lämnat kommentarer på någon funktion som jag tycker är felaktig. Alla dessa förbättringar definitivt användbara för egenföretagare som inte borde behöva en dyrare lösning än eEkonomi.
De flesta av dem också så tydliga och enkla att implementera att detta inte borde vara något problem (med reservation för att jag naturligtvis inte vet något om just eEkonomis kodbas).
I så gott som samtliga trådar är svaret: Denna funktionalitet finns inte och är inte planerad.
Kanske har jag bara haft otur och intresserat mig för frågor som inte är av allmänt intresse, men jag känner att Visma har kompetenta och påhittiga användare/kunder och jag tror att det finns mycket att vinna på att lyssna lite mer på dessa.

Naturligtvis förväntar jag mig inte att varje nytt förslag får högsta prioritet och att all annan utveckling läggs på is, men jag förutsätter att det finns en så pass genomarbetad roadmap/plan för framtida utveckling, och att denna även innehåller så pass mycket extra tid, att det ganska enkelt går att planera in även nya punkter i en passande release och tidigt kunna återkoppla när i tiden detta kommer att bli.
Foto på Sven

Sven

Jo men hur många stora programvaruleverantörer finns det? Jag kan lite köpa att man inte fixar det i Visms eEkonomi för det programmet lämnar ju mycket att önska på många fronter. Men att man inte löser det i Visma Bokslut, som ingår i byråpaketet, är riktigt dåligt. Har köpt BL Bokslut nu som har molnlösning OCH digital inlämning av K2 ÅR. Kommer fakturera kostnaden till Visma
Foto på Lennart

Lennart

• 282 poäng 250 badge 2x thumb
Nu får ni satsa på att utveckla möjligheten till digital inlämning från Bokslutsprogrammet. Har fått intrycket av att ni inte är beredda att satsa resurser på detta. Kan bli så att konkurrenten tvärs över gatan går om er då det verkar vara mer framåtanda där.
Foto på LenaC

LenaC

• 412 poäng 250 badge 2x thumb
Står inför semester och sista årsredovisningarna för 2017 ska in. Kunderna har rymt till sina stugor, och en del packar för utlandet. Har konstaterat hur svårt det är att sy ihop möten för påskrifter under semesterperioden. Väntade mig dock att det nu skulle gå att skicka in digitalt, vilket hade löst många problem. 3 månader sedan Bolagsverket lanserade sin digitala inlämningstjänst, och ännu ingen möjlighet att lämna in digitalt som redovisningsbyrå? Jag skäms nästan inför kunderna. Hur dåligt är inte detta? Och att ni sedan inte ens kan ge ett konkret datum för att gå live med tjänsten, åtminstone till oss som jobbar professionellt via Byråstöd. Håller med föregående om att det är en direkt anledning att både byta programleverantör, samt, utge rabatt på systemet då detta inte kan anses annat än grovt bristfälligt. Vilken otrolig miss! Och tänk vilka marknadsandelar man kunde vunnit om man istället lagt resurserna på att ligga i framkant med tjänsten. Kanske dags att hitta programmerare som klarar av att göra det här..? 
Fortfarande ingen möjlighet att skicka digital årsredovisning (per 171231) till Bolagsverket, via e-Ekonomi? När är det planerat att det ska funka?
Foto på Lennart

Lennart

Det allra sämsta är att ingen på Visma svarar på våra inlägg tyder på en otrolig likgiltighet inför kunderna dvs både redovisningsbyråer och enskilda kunder, företagare
Foto på Lennart

Lennart

Får bli en rejäl omprövning inför nästa upphandling av redovisningsprogram!!!!
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Digital årsredovisning till Bolagsverket - eEkonomi.

Går det fortfarande inte att skicka in digital årsredovisning (per 171231) till Bolagsverket, via e-Ekonomi? Om ja; hur gör man? Om nej; när införs det?
Foto på M Nordin

M Nordin

• 508 poäng 500 badge 2x thumb
När ska det gå att lämna in Bokslut och ÅR digitalt till Bolagsverket via Visma Bokslut? Detta är något vi väntat på och trott ni ska prioritera och få till nu en tid. Men inget verkar hända! Ska man behöva byta leverantör eller är det på gång?

Foto på Lisa Henriks

Hej! 

Vi jobbar för fullt med att få in digital inlämning av årsredovisningen i Visma Bokslut. Vår plan är att detta ska vara klart till årsskiftet. 

