Diverse problem i Administration 500 version 2018.7

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hittar ingen mejladress till supporten så jag gör ett publikt inlägg här istället då.

Experimenterade lite med gemensam bokföring för ett enkelt bolag i Adm 500 med varierande framgång.
Min plan var att skapa resultatenheter för delägarna, sätta resultatenhet "Alltid" på samtliga konton i kontoplanen och fördela på varje kontering. Det är alltså fråga om ett bolag där det är ganska vattentäta skott mellan delägarna.

Utifrån detta råkade jag ut för några problem som jag kategoriserar som mer eller mindre buggar i programmet:

1. "Massuppdatera" funkade inte i kontoplan
Gick initialt efter att jag skapat företaget inte att markera mer än ett konto i taget i kontoplanen. Om jag klickade på "Markera alla" markerades alla konton och sedan poppade det upp en dialogruta där det står "1 konto markerat". När jag sedan klickar på "Massuppdatera" är bara det första kontot med.
Fick ägna en hel dag åt att manuellt ändra konto för konto. Nu efter att jag har jobbat ett tag i företaget fungerar det plötsligt som det skall.

2. Momsrapporten skapar konteringar utan resultatenhet trots att detta är tvingande
Hade inte förväntat mig något annat egentligen, men det får lite konstiga konsekvenser då det inte går att boka om dessa belopp eftersom alla manuella konteringar kräver att resultatenhet är ifylld.
Enda sättet är att gå in och radera konteringarna i momsverifikationen och lägga upp dem igen med resultatenhet.

3. Det går inte att avbryta en påbörjad ändringsverifikation
Om man går ur kortläget och väljer att verifikationen inte skall registreras så kommer man tillbaka till den påbörjade ändringsverifikationen så fort man försöker skapa en ny verifikation. Det går att radera allt utom kopplingen till den rättade verifikationen, så det går inte heller att "göra om" rättningsverifikationen till en "vanlig" verifikation.
Det enda sättet jag hittade är att radera alla konteringar och Registrera verifikationen. Det uppstår då ett internt fel och sedan är ändringsverifikationen borta.

4. När man får upp en påbörjad ändringsverifikation enligt föregående punkt och klickar på
"visa ändringar" ändras konteringstabellen och fylls i med konteringarna från den första verifikationen i bokföringen.
Foto på cpalm

cpalm

• 114 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 4,054 poäng 4k badge 2x thumb
Hej cpalm,

För att hjälpa dig på bästa sätt rekommenderar jag att du kontaktar oss på telefon eller chatt så kan vi förklara och visa hur du gör i programmet. 

Ha en fortsatt fin dag!
/Kristina 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.