Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi

• 8
  • 16
  • Fråga
  • Uppdaterades för 6 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Bokför du enligt kontantmetoden, eller bokslutsmetoden som den också kallas, så bokförs vanligtvis alla händelser på betaldatumet. Dock så frångås alltid denna metod vid ett årsskifte. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december. Detta för att påverka resultatet och momsen på rätt bokföringsår.

Det är dock ingenting som du själv behöver ha koll på utan programmet hanterar detta, som så mycket annat, helt med automatik. Har du bokslut nu i december och har obetalda fakturor liggandes över årsskiftet, så bokförs de med automatik som en kundfordran/leverantörsskuld den sista december där även intäkten/kostnaden samt eventuell moms tas upp.

Uppbokningen sker dock först när fakturorna registreras som betalda nästkommande år. Då skapas det alltså delvis en verifikation den sista december enligt ovan, samt en bortbokning av kundfordran/leverantörsskulden på betaldatumet.

Har ingen betalning skett på fakturan då sista momsrapporten för föregående år skapas, så görs samma typ av uppbokning den sista december med automatik. Uppbokningen kan också göras manuellt redan innan momsrapporten skapas, under Inställningar - Räkenskapsår - Redigera (ikonen "Boka upp kundfordringar och lev. skulder"). Bortbokningen av kundfordran/leverantörsskulden sker sedan först då betalningen av fakturan faktiskt registreras.
Foto på Karl Wilsborn

Karl Wilsborn, Moderator

• 9,254 poäng 5k badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 8
  • 16
Foto på Patrik Svensson

Patrik Svensson, Fd Moderator

• 3,196 poäng 3k badge 2x thumb
Hej!

Amelia
Som du säger så bokar man upp fakturorna som en kundfordran med intäkt och moms. Dessa kundfodringar ska du ta med under bokslutet för 2015 då som du själv säger de blir betalda först 2016 och då bokar du bort kundfodran.

Har du en momsskuld så tar du med det på B14.

/Patrik
Foto på Anna

Anna

• 542 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!

Om fakturor från december, betalda i januari, automatiskt har bokats upp som kundfordringar på det av Karl beskrivna sättet (vilket de har, jag har kontrollerat) så behöver jag alltså inte bekymra mig över att skapa några manuella verifikationer alls?

Sitter och går igenom "Årsavstämningen" och blev lite konfunderad över den här punkten:

"Finns det intäkter som avser det här året men som är bokförda på kommande år?
Om intäkterna överstiger 5000 kr ska de bokas om.
Det gör du genom att skapa en ny manuell verifikation där du krediterar det intäktskonto där intäkten är bokad på kommande år och debiterar konto 1790 Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkter."

Är detta något jag behöver göra (en av fakturorna går över 5000 kr)? Kanske ska nämna att jag driver enskild firma och använder boksluts-/kontantmetoden, bokför i eEkonomi.

Tack på förhand!

Anna
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

• 9,952 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anna!

1. Nej precis, detta har programmet full koll på så du behöver inte göra något manuellt. 

2. Överstiger intäkterna 5000kr, avser 20160101-20161231 (som jag antar är det räkenskapsår du gör årsavstämningen för) men är bokförda i 2017 bör du göra det, ja.

Gör enligt instruktionen; 

"Det gör du genom att skapa en ny manuell verifikation där du krediterar det intäktskonto där intäkten är bokad på kommande år och debiterar konto 1790 Övriga förutbetalda kostnader och upplupna intäkterObs! Du måste vända på verifikationen i nästkommande år. Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen nästkommande år. Använd samma konton i verifikationen du precis skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit."

Ha det fint!

/Moa
Foto på Anette

Anette

• 1,272 poäng 1k badge 2x thumb
Hej

Har en undran över punkt 1 ovan.
Jag kör enl kontantmetoden och föreningen är moms- och skattebefriad.

