Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Direktavskrivning dator

Om jag under föregående år köpte en dator och direktavskrev den, kan jag under nästa räkenskapsår köpa en ny dator och även direktavskriva denna förbrukningsinventarie?

Vad kan Skatteverket tänkas ha för invändningar mot detta?

Frågan gäller mitt aktiebolag (egen företagare) som utvecklar mjukvara. Jag är medveten om att utgiften inte får överstiga ett halvt PBB för att direktavskrivning skall vara möjligt.
10 SVAR 10
sivlai
MEDLEM

Om du kan motivera varför du behöver en dator till, så har skv nog ingen invändning om du får en granskning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du avgör själv när ditt bolag behöver skaffa teknisk utrustning - så länge det förbättrar bolagets möjlighet att ha inkomster torde skatteverket dela din uppfattning.

Vill du undvika osäkerheten är det enkelt att stämma av med skatteverket via telefon och få ett ett förhandsbesked


Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Gör det någon skillnad om jag bokför datorn som en inventarie?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Då uppstår ingen kostnad i bolaget förrän du bokför eventuellt värdeminskningsavdrag.

Tycker du själv att det gör någon skillnad för företagets nytta av dator 2?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, behöver datorer med olika operativsystem p.g.a kundprojekt. Visserligen går det att lösa med befintlig dator men det skulle inte vara lika effektivt, så ytterligare en dator skulle underlätta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra
Där har du motivet för att bokför investeringen och jobba vidare mot nya intäkter byggda på bättre effektivitet:)

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Behöver datorn alltid säljas efter x år? Eller när kan den skrotas/utrangeras?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej den behöver inte säljas om den saknar värde. Den skrotas/utrangeras när den saknar värde och funktion.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar igen. Förstår att detta kan vara svårt att uppskatta men finns det någon generell riktlinje för datorer?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingen annan riktlinje än den vanligaste för inventarier -  5 år - däremot är det väl tveksamt om en dator ff är up-to-date hela femårsperioden men din egen erfarenhet av nyttjandet av datorer är en faktor som också har betydelse.

Mikael