Dubbelbetalning leverantörsfakturor - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Jag har ett antal leverantörsfakturor som blivit dubbelbetalade från Visma Admin 2000 till Billbox (Scandoc). Är det något fel Ni upptäckt efter senaste uppgraderingen? Hälsn Catarina
Foto på cabo

cabo

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
  • orolig

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Jesper Fogelström

Jesper Fogelström, Application Specialist Lön/Lön Anställd/Resa&utlägg

  • 6,332 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Cabo! 
Det är inget konstaterat fel vi har i administration kring leverantörsbetalningsdelen. Det är svårt att ge dig anledningen till varför du fått dubbelt utan att vi ser din dator, den vanligaste anledningen är att filen man återläser har dubbla rader av samma betalning.  Du får gärna kontrollera din återrapporteringsfil om du har en sådan annars skulle jag rekommendera att du ringer vår support på 0470-706200.
Tack på förhand! 
Foto på Jens Petersson

Jens Petersson

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Jag hade faktiskt samma problem vid den tidpunkten. Betalningarna jag skickade iväg för 2 veckor låg kvar som "Ej betalda" när jag skickade en ny omgång för betalning förra veckan. Som tur var reagerade jag på totalbeloppet innan banken hade mottagit filen till BGC och hade möjlighet att ta bort den. Kan det ha med uppdateringen till 2018.0 att göra? Mvh Jens
Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej
Just detta förfarande har vi fått av flera kunder. Vi kan inte återskapa detta hos oss och skulle därför behöva lite mer info och hjälp från dig gällande detta. Om det händer igen skulle vi uppskatta om du ville skriva ner svaret på följande frågor.
Vilken variant av Administration samt version du har installerad. Är ni flera användare som har rättigheter att göra ändringar i leverantörsfakturor samt utbetalningar? Kan någon varit inne där samtidigt och i så fall vad kan dem har jobbat med?

Vad har du för inställningar under Företagsinställningar - betalningar - utbetalningar? Vad står det i Bank? Sökvägar? Det är ingen markering längst ner för Betald vid filöverföring/manuell betalning?  

Vad har du för Urval/sortering/stigande/fallande i listan för utbetalningar?
Hur markerar du betalningar, via markera alla efter urval? Eller markerar du efter att ha valt ett t o m förfallodatum?

När du ska skicka utbetalningarna väljer du skicka betalfil, men väljer du något mer i den dialogen som kommer upp i så fall, t.ex banklista?
När du skickat filen och därefter klickar tillbaka till Administration, vad står det i meddelandet som kommer upp då? Innan du klickar ner det ska statusen ha ändrats på utbetalningarna.

Om förfarandet mot förmodan skulle ske igen, kan du ändra statusen på hela sändningen genom att trycka på knappen Markera sändningar längst upp under kommandon. Där väljer du sändningen som ska markeras och därefter väljer du ändra betalstatus.
Foto på cabo

cabo

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Hej Helena! Nedan mina svar;

Variant Visma 2000. Jag sköter levfakturor och betalningar själv. Ingen inne.

Inställningar; Annan bank, sökväg C:\Users\cabo\SPCS, ingen markering längst ned.

Urval, förfallodag. Markeringen kan vara olika, både alla och tom visst datum. Väljer endast skicka betalfil,

Har aldrig provat att ändra status på sändning.

Hälsn Catarina

Foto på Helena Andersson

Helena Andersson, Application Specialist Administration/Tid/Autocollect/AutoInvoice

  • 7,326 poäng 5k badge 2x thumb
Hej
Hur jag än testar och meckar så kan jag inte återskapa problemet ni har. Förstår att det är ett problem och frustrerande när det inte flyter på som det ska. Jag skulle kunna kolla i ert bolag möjligen både innan och efter problemet. Det ställer dock lite krav på flera säkerhetskopior precis innan och efter osv. Samt en väldigt tydlig beskrivning på vad som gjordes när felet uppstod.
Men som sagt jag gör det gärna om ni vill.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.