Jag har fakturor som har fakturadatum i dec 2017 och betalas i jan 2018 och dessa bokas ju automatiskt upp 31/12 2017. Det som gör mig osäker på att detta blir rätt i mitt fall är att en del av fakturorna avser en rabatt på träningskort som vi ger där man gått till träningsstället och köpt ett träningskort för 2018 i dec 2017 och träningsstället har direkt vid köpet skickat faktura på rabatten som vi ska betala i medlemmens ställe. Motionsrabatten avser ju träning under 2018 och vi räknar bidraget som utnyttjat för 2018. Ska vi ta hänsyn till detta i bokföringen el ska vi räkna kostnaden till 2017 då fakturorna kom? Om man ska räkna dem till 2018 antar jag att jag manuellt får bokföra tillbaka dem till 2018?

Tacksam för svar
Anette H
Foto på Anna

Anna

• 542 poäng 500 badge 2x thumb
1. Tack!

2. Jag är inte helt klar över om intäkten är bokförd i 2016 eller 2017. Tycker det borde vara 2017 eftersom jag kör kontantmetoden och registrerade inbetalningen då, men följande gör mig förvirrad:

Jag skapade fakturan den 31/12/2016 och då skapades en verifikation med:
3041 kredit
2611 kredit
1510 debit

När jag registrerade själva inbetalningen, den 27/01/2017, blev det:
1510 kredit
1930 debet

Intäktskontot 3041 krediterades alltså redan i december = intäkten är bokförd i december?
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Anna,

Eftersom fakturan skapades i december 2016 bokas den upp som en kundfordran och intäkten och momsen hamnar på år 2016.
Då kostnaden hamnar på år 2016 blir konteringen så som du skrivit vid inbetalningen som sker 2017

I tråden Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskifte kan du läsa mer om detta.

Ha en fin helg
/Susan
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,158 poäng 4k badge 2x thumb
Jag förstod inte själv hur det här fungerar, så jag hoppas detta kan hjälpa någon annan att förstå.

Jag hade en faktura från Facebook som var utställd 2017-12-31 men där summan inte drogs från bankkontot förrän 2018-01-01. Jag använde detta som test för att förstå hur eEkonomi bokar den här fakturan på 2017 och själv betalningen på 2018 (kontantmetoden).

Jag registrerade först in en leverantörsfaktura i eEkonomi och satte fakturadatum 2017-12-31 eftersom det är det datum som står på Facebooks faktura (det står betalningsdatum). Eftersom pengarna dras automatiskt via kortet som är kopplat direkt till företagskontot på banken så har jag satt 0 dagar på leverantören så förfallodatum blir samma som fakturadatum, alltså 2017-12-31. Detta bokförde direkt leverantörsfakturan på 2017-12-31 och mitt fall gav den ett verifikationsnummer A244. Belopp och moms blev alltså rätt bokade på 2017 och kostnaden har blivit en kostnad på 2017 utan att den egentligen är betald. "Tricket" i sammanhanget är att beloppet på fakturan automatiskt bokades som en skuld, _kredit_ på konto 2440 - Obetalda fakturor från leverantörer.

När jag under Kassa- och bankhändelser matchade utbetalningen mot fakturan på betaldatumet 2018-01-01 skapades en verifikation som i mitt fall fick nummer A4 som var själva betalningen av fakturan. Denna betalning bokades i _debet_ 2440 och kredit på 1930 (utbetalningen på bankkontot), vilket alltså bokade bort skulden på 2440 som skapades 2017-12-31.

Jag uppfattar det alltså som att man bara behöver registrera leverantörsfakturan så bokas den automatiskt på rätt år. Håll koll på hur det bokförs under Bokföring -> Verifikationer och detaljerna på respektive verifikation, så ser du vad som sker och lär dig hur det fungerar.

Observera att min faktura bokades mot 2440, inte 1510 som det står längre upp i den här tråden att eEkonomi ska göra.
Foto på Fredrik

Fredrik

Jag upptäckte precis när jag hade postat detta att det är sant som det står längre upp i tråden, att den automatiska bokningen på 2017, verifikation A244 i mitt fall, skapas först när matchningen / betalningen bokförs!

