Kontroll av dubbla kunder - Administration

• 7
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Vi har Visma Administration 2000 och skulle vilja att systemet skulle kunna känna av när man är på väg att skapa en dubblett av ett företag.

I dagsläget klagar det endast om man försöker skapa ett likadant kundnummer men det vore väldigt bra om man även fick en varning om man försöker lägga in ett likadant organisations nummer.
Foto på Tony Hammarlund

Tony Hammarlund

• 140 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 7
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 47,020 poäng 20k badge 2x thumb
Hej Tony,

Tack för din synpunkt. Du får gärna beskriva hur er arbetssituation ser ut och vad som gör att det finns en risk för dubletter. En varning låter som ett vettigt alternativ om det finns fler som upplever detta som ett problem, men jag kan inte säga att jag hört detta tidigare. I annat fall kan det kanske upplevas som störande för de användare som ofta skapar flera kundposter utifrån samma organisationsnummer.

Om fler har behov av en sådan varning, gilla då gärna tråden med +1 knappen.
Foto på Maria van der Wie

Maria van der Wie

• 880 poäng 500 badge 2x thumb
Även jag skulle uppskatta den här funktionen både i Administration och Förening som vi använder separat från varandra. Vi har medlemmar som i bland tar en paus ett- ett par år och som inte kommer ihåg att meddela att de varit medlemmar tidigare och det blir ibland dubbletter.

Även i administration så har jag väldigt många "sällan"kunder (privatpersoner)- kanske 1 ggr/år och de kommer inte alltid ihåg om de varit kund tidigare. En varning om kunden/medlemmen ser ut som en redan existerande kund skulle vara väldigt hjälpsamt
Foto på Tina H

Tina H, Champion

• 34,698 poäng 20k badge 2x thumb
Det här tycker jag också skulle vara bra - både på kund- och leverantörssidan!! Vi arbetar uteslutande med privatpersoner på kundsidan och har kunder som återkommer när de flyttar eller planerar ett nytt, större renoveringsprojekt. Mååånga av dem ligger som dubbletter hos oss.
Foto på Maria

Maria

• 112 poäng 100 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Varning vid samma personnummer på kunder - Administration.

Jag har av misstag registerat  2 kunder med samma personnummer (men olika kundnummer) i kundregistret. Båda kunderna fakturerades (med rut) Detta resulterade till slut i att beskedet om RUT-utbetalning från skatteverket gick till fel person. Mitt önskmål är att programmet varnar ifall samma personnummer läggs in två gånger.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.