Jag uppdaterar mitt officiella svar så att informationen stämmer där också.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Avser detta svaret även eEkonomi Deklaration/Årsredovisning?
Foto på Anna

Anna

• 2,036 poäng 2k badge 2x thumb
Det hoppas jag VERKLIGEN!
Foto på Lisa Henriks

Dessvärre inte, möjligheten till digital inlämning i eEkonomi kommer att komma senare under 2019. Anledningen är att vi kommer att implementera funktionen i Visma Advisor Period & År före eEkonomi. 
Tack Lisa för beskedet. Om ni inte löser det till årsskiftet tänker jag byta till ett annat redovisnings-/boksluts-/rapporteringssystem som har digital inlämning av årsredovisning till Bolagsverket.
Med vänlig hälsning
Mónica Gustafsson F
Foto på FrFo11

FrFo11

• 1,500 poäng 1k badge 2x thumb
vill du ha årsredovisning, inlämning och deklaration kan jag rekommendera "årsredovisning online"  de har iofs bivit dyrare med åren.
Körde det innan jag började med Visma eEkonomi och använder det fortfarande för några bolag
Foto på Kjell Granberg

Kjell Granberg

Kan bara hålla med Monica, det är ju också en märklig ursäkt. Så vitt jag kan förstå så är eEkonomi en förutsättning för att Visma Advisor ska vara meningsfull för revisionsbyråerna som använder det.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

Som företagare med bara ett företag att hålla efter i eEkonomi så kan jag leva utan digital inlämning av årsredovisningen. Det är inte precis vad jag kallar en ”showstopper”. Och det är inte så att vi kunder har förlorat en funktionalitet , detta är ju ändå något nytt. Det kommer inte ta oss kunder mer tid jämfört med förut så länge funktionen inte är på plats. Och jag har respekt för att det troligen att det inte är den enklaste funktionen att implementera.

MEN...

Visma har i mina ögon helt klart en PR-mässing utmaning att förklara varför man inte mäktar med att driva utveckling i högt takt av den produkt som man ändå trycker väldigt starkt på i övrig kommunikation/marknadsföring. Känns för mig som eEkonomi-kund lite konstigt samtidigt som man lägger energi/utveckling på funktioner av mer kosmetisk karaktär. Detta skadar i alla fall min tilltro till Vismas förmåga OCH vilja att ligga i framkant och underlätta företagandet! Något som ändå är något Visma pratar varmt om.

Jag/mitt företag kommer inte lämna Visma bara på grund av denna funktion är på plats (se mitt resonemang i början) - och jag vet att jag delvis säger emot mig själv eftersom jag i andra sammanhang sagt att Visma kanske borde dra ner på utvecklingstakten (tills man får ordning på test- och felrättningsprocesserna) - men ni behöver verkligen bli bättre på kommunikationen kring vilka funktioner som är på närmaste året. Och kanske ni måste bli bättre på bevaka vad myndigheterna gör - jag kan inte riktigt komma bort från känslan av att Visma helt eller delvis hade missat att påbörja arbetet med detta innan denna tråd startades???

Jag tycker eEkonomi är en suverän produkt. Och jag tror Visma vill göra bra saker. Men vad som sägs och vad som görs matchar inte riktigt i mina ögon som kund. Och det beror inte på just digital inlämning - det får i detta fallet helt enkelt vara symbol för problemet. Just nu är det lite för mycket marknadsföring och för lite resultat Lite för mycket vackert prat kring produkten i jämnföresle med vad man verkligen får.
Foto på FrFo11

FrFo11

• 1,648 poäng 1k badge 2x thumb
Sen ska man inte glömma att sätta detta i relation hur mycket pengar Visma drar in på eEkonomi och det borde avspeglas i satsningar på produktkvalitet och egenskaper.
Men det kanske inte funkar så i ett större företag?  
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 16,024 poäng 10k badge 2x thumb
Å ena sidan ja, å andra sidan - det är komplicerat. Visma Spcs har ändå ett antal produkter i sitt utbud där skiljelinjen går mellan lokalt installerade och ”molnet”. Båda kategorierna använder dessutom olika tjänster. Min tolkning är att Visma (hela koncernen inkl Spcs) är mitt upp i en utrdragen marknadsförändring där man kunderna sakta med säkert flyttar över till molnet. Under tiden måste både gamla och nya produkter ”få sitt”. Och det kanske inte är ett 1-1-förhållande mellan intäkter och utgifter på varje enskild produkt . Vad vet jag. Men med det. Sagt så tycker naturligtvis jag att eEkonomi är det som skall satsa på eftersom man lyfter fram det. Samtidigt så är redovisningsbranchen en trög marknad och det går inte bara att dumpa det gamla.

Så samtidigt som jag skäller på Visma så försöker jag har viss förståelse. Men senaste månaderna tycker jag att det börjat skava lite för mycket.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 16,024 poäng 10k badge 2x thumb
Lägg till en kundkrets som sträcker sig från digitala fanatiker som undertecknad som tycker att bokföring borde kunna automatiseras nästan helt till de som slår bakut bara de hör talas om att saker inte skall finnas på papper längre och tycker att ”molnet” är ett enda stort bedrägeri. (Ja, jag överdriver lite nu...:-)). - så Visma har en så kallad utmaning. :-)