Fakturan blir alltså ingen skuld i bokföringen förrän betalningen är bokförd!  Men det är väl så det blir vid kontantmetoden.
Foto på Marie

Marie

• 456 poäng 250 badge 2x thumb
Precis, men just i bokslutet ska man ta upp vilka kundfordringar/leverantörsskulder bolaget har på bokslutsdagen. Då måste de bokas upp på rätt konton.

För företag som gör bokslut oftare (månad-/kvartalsbokslut) behöver detta stämmas av vid varje sådant tillfälle... 
Foto på Marie

Marie

Hej!

Det skulle underlätta arbetet högst avsevärt om det i Årsavstämningsrutinen för Kund-/Leverantörskontona stod att (om man använder Kontantmetoden) är man tvungen att gå in på Räkenskapsår - Redigera  och välja ikonen "Boka upp kundfordringar och lev. skulder". Det skulle vara en betydligt bättre och mer relevant kommentar än att gå in i Transaktionsanalysen för kontot och se vad som kan vara bokat på fel konto. Det finns nämligen ingen information för de kontona i Transkaktionsanalysen om man inte bokat något på fel konto eller inte valt att boka upp KF/Levskulder...

Eller ännu hellre lägga in det som en notis i Kund-/Leverantörs-modulerna att för att boka upp hur situationen ser ut för ögonblicket måste man gå in här och trycka på knappen om man kör med Kontantmetoden.

Jag som är van att köra andra ekonomisystem (bland annat Visma Administration 500) där man aktivt måste gå in och köra rapporter utgick ifrån att överföringen var automatiserad i Visma eEknomi, eftersom så mycket annat är automatiserat... ... och således blev väldigt frustrerad när jag inte lyckades klura ut varför det inte funkade och poster inte bokades upp som jag förväntade mig att de skulle göra.

Det skulle förmodligen minska trycket på Chatt-supporten också!
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
Inget händer bara för att leverantörsfakturan är registrerad, allt sker på 2017 först när BETALNINGEN bokförs på 2018. Se mitt inlägg ovan, särskilt kommentaren under.

(är detta svar på ditt inlägg?)
Foto på Marie

Marie

Precis, men just i bokslutet ska man ta upp vilka kundfordringar/leverantörsskulder bolaget har på bokslutsdagen. Då måste de bokas upp på rätt konton.
För företag som gör bokslut oftare (månad-/kvartalsbokslut) behöver detta stämmas av vid varje sådant tillfälle... 
Foto på Andreas L

Andreas L

• 2,950 poäng 2k badge 2x thumb

Även jag har hittat knappen "Boka upp kundfordringar och lev. skulder". Den skulle ni gärna få göra lite tydligare, trodde nämligen att enda sättet att åstadkomma detta var att köra momsredovisningen, men så var det alltså inte.

Min fråga: Om jag klickar på "Boka upp kundfordringar och lev. skulder" nu, och det sedan skulle trilla in några ytterligare leverantörsfakturor till som tillhör 2017, kan jag då trycka på knappen igen och den fattar att den ska boka upp de tillkommande fakturorna? Eller är det en one-time-only-knapp?

Foto på Marie

Marie

Jag ställde den frågan till tjejen på supporten när jag satt och slet mitt hår i morse. Ja du kan trycka på knappen så ofta du vill. Det är först när den trycks på som överföringen från kund-/leveratörsreskontran går igenom. 
Så varje gång du vill se hur den ekonomiska situationen i företaget ser ut (med aktuella siffror för kunder/leverantörer) så måste du trycka på knappen!
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

Hej på er!

Knappen ni ska använda hittar ni under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Den heter Boka upp kundfordringar och lev.skulder. Den kan ni, precis som Marie nämner, använda flera gånger. Så det är inte en one-time-only knapp! :-)

Jag håller med er Andreas L och Marie, att den ligger väl dold och kunde varit tydligare. Det tar jag vidare som en bra utvecklingsmöjlighet. Annars dyker den ju också upp när man skapar momsredovisningen.

