Spåra en batch - Administration

• 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Behöver ha med batchnr vid inleverans av varor för att kunna spåra olika batcher samt ha en utskriftsfunktion där man kan söka vilken och till vilka olika batcher sålts. Det finns idag ingen möjlighet att spåra olika inleveranser via batchnummer. Går det att lägga till fält för Batch nr och bäst före datum under "manuella inleveranser". Detta skulle leda till en säker spårbarher.
Foto på Sven B

Sven B

• 154 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 2
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Sven,

Tack för önskemålen. Det du kan göra idag är att anteckna sådant i fältet Kommentar i den manuella inleveransen. Skriver du exempelvis Batchnr: 1 och Bäst före: 140231 kan du sedan söka på texten.

I mitt exempel nedan har jag skrivit en Kommentar på inleveransen. Jag använder därefter funktionen Sök. I sökfunktionen finns ett urvalsfält för Kommentar. Där anger jag ett villkor som programmet ska leta efter. I mitt fall vill jag att programmet letar efter en del av kommentaren och jag använder därför * (asterisk/stjärna) innan och efter mitt sökvillkor dvs *140231*. Jag hade även kunnat söka efter *Batchnr: 3*.

Mer hjälp om sökvillkor hittar du här: http://www.vismaspcs.se/visma-support...

På försäljningssidan, dvs om du ska spåra det som går till kund, får du idag manuellt ange Batchnr och Bäst-före-datum på varje artikelrad på dokumentet. Det finns ingen automatisk koppling från inleveransen till försäljningen.
Foto på Sven B

Sven B

Hej Helene,
Tack för svar.
Det är kopplingen mellan inleverans till försäljning som är viktig för att kunna spåra. Vi har redan lagt in Batchnr och bäst före i fältet kommentar som du också föreslår, men vi vill kunna spåra vart/när batchen levererats.

Har tittat parallellt på andra lösningar dvs. byte av system men det innebär för oss stora investeringar och för övrigt är vi mycket nöjd med visma efter snart 20 års användning:).

Om man lägger in fält för Batchnr och Bäst före vid manuell inleverans och ger möjlighet att koppla till artiklar på dokument så ökar spårningssäkerheten avsevärt.
Foto på Helene Struthers

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej igen,

Då förstår jag bättre vilket flöde du behöver. Innan vi funderar vidare på vad en sådan koppling faktiskt innebär behöver jag underlag på att det är något som fler användare har behov av. En spontan uppskattning är att det inte är en liten insats, då det finns flera sätt att leverera in varor och därmed flera scenarion att ta hänsyn till och säkerställa.

Om fler har behov av detta uppskattar jag input här i tråden. Jag bevakar intresset här tillsvidare.
Foto på Christina

Christina

• 80 poäng 75 badge 2x thumb

Hej,

Vi saknar också denna funktion, batchnummer på artikel från inleverans till utleverans kund.

Christina

Foto på Marcus

Marcus

• 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej.
Vi är i stort behov av att hantera Batchnr på artikelnivå för att kunna koppla inköpsorder till saldo till artikelunik kundorder. Förändringen borde vara smidigigare att göra nu när ni bytt till SQL?
Foto på Sven B

Sven B

Hej

Vi saknar fortfarande denna funktion och hoppas att VISMA nu väljer att genomföra detta. Vi har testat en integrationslösning under ett drygt år men det fungerade inte alls.

Sven

Foto på Carolina T

Carolina T

• 60 poäng
Hej, 
Vi skulle också uppskatta en sådan funktion. Saknar att det inte går att lägga in olika batchnr på en artikel. 
Carolina T
Foto på Helene Struthers

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Tack för din input Carolina, bra att vi får feedback från fler användare så vi ser hur stor efterfrågan är. 
Foto på hakan49

hakan49

• 60 poäng

Vi är i stort behov. Hav och Vattenmyndigheten kommer att kräva detta för all hantering av fisk och skaldjur

Göstas Fisk på Smögen

Foto på Helene Struthers

Hej! Tack för ditt inlägg i diskussionen. Mycket riktigt kommer det vara krav på spårning av fiskeriprodukter.

