Se om faktura är skickad via e-post - Visma eEkonomi

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Genomförda
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Önskar bekräftelse då jag skickat kundfaktura med e-post. Kan jag skicka dold kopia till mig själv som jag kan programmera in i förväg? Jag inser att jag inte kan se om mottagaren fått fakturan. Dock vill jag kunna se så att jag inte skickar en faktura ex av misstag 2 ggr.
Vänliga hälsningar
Ingrid
Foto på Ingrid

Ingrid

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 5 år sedan

  • 2
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,100 poäng 20k badge 2x thumb
Man kan se om fakturan är skickat om man öppnar fakturan i översikten, det krävs dock några klick att komma dit.
Då ser om den är e-postad eller utskriven
Foto på Ingrid

Ingrid

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för snabbt och bra svar! Lätt att kolla!!
Vänliga hälsningar Ingrid
Foto på Ingrid

Ingrid

  • 150 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för hjälpen!
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,100 poäng 20k badge 2x thumb

Vi har nu 2 fakturor som är skickade 26-28 augusti som aldrig kommit fram till kund. DVS dom har inte fått någon e-post. Till dessa kunder har det fungerat tidigare

Är det något i Vismas system som klickat?


Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Ber om ursäkt att svaret dröjt här.

Jag skulle vilja be dig att skicka dessa fakturor på nytt nu så kan vi titta hur det ser ut. Återkom gärna här när du skickat dem.

/Annie
Foto på Pacsac

Pacsac, Champion

  • 49,100 poäng 20k badge 2x thumb
det är gjort (påminnelse) och nu är dom betalda, så jag skickar dom inget mer
(Redigerad)
Foto på Annie Karlsson

Annie Karlsson, Employee

  • 3,302 poäng 3k badge 2x thumb
Nej det förstår jag då.

Jag har stämt av läget med vår utvecklingsavdelning och tyvärr kan vi inte se nu vad som kan ha gått snett när du skickade dem i augusti. Men var uppmärksam på om det händer igen och återkom här direkt i så fall så får vi utreda det vidare.
Foto på Tesa

Tesa

  • 60 poäng
Jag har märkt att offerterna jag skickar till kund ibland hamnar i deras skräppost.
Foto på Andreas L

Andreas L

  • 2,950 poäng 2k badge 2x thumb
Jag har slutat skicka fakturor via eEkonomi, i hälften av fallen kommer de aldrig fram. Sparar numera alltid ner pdf-fakturan och skickar den via Outlook istället.
Foto på Gunhild

Gunhild

  • 204 poäng 100 badge 2x thumb

Jag skulle också vilja ha en bekräftelse på att faktura verkligen kommer fram. När något missats i mailadressen har jag inte fått någon signal att mailen inte kunde expedieras.



Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
-

Du hittar den nya konversationen här: Bekräftelse på faktura - eEkonomi
Foto på Bowulf

Bowulf

  • 134 poäng 100 badge 2x thumb
Hej. Jag skulle vilja ha som du Gunhild. En bekräftelse på att mail med faktura verkligen gått iväg, samt ett returmail om inskriven email inte finns. Det skulle öka tryggheten, samt att jag inte behöver skicka en fråga till varje kund, som jag skickat faktura till, om denne har fått fakturan.
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
-

Du hittar den nya konversationen här: Fakturabekräftelse - eEkonomi
Foto på Ankan

Ankan

  • 446 poäng 250 badge 2x thumb
Har mycket problem med fakturor som inte kommer fram till kunder, nästan hälften försvinner. Detta leder till försenad inbetalning eftersom jag efter någon veckas utebliven betalning misstänker att fakturan ej nått mottagaren behöver skriva ut påminnelse via pdf och skicka per post till kunderna. som blir irriterade över att de inte fått någon faktura.  Mycket merarbete med andra ord. Ni kan inte fortsätta påstå att man kan skicka fakturor via ert program så länge det inte fungerar tillfredsställande. Numera gör jag mig omaket att spara ner pdf och skicka via min mejl för att vara säker på att de når kunden. Detta skulle kunna sätta företag i konkurs så det är verkligen hög tid att ta detta på allvar ! Jag är inte ensam om att ha detta problem.
Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
-

Du hittar den nya konversationen här: Fakturabekräftelse - eEkonomi
Foto på Nellie Karlsson

Nellie Karlsson, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 22,370 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej allihop! 

Jag tänkte uppdatera er med en ny funktion vi nu har släppt i Visma eEkonomi. 

Det gäller om du skickar fakturor via e-post till dina kunder, så får du nu ett meddelande i programmet om det är så att e-postmeddelandet inte kunde levereras till din kund. 
Om du t ex stavat fel i e-postadressen, eller om kunden på något annat sätt inte kan ta emot fakturorna via denna e-postadress, och fakturan på så sätt då inte kan levereras ut till kund så dyker det numer upp ett rött kryss på fakturan i listläget under Försäljning - Kundfakturor. Klickar du här ifrån på det röda krysset så slussas du vidare in till fakturan och kan längst ned på sidan läsa ett meddelande om varför inte e-postmeddelandet har levererats ut till kund. 

Jag hoppas att detta kan ge er bättre kontroll på att faktiskt se om fakturan inte levererats ut till kund, och i så fall varför. 

Ha en fortsatt bra dag!

/Nellie 
Foto på Fredrik

Fredrik

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb
Hej, ej önskvärd funktion skulle vara att kunna välja att få BCC (hemlig kopia) på de fakturor som skickas via eEkonomi. Det är nu för många osäkerhetsfaktorer i hanteringen.

Hälsn
Fredrik
Foto på LasseP

LasseP

  • 172 poäng 100 badge 2x thumb
Borde jag inte kunna se en e-postad faktura i min mejlbox?
Foto på Alexander Karlsson

Alexander Karlsson, Employee

  • 848 poäng 500 badge 2x thumb
Hej lasseP,
Fakturan som skickas ut från eEkonomi skickas ut via våra mailservrar vilket innebär att de egentligen inte är ett epostmeddelande som lämnar ditt mailprogram.
Därav kan du inte se i din mailbox att fakturan har gått iväg, utan detta får man göra genom att öppna fakturan.

Trevlig helg!
/Alexander
Foto på LasseP

LasseP

  • 172 poäng 100 badge 2x thumb
OK! Tack!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.