Har ni fler funderingar, är ni välkomna tillbaka.

Trevlig helg!

Moa
(Redigerad)
Foto på Chippis

Chippis

• 504 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! Jag har några leverantörsfakturor från 2017 som föreföll till betalning i januari 2018, vilket även var då jag betalade fakturorna. När jag klistrar in kontoutdraget vid "kassa- och bankhändelser" säger systemet ifrån. Det kommer upp en ruta där det står "Det finns inget räkenskapsår som innehåller datumet 2018-01-08. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu?". Hur ska jag gå tillväga? Måste jag skapa ett nytt räkenskapsår för att bokföra dessa utbetalningar även fast systemet per automatik kommer bokföra betalningarna på 2017-12-31?
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

Hej!

Betalningen ska bokföras på det datum som de faktiskt skedde, alltså i januari om jag förstår dig korrekt.

Det som sker med obetalda kundfakturor vid ett årsskifte är att dessa bokas upp per 20171231. Det är då momskonto och intäktskonto som bokförs, det har således ingenting med betalningen att göra.

Så för att kunna bokföra betalningar i 2018 så måste du först skapa räkenskapsåret. :-)

Ha det fint!

Moa
Foto på Chippis

Chippis

Då förstår jag. Bokas de upp automatiskt per 20171231 på momskonto och intäktkonto om jag bokför betalningen som vanligt? Eller måste jag göra på något annat sätt?
(Redigerad)
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!
I eEkonomi så kan du gå in på räkenskapsåret under inställningar och välja att boka fordringar och skulder. När du skapar upp årets sista momsredovisning så kommer också en fråga om detta. Då kommer dom att bokas upp automatiskt. Det är för att inköp, försäljning och moms ska tas upp på momsredovisningen enligt reglerna för kontantmetoden när du har obetalda fakturor vid årsskiftet. :) 

/Sanna
Foto på Chippis

Chippis

Tack för ditt svar! :D
Foto på MoaB

MoaB

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Hej!

Jag har problem med ovanstående.

Vi följer kontantmetoden (det gäller enskild firma) men ingen metod verkar vara vald för 2017 (för 2018 är kontantmetoden vald). Således har vi flertal lev. och kundfakturor (kundfa är inte skapta i visma eekonomi utan externt program) som är skapta 2017 men betalas först 2018 och bokförs i normala fall vid betaldatum. Hur löser vi detta enkelst och på korrekt sätt?

Vänligen
Moa Berrek
Foto på MoaB

MoaB

Jag saknar ännu svar på detta och behöver svar snarast.

Vänligen
Moa Berrek
Foto på Marie

Marie

Du gör manuella verifikationer och bokar upp dem mot försäljning, moms respektive kundfordringskontot.Sedan får du manuellt boka om dem från kundfordringskontot till bankkontot när de betalas.
Samma sak gäller leveratörsfakturorna. Du får boka in dem manuellt och bokföra dem mot leveratörsskuldskontot. Sedan när du betalar dem, boka bort dem från leverantörsskuldskontot när du bokar betalningen från bankkontot.
(Redigerad)
Foto på MoaB

MoaB

Hej,
Tack för svar.

Så för kundfaktura: D 1510, K 26xx (moms) och 3xxx (försäljning), vid bortbokning D 1930, K 1510 ?
Och för lev.fa: K 2440, D 2641 och 4xxx (inköp), vid bortbokning vid betalning D 2440, K 1930 ?

Det innebär att det som är betalat i jan men fakturerat redan i dec skall in i bokföringen och med i momsen som deklareras nu i februari?
Är det något mer angående detta jag behöver tänka på?
Foto på Marie

Marie

Ja precis!

Har du några försäkringar/abonnemang som är betalade för 12 månader som löper delvis på förra året och delvis på detta året, ska de också periodiseras. Då bokar du bort kostnaden som redan är bokförd på förra året för den del som hör till 2018, lägger det på förutbetalt-kontot. Och i januari 2018 bokar du tillbaka det (kostnadsför) så att kostnaden dras på 2018... Exempelvis telefonkostnader (rörliga delen) brukar man betala i efterskott. Det innebär att du får en faktura i januari med kostnader för exempelvis december 2017. De ska också kostnadsföras på 2017... 