Här kan man läsa om HaVs projekt som pågår under 2015 och att kravet ska börja gälla 1 oktober 2016. : https://www.havochvatten.se/hav/fiske--fritid/yrkesfiske/regler-/sparbarhet-av-fiskeriprodukter.html 

Vi håller oss uppdaterade i frågan men har inget konkret svar just nu på hur integrations och rapporteringsmöjligheterna kommer se ut. Vi får återkomma med information längre fram.  
Foto på Bjarne Össurarson

Bjarne Össurarson

• 200 poäng 100 badge 2x thumb
Hej,

DataPartner har precis påbörjat utveckling av en integrationsmodul till Visma Administration. Denna kommer att vara fullständigt integrerad i sin tur mot HaV för rapportering av de uppgifter som spårbarhetsprojektet ställer krav på; såsom fångstzon, redskap m.m.
Produkten beräknar vi att vi kan börja testa skarpt under hösten 2015.
Foto på Alyko Medical AB

Alyko Medical AB

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Möjlighet att söka på batchnummer.

Vi är ett medicin tekniskt företag som behöver registrera serienummer och batchnummer och vi behöver kunna söka på detta i VISMA. Hur gör vi det?

Tack på förhand!
Foto på Helene Struthers

Hej, tack för din fråga. Du hittar några tips här ovan på hur du kan spåra batch- och serienummer vid inleveransen. I försäljningsflödet kan du annars börja med att lägga till kolumnerna serienummer, batchnummer etc på fakturaraderna i programmet, om du inte redan har gjort det. Då har du möjlighet att ange uppgifterna manuellt på respektive artikelrad när du registrerar fakturan. inställningen hittar du i Företagsinställningar - Försäljning - Dokumentinställningar.

Med hjälp av rapporten Fakturasammandrag - artiklar kan du sedan spåra numret i efterhand. Rapporten finns att ladda ner här
(Redigerad)
Foto på Alyko Medical AB

Alyko Medical AB

Hej
Vi använder VISMA 1000 och använder oss av Batch nummer och serienummer hela tiden. Inom Medtech och Läkemedelsindustrin är spårbarhet ett måste och vi saknar mycket att man inte kan söka på Batchnummer fältet. Nu får vi exportera all till excel och söka där istället.
MVH Krister
Foto på Sven B

Sven B

Hej

Vi använder VISMA 2000, säljer läkemedel och använder oss också av Batch nr. och utg. datum hela tiden. Batch nr. och utg.dat. borde finnas med vid inleverans, kopplas till produkten och komma med på order, följesedel och faktura. Då blir det också spårbart. Nu måste vi skriva in Batch nr. och utg.dat. manuellt på varje faktura vi gör. Vi har ca.5000 fakturor/år så detta är ett stort problem för oss.

Har pratat med en VISMA partner och hört att det är många företag som saknar och efterfrågar denna funktion. Jag kan tänka mig att vara med och finansera en gemensam modul.

Det spelar ingen roll vad funktionen heter, det går lätt att ändra i mallarna huvudsaken att funktionen finns.

Med vänlig hälsning.
Sven

Foto på Helene Struthers

Hej igen Sven, tack för ytterligare input i diskussionen. 

Det kommer dröja länge innan vi eventuellt kikar på en "batch"-hanteringsfunktion som standard i Visma Administration. Våra integrationspartners har i kommande version fått bättre möjlighet att utveckla sådana tilläggsprogram och jag vet att vissa sådana projekt är påbörjade. Jag ska se om jag kan uppmana dem att skriva här i tråden. 
Foto på lg

lg

Hej!
Angående batch, serienr och bäst före datum spårning och hantering, så har vi en färdig integrationslösning för detta. I denna finns även funktioner för flera lagerplatser, en ordermodul som som utökar funktionaliteten för just spårbarhet samt att artiklar blir unika individer pga batch, serienr och bäst före datum. Utöver detta har vi även moduler för inköp, inleverans och utleverans med direktkoppling till majoriteten av transportbolag. utleverans modul skriver ut fraktsedlar och andra nödvändiga dokument för aktuell transport. i samband med utskrift bokas även transporten automatiskt och trackingnr importeras till aktuell order. Kontakta oss så berättar vi mer

Lars-Göran Jönsson
IT-Integration AB  i Limhamn
040-261440
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Content Producer - Löneområdet

• 94,360 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Denna funktionen är fortfarande inte planerad eftersom det finns andra funktioner och förbättringar som prioriteras högre. Vi håller koll på önskemålen och uppdaterar den här tråden om det skulle ske en förändring.
Tills vidare hänvisar vi till någon av våra integrationspartners.
Vi önskar också denna då landsting och kommuner kräver denna funktion på följesedlar och fakturor. Det blir oerhört krångligt och tar oss lång tid att Ha excellistor som kopplar fakturanummer med specifika serienummer. I synnerhet då vi levererar ca 400 produkter per månad. Och varje produkt har ett specifikt serienummer.

Det är nästan en halvtidstjänst som behöver sitta med detta.