Dubbel utbetalning - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Har försökt läsa i trådarna hör men jag förstår tyvärr inte riktigt då jag är helt ny inom bokföring.

Fick en betalningspåminnelse på en faktura och råkade göra två utbetalningar av misstag - på olika summor.

Den extra utbetalningen har leverantören nu dragit av på nästkommande faktura som landar på 62 kr att betala, dock med moms på 493 sek (belopp som dragits av är 2403 sek). Hur ska jag bokföra dessa två fakturor i sin helhet? 

Tack snälla för hjälp!
Foto på JR

JR

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Malin Kjellberg

Malin Kjellberg, Moderator

  • 1,968 poäng 1k badge 2x thumb
Hej JR

Ligger ursprungsfakturan som du råkade betala dubbelt upplagd två gånger i Administration? Eller är det endast på banken du har råkat göra betalningen två gånger?

Du borde oavsett få en ny faktura från leverantören på totalbeloppet 2465 kr varav 493 kr moms.
Om ursprungsfakturan endast finns en gång upplagd i Administration och bara en av betalningarna är bokförda. Så lägger du in den nya fakturan från leverantören på 2465 kr i programmet som vanligt. Därefter gör du en betalning på 2403 kr på det datum du råkade göra dubbelbetalningen. Kvar på fakturan finns de 62 kr du nu ska betala till leverantören och då gör du en ny betalning på fakturan på aktuellt betaldatum.
Foto på JR

JR

  • 230 poäng 100 badge 2x thumb
Jag hade inte lagt upp ursprungsfakturan två gånger, gjorde två utbetalningar av misstag. Tack för din tydliga förklaring, mycket uppskattat! La in det som delbetalningar på den nya fakturan under de två datum betalningarna gått ut/ska gå ut.

Tack Malin!