E-post till vismadoc.net försvinner

  • 2
  • Idé
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • (Redigerad)
Bakgrund
Har ett återkommande problem med att vissa inskick till min vismadoc.net-adress (den som visas för mig i Visma Scanner-appen) tycks försvinna i tomma intet.

Symptomet är att vissa bildunderlag som jag e-postar aldrig dyker upp i vare sig eEkonomi eller i Scanner-appen. Detta tycks vara oavsett hur jag har ställt in appen (direkt e-post till eEkonomi eller ej).

Problem/felsymptom
Problemet tycks gälla vissa bildunderlag (fakturor) oavsett vilken den avsändande e-postadressen är och oavsett vilket format bilagan är i (PDF/PNG/JPG).
Vissa fakturor tycks helst enkelt inte komma fram oavsett vilket bildformat de är i. Andra underlag som skickas i samma format och på samma sätt är inget som helst problem.
Det är nästan som om det skulle ligga något fel i OCR-tolkningen vid mottagandet som gör att hela brevet inklusive bilaga ibland raderas utan meddelande till användaren? (Obs! Spekulation från min sida.)

Konsekvens
De bildunderlag som inte går att e-posta går att ladda upp direkt i eEkonomi så jag kommer runt problemet men det gör att jag som användare inte litar på Visma Scanner eller vismadoc.net.


Förslag/Lösning
Welll... Eftersom jag inte kan säga vad som går fel och inte kan påvisa ett konsekvent beteende så har jag lite svårt att säga vad den exakta lösningen är. :-) 

Alternativ lösning
Inför någon form av meddelande/notis till användaren varje gång något fel inträffar, även bara vid tveksamheter. Men det förutsätter att utvecklarna alls vet att det blir fel och, tja, se ovan. :-)


Övrigt
Jag ställer gärna upp som försökskanin om Vismas utvecklare behöver någon.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

  • 10,106 poäng 10k badge 2x thumb
  • en smula uppgiven om Scanner-appen

Publicerades för 1 månad sedan

  • 2
Foto på Erik Stenberg

Erik Stenberg, Produktansvarig - Visma Scanner, Visma Manager

  • 260 poäng 250 badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Lite information angående ärendet. 

Felet uppkommer när man använder följande tecken  \ / : * ? " < > |    i filnamnet på den filen som bifogas i mailet. Dessa tecken ses rent generellt som problematiska när det kommer till filnamn o bör således undvikas. 

Vi kommer att förtydliga detta i appen. Både begränsningar i filändelser samt dessa nämnda tecken för att undvika att detta händer igen. 

/Erik