Dubbla leverantörsbetalningar - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
När jag skickade en betalfil så blev inte berörda leverantörsfakturorna ändrade från "Ej betalda" till "På väg". Inte så kul när de sedan också kom med i nästa betalfil, så några blev dubbelbetalda innan jag upptäckte felet. En ytterligare konsekvens blev när jag läste in återrapporteringen. För bankens återrapportering visade vad jag faktiskt hade betalat, även dubbelt. Men i Utbetalningsjournalen togs dubbelbetalningarna bort. Vilket betydde att det värde jag läste in, som dragits på banken, inte registrerades i huvudboken. Jag kan förstå att det inte går att matcha en faktura fler gånger. Men jag kan inte förstå att det inte blev någon fellista i något skede.
Foto på Annika

Annika

  • 210 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 månader sedan

  • 0
  • 1
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

  • 2,418 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Annika,

Om du under Betalningar - Utbetalningar hade sorteringsordningen Betaldatum och ändrade betaldatum så att utbetalningarna inte längre låg i 
betaldatumordning, kunde det vara så att statusen På väg inte sattes på alla betalningar när du skapade en betalfil. Detta är nu åtgärdat i version 
2018.7.

/Kristina