Det är lite pyssel med att få kostnaderna på rätt bokföringsår. 
Foto på MoaB

MoaB

Tack för svar. Och allt detta behöver göras innan deklarationen nästa vecka?
Foto på Marie

Marie

Momsen bokförs på det året där fakturan kommer/skickas. Så det berör inte momsrapporten, utan periodiseringar av intäkter och kostnader berör enbart resultaträkningen. Så du kan göra klart det jobbet efter att momsrapporten är körd och inlämnad. Huvudsaken är att det blir rätt i bokslutet. 
Foto på MoaB

MoaB

Hej igen,
Men då stämmer ju inte exemplet jag skrev ovan?
Mitt exempel är enligt fakturametoden, dvs momsen bokförs på fakturadatum. Eller är det något jag inte förstår?

Eller ska det vara såhär:

2017
Kundfa: D 1510 K 3xxx
Levfa: D 4xxx K 2440

2018
Kundfa: D 1930 K 1510 och 26xx (moms)
Lev fa: D 2440 K 1930 och 2641
Foto på Marie

Marie

Vid fakturametoden bokförs momsen på fakturadatum. Vid kontantmetoden bokförs normalt momsen när fakturan betalas - UTOM just vid bokslut. Då bokar man upp momsen när fakturan skickas/kommer. Men själva intäkten/kostnaden bokförs på det året som den hänför sig till...
Foto på Lotta

Lotta

• 5,280 poäng 5k badge 2x thumb
Nu fattar inte jag heller, Jag får mina hyresavier kvartalsvis och lägger in dom med fatkura datum  171211 tex sen ska dom betas dec, jan och feb. Jag har gjort sista momsrapporten. SÅ de har alla fått ett verifikations nr. I min resultat rapport ligger alla 3 hyrorna med som en minuspost i december. dv  -18000 Men eftersom jag betalar in skatt efter mitt resultat så blir väl det helt galet nu... 12000 ska ju betalas i januari och februari . Hur blir det då? 

MVh Lotta 

(Redigerad)
Foto på Lotta

Lotta

Någon som vet hur det ligger till med resultatet december 2017 då alla hyresavierna hamnar på 31/12 ... dvs även januari och februari? 
Foto på Marie

Marie

Du behöver periodisera dem - dvs du plockar bort summan från hyreskontot och bokar in den på ett konto som heter Förutbetalda kostnader. I januari bokar du tillbaka januari-hyran från förutbetalda kostnads-kontot till hyreskontot. Och i februari gör du samma sak med februarihyran..

Du behöver göra manuella verifikationer på det.
Foto på TB

TB

• 132 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av gamla ej reskontraförda kundfordringar..

Hej, undrar hur jag bokför ej reskontraförda kundfordringar, där betalningarna kommer efter årskiftet. Vi kör kontantmetoden. Har precis lagt upp företaget och har inga fakturor att boka emot utan bara summorna. Det ska ju bli rätt i momsrapporterna.
Foto på flerunga

flerunga

• 228 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kundfakturor (fordringar) på balansräkningen - eEkonomi.

Hej alla Vismafantaster!

Började tidigare i år att använda Visma eEkonomi för en ideell förening. Vi har en faktura ute på 5000,00 kr som har förfallodatum efter årsskiftet. När jag skapar en preliminär balansräkning i Visma nu så kan jag dock inte se den fakturan som en fordring, jag hittar den helt enkelt inte alls.

Hur ska jag göra för att fakturan ska synas på balansen?

Tack på förhand!

Max
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 5,194 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Flerunga,

Eftersom du bokför enligt kontantmetoden bokförs det inget förrän fakturan blir registrerad som betald. Detta eftersom det med kontantmetoden inte bokas upp någon kundfordran utan den enda verifikationen som skapas är när man registrerar betalningen.

