Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Direktbetalning kundfaktura samt periodisering - problem med projekt

Hej,

Vi skapar kundfakturor i ett externt system, så de enbart registreras för bokföringens skull i Visma. Nu har en kundfaktura makulerats i vårt interna system, utan att motsvarande kreditfaktura har skapats. Jag vill behålla fakturanummerserien lika i båda systemen och har därför bokat bort kundfakturan i Visma med rutinen Direktbetalning. Det fungerade bra, men däremot har det nu då blivit en diff mellan Visma och vårt interna system gällande projektet som denna faktura var bokad på. Upptäcker då att man inte kan registerara projekt vid Direktbetalning. Fråga 1: Varför varnar inte Visma för att projekt inte är bokfört? Fråga 2: Varför kan man inte bokföra projekt i Direktbetalningsrutinen? Det hade ju varit enkelt att lösa om man kunde boka bort kundfakturor (och leverantörsfakturor) direkt i Verifikatrutinen, men det går ju inte.

Jag har även samma problem gällande projekt i rutinen Periodiseringar. Där ligger 36 månader första förhöjd leasing och vi byter projektnummer för dessa den 1 januari varje år. Det går inte att gå in i periodiseringen och byta projektnummer, utan man får göra (fula) strykningar varje månad på alla dessa periodiseringar. Varför kan man inte ändra projektnummer direkt i periodiseringen?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria!

När det gäller dina första två frågor så har vi en tråd om Resultatenheter/projekt på in- och utbetalningar här. Gå gärna in här plussa att du också har detta önskemål.

När det gäller din fråga om projekt i Periodiseringar så ser jag att du redan har en tråd om detta i denna tråd Byta projekt eller resultatenhet på pågående periodiseringar. Så det är bättre att du går in i denna följer upp din fråga här. Så samlar vi allt som berör detta på samma ställe.