Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ChristofferO
MEDLEM

Dra av moms vid inköp av produkter för recensioner/test

Hej! Jag har en enskild firma i vilken jag driver en webbsida där en del av upplägget är att jag recenserar diverse produkter (främst teknikrelaterade saker). Jag har hittills fått diverse recensionsexemplar utskickade för produkter jag varit intresserad av att skriva om.

Min fråga är följande: Om jag väljer att själva gå till valfri affär och köpa in en produkt för en recension, får jag dra av moms för den produkten då? Den köps som sagt in endast på grunden att jag kommer använda den för recensionen i företaget. Faktum blir ju dock att jag ändå kommer ha kvar produkten i min (företagets) ägo. Spelar det någon roll i sammanhanget vad som sker med produkten efter recensionen är skriven?

Är helt med på att om jag väljer att sälja produkten i fråga kommer jag behöva betala moms på försäljningen. Men utöver det?

Tack på förhand!

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-16.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Produkterna du köper torde betraktas som förbrukningsmaterial eftersom du antagligen ska bruka dem för att kunna recensera dem och kan låta andra i din omgivning testa dem för att skapa bredare referensbas för dina recensioner, så jag skulle i din sits kostnadsföra dessa inköp på konto 5460.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

och lyfta ingående moms om du är momsregistrerad för verksamheten

Mikael
ChristofferO
MEDLEM

Det var lite så jag tänkte också. Det enda jag tänker på är att just förbrukningsmaterial som bokförs under konto 5460 "ska" vara av obetydligt värde. Ibland kommer det säkert ske att sakerna som köps in kostar några tusenlappar.

Är det någon idé att skapa ett nytt konto, t.ex. 5414 och döpa till Inköp av varor för artikelunderlag eller något sådant? Just för att särskilja det faktiska förbrukningsmaterialet (papper, pennor etc.) från de saker som just köps in för test.

Är momsregistrerad så kommer i sådant fall lyfta momsen på de produkter som köps in.
AnnnaP
UTFORSKARE

Det här är en aktuell fråga för mig också och jag tycker det är en mycket bra idé med ett sådant konto som föreslås här (inköp av varor för artikelunderlag). Är det ok att skapa egna konton? (Jag har ett aktiebolag med olika tidningar som kunder, där jag bland annat recenserar produkter.)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej ChristofferO och Anna!

Det går absolut att särskilja sina inköp eller försäljningar med att skapa egna konton. Tänk bara på att inte skapa ett nummer som redan finns (tips: bocka i rutan för visa även inaktiva poster i kontoplanen innan ni skapar nytt) och ta ett nummer som är ledigt. Ni kan även döpa om något befintligt - men tänk då på att se över ev. momskoder/vilken kategori de hamnar på i olika utskrifter/ om de används till något annat redan osv. 🙂

Ha det gott!

/Sofia 

Tack, mycket bra info!