Detta är normalfallet under löpande bokföring, men principen fråntas vid årsskiften. Jag slog samman din tråd med en annan tråd som förklarar hur eEkonomi hanterar kontantmetoden vid årsskiftet. Kika gärna igenom den och om du har ytterligare frågor får du gärna ställa dem här.

/Theodor
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,388 poäng 20k badge 2x thumb
En annan intressant fråga är om ni har löst problematiken med kontantmetoden och Eu-försäljning/inköp. Vid sådan handel så skall nämligen det redovisas på momsrapporten inköps/försäljningsperioden, inte betalperioden som man vanligtvis gör med kontantmetoden. Här gör väl ingen rätt men ett automatisk program bör ju kunna lösa den problematiken då det styrs av hur man märkt kunden/leverantören. Och dom flesta vet inte heller att det är så man skall redovisa det.
Foto på Anna

Anna

• 2,036 poäng 2k badge 2x thumb
Ursäkta om jag ställer en fråga som redan besvarats. (Jag trodde jag hade hanteringen klart för mig, men efter att ha läst denna tråd blev jag tveksam.) 

Jag använder kontantmetoden och har en faktura på 26 000 kr som kunden inte betalat ännu, trots att förfallodagen gått ut. Jag behöver alltså inte göra något alls, utan allt sköter sig självt och hamnar på 2018 så snart jag får betalningen och bokför denna i januari 2019. Stämmer det? 

/Anna

(Redigerad)
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,378 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Anna!

Ja, så länge fakturan har datum på 2018 kommer försäljning och momsen lägga sig på korrekt år :)
Betalningen registrerar du som vanligt när den kommer in under 2018.

Ha det gott!
Foto på Anna

Anna

Tack! :)
Foto på Anna

Anna

En anslutande fråga: Jag har gjort som beskrevs ovan och fått denna verifikation:

Jag trodde allt var klart, men när jag nu använder Visma Deklaration så får jag denna Kundfodring under "Bokföringsvärden - Räkenskapsschema": 

Är det ok eller har jag missat någon del i bokföringen?

Tacksam för svar :)
Foto på Marie

Marie

Ja det stämmer! Vid årets slut hade du en fordran på kunden. Det finns med på balansräkningen i deklarationen, precis som på balansräkningen i bokslutet.  :) 
Foto på Anna

Anna

Tack, vilken fin helgservice :)

Jag trodde att betalningen (8 jan) räknades till 2018 och att det därmed inte fanns någon fordran kvar. Men då är detta ok och jag behöver inte göra något. Tack för info! :)
Foto på STUDSA

STUDSA

• 1,368 poäng 1k badge 2x thumb
Har läst denna tråden men inte blivit helt klar på detta angående moms över årsskiftet. Mitt problem är detta:
  1. Jag har redovisat och bokfört moms för 2018 i eEkonomi (ej skickat till SKV). 
  2. Sen upptäckte jag att jag bokfört två fakturor som betalda 2018 fast jag fick dom betalda först 2019
  3. Så jag Ångrade min Momsredovisning som nu ligger den med Status = Ångrad
  4. Jag korrigerat dessa två fakturor och skall göra en ny Momsredovisning
  5. Resultatet i Momsredovisningen blir det samma även då jag har flyttat inbetalningen av två fakturor från 2018 till 2019. 
Är detta korrekt eller fel? Jag menar, om fakturor från 2018 inte betalas överhuvudtaget, skall jag då betala in moms för dessa och ligga ute med pengar tills det är konstaterat att fakturorna inte blev betalda?

/Lars

Foto på Marie

Marie

Det är helt korrekt. Momsen bokförs när du skapar fakturan, inte när den betalas. 
Foto på STUDSA

STUDSA

Tack. Har inte sett/tänk på detta tidigare.

Ett ganska orimligt resultat av detta är ju som jag skrev, att om fakturan kanske inte betalas förrän ett år senare, oavsett orsak, så får jag ligga ute med momsen tills fakturan är betald.

