Dubbelbet leverantörsfaktura men bokfört en gång. Hur rätter jag saldot på leverantören?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Jag har bokfört en leverantörsfaktura och den är betald via fil till banken. Av någon anledning blev fakturan betald två gånger då den hamnade i två filer. Fakturan är dock endast bokfört en gång. Min fråga: saldot på leverantören är nu minus. Hur rätter jag saldot?
Foto på Tanja

Tanja

• 142 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 1
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,262 poäng 10k badge 2x thumb
Jag skulle flytta summan till konto 1680 - övriga fordringar tills det är reglerat med leverantören.
Foto på Skebobruk

Skebobruk

• 4,246 poäng 4k badge 2x thumb
Då stämmer inte reskontra/bokf
Foto på Annica

Annica

• 5,882 poäng 5k badge 2x thumb
Betalning nr 2 bör bokföras debet 1680 kredit 1930 (eller annat bankkonto). Skulden finns ju inte längre kvar i leverantörsreskontran och på konto 2440 efter den första betalningen.

När pengarna kommer tillbaka från leverantören bokför du debet bankkontot, kredit 1680. 
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,626 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Tanja!

Om fakturan har ett minus saldo så är betalningen bokförd två gånger och även leverantörsskuldskontot har bokförts bort två gånger. Så allt ska stämma och du låter fakturan ligga som den gör tills du antingen får pengar från leverantören eller du drar av pengarna på kommande fakturor till leverantören. 

//Linnea