Men sen så är ju skattesystemet inte alltid helt logiskt.
Foto på Marie

Marie

Det stämmer att du ligger ute med momsen, men det är ju ett avsevärt större problem att din kund inte betalar fakturan - oavsett orsak...
Skulle kunden inte betala, utan du måste kreditera fakturan eller skriva av den som kundförlust, kommer momsen att räknas av vid det tillfället och då sänka den moms som du skulle betala in till staten. Så det är ju inte förlorade pengar...
Foto på STUDSA

STUDSA

Helt rätt, men ogillar mer tanken på att jag lånar ut pengar till staten. 

Tack ändå. 
Foto på Marie

Marie

Jag förstår din invändning, men ska man se det ur en annan vinkel så använder staten dig som ombud för att samla in skatt. Den delen av fakturan som avser momsen har aldrig varit dina pengar... (Fast man skulle ju gärna se att det var så...)

Moms betyder ju Mervärdes- och omsättningsskatt. 
Foto på Fredrik

Fredrik

Dessutom, om man vänder på det, så är det ju bara vid årsskiftet detta inträffar. Övrig tid är det ju skatteverket som "lånar ut" momspengarna tills du betalar dem, och alldeles särskilt vid årsmoms. Var glad att du inte får betala ränta från fakturadatum tills du betalar in momsen...
Foto på Lotta

Lotta

Jag fattar inte. Jag har leverantörsfakturor på hyran för jan, feb och mars 2019 som de skickade ut 11/12 2019. Jag har lagt in alla hyror i systemet med faktura datum 11/12 på alla men med betalningsdatum sista i varje månad, dvs 31/12, 31/ och 28/2 2019. Sista momsen är gjord och fakturorna ligger nu på 2018, dvs så har jag 18000 (hyra per månad är 6000ish) minus på resutlatet för 2018... ska det vara så? Jag hade en kille från supporten i telefon i 1 timme häromdagen och kom inte fram till något klart svar ändå: sen har jag fått svar i forumet, där slutsatsen blev efter många långa förklaringar, att det nog är fel i systemet om det ligger på resulatet för 2018....SNÄLLA, kan någon förklara tydligt. Det är 2 timmars kö till supporten. ... .och jag sitter inte och chattar med någon igen som inte kan ge ett svar..... 
Foto på Marie

Marie

De ska inte ligga på resultatet 2018. Om du bokat in fakturorna normalt, så har de hamnat på hyreskostnader (5010). Du måste göra en ombokning av dessa så att du krediterar 5010 och bokar om summan till 1710 (förutbetalda hyresintäkter). Sedan flyttar du tillbaka de olika hyrorna i respektive månad (jan, feb resp mars) till hyreskostnadskontot.

Manuell verifikation 31/12-18
5010 Kredit hela hyresbeloppet för jan, feb, mars
1710 Debet hela hyresbeloppet för jan, feb, mars

Januari manuell verifikation 1/1-19 
5010 Debet januari månads hyra
1710 Kredit januari månads hyra

osv.
Foto på Lotta

Lotta

Och jag ska räkna in allt som är där, dvs värme, och fastighetskatten, samt kallhyran? allt utom momsen? Nu när jag tittar hur programmet har bokat fakturorna så är bara hyran med på 5010 kontot... så jag antar att det är endast hyran som ska flyttas... ? Då januari hyran redan är bokad så kanske jag kan bar flytta hyrorna för feb och mars? annars flyttar jag väl januarihyran 2 ggr i onödan ? 

Jag har gjort som du har sagt nu @Marie och hoppas det blir rätt.. :) 
(Redigerad)

• 26,258 poäng 20k badge 2x thumb
Om du fått hyresfakturor för jan-mars så är ju hyreskostnaden 2019, inte 2018. OM du betalar samtliga hyror den 31/12 så får du lyfta all moms. Man får lyfta moms endera när fakturan är betald eller när tjänsten är levererad (gällde löpande vid faktureringsmetoden, vid bokslut med kontantmetoden.)
Om du inte betalar dessa fakturor så får du inte lyfta någonting i december. När i januari kan du kostnadsföra hyran och lyfta momsen då tjänsten är leverarad, under förutsättning att du har faktureringsmetoden vill säga. Februari blir likadant och sedan även mars. 
Om man får kvartalshyran i förskott och är rätt säker på att man inte betalar den per 31/12 så är det mycket bättre att inte bokföra den då utan vänta tills den period som avses. Rätt eller fel? Åtminstone enklare än vilande moms, levskuld och förutbetald kostnad (trots att den inte är betald liksom).... Lycka till!

• 26,258 poäng 20k badge 2x thumb
Om du fått hyresfakturor för jan-mars så är ju hyreskostnaden 2019, inte 2018. OM du betalar samtliga hyror den 31/12 så får du lyfta all moms. Man får lyfta moms endera när fakturan är betald eller när tjänsten är levererad (gällde löpande vid faktureringsmetoden, vid bokslut med kontantmetoden.)
Om du inte betalar dessa fakturor så får du inte lyfta någonting i december. När i januari kan du kostnadsföra hyran och lyfta momsen då tjänsten är leverarad, under förutsättning att du har faktureringsmetoden vill säga. Februari blir likadant och sedan även mars. 
Om man får kvartalshyran i förskott och är rätt säker på att man inte betalar den per 31/12 så är det mycket bättre att inte bokföra den då utan vänta tills den period som avses. Rätt eller fel? Åtminstone enklare än vilande moms, levskuld och förutbetald kostnad (trots att den inte är betald liksom).... Lycka till!
Foto på Marie

Marie

Hej Lotta!
Ja det stämmer - alla hyreskostnaderna utan momsen. :)
Foto på Lugnets Allfix

Lugnets Allfix

• 314 poäng 250 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Differens reskontra, årsavstämning - eEkonomi.

Jag håller på med min årsavstämning, men fastnar på reskontra... Det står såhär:

Saldot på kundfordringskontot (1510) är 4 550,00 kr per 2018-12-31. Summan av obetalda kundfakturor på samma dag är 18 950,00 kr. Dessa belopp ska stämma överens

Om det är en differens mellan saldot på konto 1510 och summan av obetalda fakturor kan det bero på att du har bokfört något annat än kundfakturor och inbetalningar på konto 1510.

Öppna och kontrollera Kontoanalysen om det finns några verifikationer som har annan dokumenttyp än Kundfaktura eller Inbetalning. Om det finns det är det troligt att det är det som orsakar differensen.

Jag bokför enligt kontantmetoden.. Har det här att göra med att jag väntade på att få RUT-utbetalning för fakturorna som skickades/betalades i december?

Hur gör jag för att komma till rätta med detta?

Tack på förhand :)
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 5,440 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lugnets Allfix,

Vi börjar med din fråga om rut-utbetalningarna för fakturorna i december. 
Det är samma scenario som tråden avser - allt som ligger obetalt, när man har kontantmetoden, vid årsskiftet kommer bokas upp på 1510 (eller 2440 för leverantörsfakturor) för att säkerställa att försäljnignen och momsen ligger på rätt år. Detta gäller även då delbetalda fakturor. 
Det är de fakturor där kunden betalat sin del under 2018, eller inte betalat alls än. Om den är helt obetald bokas hela upp, om den är delbetald bokas resterande belopp upp.

Att du har olika belopp kan bero på olika saker, till exempel det som står "Om det är en differens mellan saldot på konto 1510 och summan av obetalda fakturor kan det bero på att du har bokfört något annat än kundfakturor och inbetalningar på konto 1510".
Du kan även dubbelkolla om du har kreditfakturor med annat år än debetfakturan, om du kvittat kreditfaktura mot debet på olika år med mera.

Om allt i din bokföring stämmer och du vet att allt är i sin ordning kan du bara fortsätta gå vidare i årsavstämningen :)

Ha det gott!

/Sofia